Passar Carlsson i detta rum?
Passar Carlsson i detta rum?
Timmerhus med träpanel invändigt. Rummet är ca 20m men med ett snett tak, det börjar i normal takhöjd och slutar i ca 3,5meters höjd. Är lite nyfikan på Carlsson men osäker om det funkar när takt lutar, har fått för mig att högtalaren är beroende av väggarnas och takets utformning. Förstärkare är en OnkyoTX8211. Musiken ska lyssnas, inte krämas fram i discostil. Musiksmaken är allt från klassiskt till Rock.
Om ni tror att det funkar, vilken modell ska man ha? Är inte intresserad av att renovera gamla grejjor.
Om ni tror att det funkar, vilken modell ska man ha? Är inte intresserad av att renovera gamla grejjor.
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Tack för svaret.
Jag har idag ett par OA14 med bytta basar som står i vardagsrummet, det är ca 20m2 men med stora fönster längs ena långväggen, jag tycker det är svårt att få riktig stuns i basen, dom "slår igenom" eller vad det kan heta, när jag vrider på lite högre volym. Kan det bero på att rummet har dessa fönster? Skulle ett par konventionella högtalare funka bättre här? Vid lägre volym och akustisk musik är dom ju kanon, blundar man så kanman tro att instrumenten står i rummet.
Jag har idag ett par OA14 med bytta basar som står i vardagsrummet, det är ca 20m2 men med stora fönster längs ena långväggen, jag tycker det är svårt att få riktig stuns i basen, dom "slår igenom" eller vad det kan heta, när jag vrider på lite högre volym. Kan det bero på att rummet har dessa fönster? Skulle ett par konventionella högtalare funka bättre här? Vid lägre volym och akustisk musik är dom ju kanon, blundar man så kanman tro att instrumenten står i rummet.
-
12björn
- Internationalization Team

Detdär med låga frekvenser, resonanser, förstärkning och utsläckning är ett oerhört komplext ämne. Stora ytor som reflekterar kan innebära problem. Du kan t ex prova att "bryta upp" motstående vägg med hyllor, textiler som dämpar etc. Du kan också pröva med "tunga textilier" eller madrasser eller nå't framför fönstren för att se om det är det som är problemet.
Att flytta på högtalarna en aning kan också förändra reflktionsmönstren och därigenom resonanser/utsläckning. Det kan också vara en lösning.
Björn
Att flytta på högtalarna en aning kan också förändra reflktionsmönstren och därigenom resonanser/utsläckning. Det kan också vara en lösning.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

-
Martin Dellstig
- Co-Editor

- Stefan Björklund
- (1235+ posts)