Kolboxar - källarfynd

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Rolf Zetterberg wrote: ....Den kommer alltså inte riktigt att låta som den en gång var designad om man använder en vanlig förstärkare...)
Nej det är klart, men petar man i t.ex. OA116 element så kommer den att låta ungefär så istället, det går ju också att leva med :D Det finns rätt många möjligheter att ta tillvara både designen och ändå få en modern funktion.
För många Carlsson är inte nog.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Jag vet i alla fall vad jag skulle gjort i ditt ställe (lyckost :P :wink: )

6 kanaler slutsteg, nya element av passande slag och ett digitalt delningsfilter... sedan är det bara att låna hem ett mätsystem och tillbringa några dagar med att tweaka in det hela...

/Stefan

Var bor du?...
Bor du i närheten skulle jag kunna låna ut dessa grejer ett tag (bara för att få lyssna :P ) så att du kan prova om du vill...
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Filip Carvell
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Filip Carvell »

Jag bor i Stockholm, men har du vägarna förbi är du hemskt välkommen. Jag bjuder på fika. :D
Filip Carvell
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Filip Carvell »

Det här med att det inte låter korrekt med en modern förstärkare, hur såg systemen ut som högtalarna designades till? Hade man då en förförstärkare som man kopplade skivspelare (och rullbandare?) till, och att de enda slutsteg som fanns var de som satt i högtalarna?

Stefan, jag gillar din tanke om att kombinera gammal och ny teknik, men skulle det innebära att jag behöver byta ut min befintliga förstärkare (Harman Kardon PM655) mot en som bara är en förförstärkare, plus låta konstruera ett sexkanalers slutsteg... Låter dyrt, har du någon aning om vad prislappen kan hamna på?
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Filip Carvell wrote:Det här med att det inte låter korrekt med en modern förstärkare, hur såg systemen ut som högtalarna designades till? Hade man då en förförstärkare som man kopplade skivspelare (och rullbandare?) till, och att de enda slutsteg som fanns var de som satt i högtalarna?
Ja just det, en separat förförstärkare kopplades till högtalarna.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Grattis till ett fantastiskt fynd!

Många öppna trådar på en gång, jag kanske kan svara på några!

Slustegen liknar i mångt och mycket Idestam-Almquist stegen till popboxarna fast man använde 2 st per högtalare och de hade en anpassad frekvensgång.

Basarna är väl om jag inte missminner mig de som idag heter Sinus WR1178.
Elementet går att få tag i men inte med rätt impedans!
(Ovanstående baserat på info ifrån Rauna).
Jag har några gånger faktiskt sett sådana annonseras ut.
Det är på inga vis omöjligt att få ersättare, fast det tarvar en del jobb...

Kolboxarna var ju unika i sin framsynthet när de kom. De hade t.ex rumskorrigering! Det gick att ställa in slutstegen för placering fritt, mot vägg eller i hörn.

Skälet till att använda 16 ohms diskanter är att omsättningen i transformatorn blir mindre vilket förenklar transformatorn.

Själv tycker jag det vore bäst att renovera dem till original.
De utgör ett stycke industrihistoria av rang!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Filip Carvell
(1+ posts)
(1+ posts)

Byte?

Post by Filip Carvell »

Jag har läst allt som finns att läsa nu om mina högtalare på nätet, och tänker att det nog vore en skam att inte renovera dem så att de blir så nära originalet som möjligt. Tyvärr tror jag att de hamnade i fel händer för detta, jag har nog inte tillräckligt stort intresse för att lägga den tid och de pengar som behövs.

Så, om någon vill byta till sig mina Kolboxar, så kom med förslag. Jag vill inte casha in på det hela, jag vill ha ett par bra renoverade Carlsson-högtalare i utbyte, kanske ett par OA116 i jakaranda, teak eller allra helst valnöt. Kan också tänka mig en ET/Tonträff (skojar bara).
Filip Carvell
(1+ posts)
(1+ posts)

Säljer dem

Post by Filip Carvell »

Jag har nu beslutat mig för att sälja Kolboxarna om någon kan ge mig ett bra pris. Ring mig på 070-7446232 om du är intresserad.
mrgrosvenor
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by mrgrosvenor »

Detta var ju onekligen en intressant tråd... och eftersom man är nyfiken :oops: så undrar man ju hur det slutade...vad hände med kolboxarna ? :lol:
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Dom är sålda och bor numera i trakterna av Uppsala.
Post Reply