OA5 + sub?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
olskepp
(1+ posts)
(1+ posts)

OA5 + sub?

Post by olskepp »

Hej
På avdelningen rekommenderad elektronik finns tips på andra högtalare men ingen subwoofer. Varför?
Jag undrar om någon kör sina OA5:or tillsammans med en subwoofer.
Någon sub som rekommenderas???

mvh
Peter
snart Carlssonägare.
back to mono
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

Det är bara 60-talarna, OA5, OA6 o.s.v som kan behöva en sub! 8)
Resten av Carlssonarna har överraskande djup bas.
piP frampå
OA14 där bak
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

-distortion- wrote:Det är bara 60-talarna, OA5, OA6 o.s.v som kan behöva en sub! 8)
Detdär kan man naturligtvis diskutera.

Använder sub till mina 12:or via högnivåutgången, dvs att sub:en "klipper" dom lägsta frekvenserna från 6,5:orna i högtalarna. Poängen med detta är fr a att avlasta 12:orna de lägsta frekvenserna, vilket jag tycker ger en ljudmässig förbättring.

... men behöver, det kan man ju diskutera ...

Jag vet inte om jag kan säga att mina 12:or behöver en sub för djupet; även med sub:en urkopplad (men med delningen vid 65 Hz) finns överraskande mycket bas.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Kjell
(10+ posts)
(10+ posts)

OA5 + sub?

Post by Kjell »

Jag använder en aktiv mindre sub till mina OA5-kopior och det blir betydligt bättre än att "pressa" fram mer bas ur 9710 orna med tonkontrollen, det medför en påverkan även på mellanregistret som i varje fall jag personligen inte tycker om.

/Kjell
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Jon »

Sub till OA6? :shock:
2 st OA6 typ II,OA12, OA14, OA 116, OA 50, OA 51, OA 52
NewToasted
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by NewToasted »

Kör just nu med en 10" sluten sub med peerless-element med högpass/lågpassdelning vid ca 70 Hz till mina inlånade OA-5 typ 1, och den behövs sannerligen för att få det där riktiga i de lägre registren. Den här subben kommer även att få vara med om en vecka när mina nya OA-14 kommer, så får vi se då :)
OA-14 Teak i fint skick
Hemmabyggd basmodul á la Peerless SLS i Valnöt
NAD 3240PE
Zachry D-250
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Hej alla!

Klok synpunkt, vi borde absolut ha med subwoofers på Rek. Elektronik!
Orsakerna att det inte finns är många, men ingen är avgörande:

1. Svårt att testa subwoofers i den hyreslägenhet vi bor i.
2. Få Carlsson behöver egentligen subwoofers - de flesta modeller går djupare än merparten av subwoofers på marknaden
3. Väntan på den riktiga Carlsson-subbasen (till OA-51)
4. Ingen sub kan matcha skönheten i OA-6 Typ 1-basens återgivnning!

Ja, så där kan man hålla på och skylla på en lång rad saker. Men ingen av orsakerna håller egentligen som ursäkt. Det är klart vi borde kunna rekommendera subwoofers, om inte annat så till alla de bionördar som funnit ett nirvana i Carlssonljudet, men vid filmtittning saknar den sista botten.

Jag kan redan nu säga att LTS-seriens subbas är ett säkert kort, liksom de flesta av B&W:s, Velodynes och REL:s subbasar. Dessutom brukar Audio Pros större, dyare modeller kunna låta bra - men varning för deras mindre. Av någon märklig anledning har Audio Pro tagit fram baselement till mindre subwoofers som i princip saknar slaglängd!
Som var och en förstår blir det bara ett otydligt och trist muller av slikt, så skippa småsubbar vad ni än gör.

Jag har även hört ett antal andra dyrare märken låta fantastiskt i olika applikationer, men minns inte alla märkena och modellerna just nu i hastigheten. Låt mig återkomma i saken. Och tills vidare: Kom gärna med seriösa förslag på bra Carlssonsubbasar så lägger vi ut dem under läsartipsen!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

Jon wrote:Sub till OA6?
Jajaja.. var inte sån nu! :oops:
piP frampå
OA14 där bak
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Min lilla erfarehet av Carlssons -70:talare + sub är inte god! På nåt sätt är det svårt att få ihop det så att det funkar vette-tusan vad det beror på! Förmodligen har det med Ortoakustik-konstruktionen att göra :roll:

Jag har en liten audio pro B1-20 sub som faktiskt spelar snyggt men går inte ihop med mina -70 talare. Man kan direkt peka på var subben står i rummet fastän man skurit den vid 60-80hz och den spelar svagt. Men jag har provar med olika stativare och då funkar subben jättebra.

Då blir man ju liite nyfiken på vad dom i SSC har i bakfickan eftersom det är på gång nåt extra i subväg? Men det kanske inte är kompatibelt med -70:talserien :?:

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

Robban!
Kan det kanske vara så att subben får mer konkurrens i det nedre basregistret när du kör med Carlsson än när du provat med dina andra stativare? De kanske helt enkelt spelar för mycket i samma register, kanske i kombination med problematisk placering eller fasproblem?
piP frampå
OA14 där bak
Post Reply