Jag är ny här
Mina högtalare saknar helt logotyp och typnummer på lådorna. Sen är de också gjorda i plywood. Jag har svårt att tänka mig att det kan vara ett hemmabygge för snickeriarbetet och passformer håller hög klass, de har också en otroligt härlig ytfinish, nästan helt repfri...eftersom jag samlar på vintage audio har jag sett många sjuttiotals högtalare men inga andra jag sett har haft så välbevarad yta som dessa...
Högtalarna är ännu helt orörda av mig, plockade nu fram dem för att börja rengöra dessa på damm osv. fast tog nu några bilder i orört skick.
Jag kan inte hitta några modellbeteckningar eller text på diskanterna, fanns alltid modellnummer på originaldiskanterna? Jag har ännu inte kollat bredbandselementet, kan jag skruva loss det ovanifrån utan att eventuellt förstöra dämpkorgens inställningar ?
Vad tror ni sakkunniga om dessa ? kan det vara äkta Carlsoon byggsatser eller helt fristående kopior av annan tillverkning ?
Jag har snabbtestat högtalarna ljudmässigt och tycker de låter helt OK, och definitivt helt annorlunda än mina andra gamla Luxor från sjuttiotalet... dessa "Carlsson" har en helt annan ljudbild än Luxor och målar upp ett annat mellan och diskantregister.
Mvh Grosvenor