Passar Carlsson i detta rum?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Spider
(1+ posts)
(1+ posts)

Passar Carlsson i detta rum?

Post by Spider »

Timmerhus med träpanel invändigt. Rummet är ca 20m men med ett snett tak, det börjar i normal takhöjd och slutar i ca 3,5meters höjd. Är lite nyfikan på Carlsson men osäker om det funkar när takt lutar, har fått för mig att högtalaren är beroende av väggarnas och takets utformning. Förstärkare är en OnkyoTX8211. Musiken ska lyssnas, inte krämas fram i discostil. Musiksmaken är allt från klassiskt till Rock.
Om ni tror att det funkar, vilken modell ska man ha? Är inte intresserad av att renovera gamla grejjor.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Kommer säkert att fungera utmärkt om du inte har dämppaneler i taket.

OA58.2/OA60, OA51.3 och OA52.3 skulle säkert låta bra i detta rum.

Mvh
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Spider
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Spider »

Tack för svaret.
Jag har idag ett par OA14 med bytta basar som står i vardagsrummet, det är ca 20m2 men med stora fönster längs ena långväggen, jag tycker det är svårt att få riktig stuns i basen, dom "slår igenom" eller vad det kan heta, när jag vrider på lite högre volym. Kan det bero på att rummet har dessa fönster? Skulle ett par konventionella högtalare funka bättre här? Vid lägre volym och akustisk musik är dom ju kanon, blundar man så kanman tro att instrumenten står i rummet.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Detdär med låga frekvenser, resonanser, förstärkning och utsläckning är ett oerhört komplext ämne. Stora ytor som reflekterar kan innebära problem. Du kan t ex prova att "bryta upp" motstående vägg med hyllor, textiler som dämpar etc. Du kan också pröva med "tunga textilier" eller madrasser eller nå't framför fönstren för att se om det är det som är problemet.

Att flytta på högtalarna en aning kan också förändra reflktionsmönstren och därigenom resonanser/utsläckning. Det kan också vara en lösning.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Kan du utveckla "slår igenom" lite.

Jag har kört OA-14 i gillestugan så att rutorna skallrar utan att det låter illa, inte ens med bastung musik.

Kan det vara problem med dina basar?
Är de original?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Spider
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Spider »

Basarna är bytta för ca 1,5 år sedan, diskanterna är orginal. Det låter som gamla billiga högtalare. Det låter som konen "fladdrar" och inte hinner med. Det hörs så tydligt att mina barn som inte är ett dugg intresserade tycker det låter illa.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Har du bytt till originalbasar eller annat för så skall det inte vara.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Spider
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Spider »

Jag har bytt till dom 65:or som Planeten skrev att man skulle ha. Inköpta på Hi Fi Kit med hänvisning till OA14. Det borde vara rätt. Låter som sagt jättebra (i mina okunniga öron) vid lägre volym, men ska man kräma på lite bluesrock ala Mats Ronander eller liknande så låter det inge bra alls :(
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Vad driver du dem med?

En för svag förstärkare kan få det att bryta samman helt o hållet på stark volym och ge det intryck du beskriver....

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Spider
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Spider »

Onkyo A803. Vet inte vad effekten är men den är rätt gammal så den kanske inte är det bästa att använda.
Post Reply