hej.
undrar vad forumet har för åsikter om följande;
Är i färd med att på ena sidoväggen montera två hyllplan, längd är över hela sidoväggen.
Detsamma ämnar jag göra på väggen bakom lyssningsposition, längd över hela denna vägg.
på hyllorna skall det vara böcker
Hyllplanen hamnar på den översta halvmetern av väggarnas höjd, total vägghöjd är 2,8 meter.
Min undran och oro är hur detta kan tänkas inverka på spridningen av ljudet, vilket levereras av oa 116 resp 2212.
Kan ljudet, det reflekterande, tänkas "fastna" där under hyllplanen??
mvh o tack på förhand
p.s vill inte montera först och prova sedan utan att ha hört andras åsikter.
spridning av ljud
-
12björn
- Internationalization Team

Har svårt att tänka mig att det skulle innebära nå't problem. Den sammanlagda ytan av hyllplanen jämfört med takets resp väggarnas yta är liten. Om jag förstått Dig rätt tänker Du inte montera nå'n hylla över högtalarna, där det kanske skulle skulle vara mera problematiskt, men inte ens där tror jag ett hyllplan ca 30 cm djupt skulle inebära nå't större problem. Tvärtom borde det bidra, med böcker på, att diffusera och dämpa på ett positivt sätt.
Naturligtvis kan det uppstå oönskade effekter som har med just Ditt fums särskilda proportioner, men om jag förstått det rätt (
) är det t o m mycket svårt att räkna på sådana saker. Det enda man kan göra är att pröva. (sådärja! Nu har jag tagit tillbaka allt jag sagt!
)
Björn
Naturligtvis kan det uppstå oönskade effekter som har med just Ditt fums särskilda proportioner, men om jag förstått det rätt (
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...