Nybörjare söker råd ang OA-50 (långt)

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
f99sm
(1+ posts)
(1+ posts)

Nybörjare söker råd ang OA-50 (långt)

Post by f99sm »

Hej!

Hittade hit efter lite sökningar och har läst rätt mycket nu ikväll. Jag bara måste berätta historien om varför jag hmnade här

Jag skulle ju bara köpa en ny vinylsvarv, hittade en annons på blocket och damen jag pratade med ville bli av med nån förstärkare och högtalare. Jag kom dit och lastade in allt i bilen för hon skulle bli nöjd. Tänkte bara kolla om högtalarna fungerade innan jag slängde dem....Bar in dem i min lägenhet när jag såg en liten logga jag missat innan...Hmm...Carlsson...Det verkade bekant men jag kunde inte placera det. En granne såg att jag bar in dem och började prata lite om Carlsson OA. Då upptäckte jag att 6,5" elementen bara var smulor.....Jaha....DÅ är det väl bara att lägga ned då tänkte jag...Bara en liten goolge innan de hamnar på tippen..Jag var bara tvungen att kolla vad det var. Hamande på carlssonplanet

Nu inser jag att detta kommer bli mitt dyraste blocket/loppis-fynd någonsin! Måste bara få höra hur det låter! Misstänker att jag alltid kommer få tillbaka en investering av en renovering.

Vad rekommenderar ni att jag gör för uppgradering? Köpa 50.3-kittet verkar lockande, eller ska jag kanske bara köpa ersättningselement? Eller borde jag vänta till 50.4?

Många frågor, hoppas någon har tid att svara.

/Stefan
Last edited by f99sm on Mon 12 May 2014, 10:31, edited 1 time in total.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Välkommen hit och grattis!!! Tur att du inte hann slänga dom.....Just oa50 har jag aldrig hört men de har fått väldigt god kritik i en del tidningstester från när det begav sig och även något test av en .3 uppgraderad variant för inte så länge sedan. Men mest viktigt är nog ändå alla oerhört nöjda ägare av dom. Vad uppgraderingen beträffar tror jag nog lugnt att den är värd vad den kostar då man knappast får något annat så bra för dom pengarna. Vänta på .4 behöver du nog inte göra då du redan kan köra på .3 uppgraderingen med de nya basarna och sedan komplettera med den lilla filterfixen när den blir färdig.
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by maGot »

Tyko wrote:komplettera med den lilla filterfixen när den blir färdig.
Är det endast filtret som gör högtalaren till .4?.. Du menar att man köper högtalarsatsen .3 utan filtret och köper till .4 filtret senare?

/mvh Marcus
OA51.3
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

maGot wrote:
Är det endast filtret som gör högtalaren till .4?.. Du menar att man köper högtalarsatsen .3 utan filtret och köper till .4 filtret senare?

/mvh Marcus
Det är väl så att det inte finns andra basar att få tag på idag, förrutom dom som ingår i .4 uppgraderingen. (B65oaII)

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Grattis Stefan och välkommen in i Carlsson träsket :D

Min bror har ett par Oa50 som vi för ett par år sedan uppgraderade till .3 så jag har "före efter" i färskt minne. Vid en uppgradering får du ett sånt stort lyft att den är verkligen värd varje krona som det kostar. 3800 kr enligt Larsens prislista på nätet.

Du får då en högtalare som du säkert kan leva länge med, jag har inte koll på om filtret är fixat till den nya basen men det kan säkert Larsen svara på om du ringer upp honom. http://www.larsenhifi.com

En lågbudget variant är förstås att kanta om baselementen men enligt min mening så är en uppgradring att föredra.

Själv håller jag som bäst på att försöka att lägga undan till en uppgradering av mina Oa51 som är helt ospelbara, tanken är att jag skall ge mig själv en julklapp :o

Lycka till!

Mvh robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)

Behåll och uppgrader dina QA50

Post by leifh »

Jag har sen tre månader tillbaka ett par av de högtalare som du kommit över. I dessa hade man redan bytt ut basarna (.3-varianten). Jag köpte ett uppgraderingskit av John Larsen (nya diskanter och nya filter) vilket var ett kanonlyft. Räkna emellertid att de nya elementen behöver spelas in innan det låter riktigt bra (minst 50 timmar).

Jag är mycket nöjd med mina OA50.3 som totalt kostade mig 4800:-. Du får gå upp ordentligt i pris om du ska få något som är bättre.

leifh alias Leif Hellström
Primare P31.7
Lyngdorf SDA2175
Hegel HD11 DAC
Pioneer DV-757Ai
Thorens TD 320 Mk II med Benz Micro ACE
Sugden RIIA
OA 50.3
sanoj66
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by sanoj66 »

Hej
jag har nyligen uppgraderat en av mina OA50 till 50.3 (men inte den andra i paret) och har inte spelat in elementen (om det nu ska behövas?)
Jag har jämfört OA50orginal med OA50.3 när jag spelat musik genom att vrida på balansreglaget på förstärkaren. Resultat; ingen direkt uppenbar skillnad, hittills ingenting som motiverar utlägg på 3800 kr för ett uppgraderingskit OA50.3. Jag hoppas att detta ändra med den så kallade magiska inspelningen av elementen, men vem vet.....
Ni som tycker att uppgraderingen varit "ett lyft", kan inte ni beskriva lite mer utförligt vad som var lyftet, så att jag också kan hitta det.
Mvh
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Börja med att kanta om basarna, Per Gulbrandsen kan nog hjälpa dig.
Med detta gjort har du en högtalare som låter bra.

Då kan du testa om de funkar för dig, det är nämligen så att Carlssonljudet skiljer sig mot "vanliga högtalare". När du sedan som oss andra upptäckt Carlssonljudet så skall vi nog kunna lotsa dig genom Carlssonträsket...

Skälet för att uppgradera är i mina öron att den gamla Peerless diskanten är ömtålig och kan börja låta riktigt illa med tiden. Testa med ljud som applåder och symbaler mm.

Att kanta om basarna är en kostnad som du har tilbaks om du sälje vidare högtalarna ifall du mot förmodan inte skulle bli nöjd.

Ställ upp högtalarna helt mot väggen, helst en långvägg.
Högtalarna bör helst stå en en meter från hörn och ha ren vägg runt sig ca en meter.

Ha gärna soffbord mellan dig och lyssningsplatsen och mattor på golvet.
Dämpfötter under högtalarna rekommenderas, särskillt om det är hårt golv.

Lycka till och berätta hur det går

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
sanoj66
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by sanoj66 »

Jag behöver inte kanta om basarna, för jag har nya. Jag har alltså köpt OA50.3 uppgraderingskitet av Larsen i Skillinaryd. Basar, diskanter och filter är nya. Jag har alltså OA50 högtalare, men jag har hittills bara uppgraderat och monterat in de nya enheterna i en av dessa OA50, för att kunna jämföra hur det låter före och efter uppgraderingen. Visst, min metod har brister. Jag har alltså kopplat upp orginalOA50 på vänster högtalarutgång på förstärkare och den uppgraderade OA50.3 på högra. Jag jämför ljudet genom att vrida balaskontrollen vänster höger, fram och tillbaka. Optimalt vore ju att ha två par OA50, orginalpar och .3 par. Sedan är inte elementen inspelade. Trots alla dessa brister, tycker jag att man borde höra skillnad, till .3-uppgraderingens fördel direkt. Så, slutsatsen (hittills) är att skillnaden är så subtil att det knappt lönar sig att kosta på 3800 kr för att uppgradera, när man verkligen får leta efter ljudåtergivningsförbättringen....eller?
Jag har lyssnat på klassisk musik och en del jazz med lite cymbal
sanoj66
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by sanoj66 »

Nu har jag även uppgraderat den andra OA50:n, så nu lyssnar jag till två OA50.3. Visst låter det bra. Skulle vara informativt att jämföra med ett par OA50 ouppgraderade, för att förvissa sig om ljudlyftet. Åtminstone kan man säga att man har framtidssäkrat sina OA50.
Post Reply