Här finns lite att läsa
Vad har ni för skivspelare (vinyl)
Jag kör också L75. Har satt på en shure M44G och den låter riktigt bra. Knivlager hittar du på svalander om du inte visste det. Han gummerar om drivhjulet också om det skulle behövas. Tror att jag ska skicka in mitt eftersom det gnisslar lite ibland. Ingen som har ett mellanhjul i metall att sälja? Mitt är i plast och metallhjulen ska ju vara bättre sägs det.
En sida till att förlora sig i
http://www.btinternet.com/~a.d.richarso ... _land.html
Många balla länkar!
Det såldes ett NOS metallhjul på tradera för inte så länge sedan, håll ögonen öppna, det kanske dyker upp fler!
MVH
Janne P
http://www.btinternet.com/~a.d.richarso ... _land.html
Många balla länkar!
Det såldes ett NOS metallhjul på tradera för inte så länge sedan, håll ögonen öppna, det kanske dyker upp fler!
MVH
Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Systemdk IIS
Min Systemdek IIS med Helius Standard arm och Goldring Electro II (HO) som jag köpte 1984 har aldrig varit undanställd. Motorn matas av en HFN Flutterbuster. Köpte den sista Electro II'an Ågrens hade hade i lager för en del år sedan. Har aldrig använt någon annan pick-up modell. Den har äkta VanDen Hul nål, som jag anser är oöverträffad när det gäller lågt skivbrus. Låter i mina öron bäst lastad med 1 kOhm i stället för 47kOhm på MM-ingången. Den tunga konkava tallriken i Mazak-legering med fast filtmatta är inte helt utdämpad och Helius-armen är inte lika resonansfri som SME IV, men det är dynamik ooh sväng som jag värderar högt.
Kontrollfreaks kanske uppskattar Well Tempered bättre, men smaken är lyckligtvis olika.
Kontrollfreaks kanske uppskattar Well Tempered bättre, men smaken är lyckligtvis olika.
Tonarm Unamco T!
Hej !
Jag har en Unamco T1 med glapp där tonarmen är fäst i 'pelaren'.
Är det någon som vet vad för vektyg som krävs för att lossa den ?
Något tips på åtgärd ?
Tacksam för tips !
Hälsningar Ola
Jag har en Unamco T1 med glapp där tonarmen är fäst i 'pelaren'.
Är det någon som vet vad för vektyg som krävs för att lossa den ?
Något tips på åtgärd ?
Tacksam för tips !
Hälsningar Ola
-
myglaren
- (1+ posts)

Re: Vad har ni för skivspelare (vinyl)
Sonab 75S, köpte i 1972 från Ljudrummet i Borås.
Tyvärr inte används den så mycket numera.
Tyvärr inte används den så mycket numera.
Nu (för ett tag sedan) har jag uppgraderat! Numera är det en Thorens TD145 som svarvar vinyl. Det är den tidiga modellen med 10 mm lager och även innertallrik i metall. TD145 är samma som TD160 fast med stopp och lyfta nål automatik.
PU för tillfället är Shure M75ED type2.
En brutal skillnad på denna spelare om min förra Dual 505 skulle jag vilja säga......
PU för tillfället är Shure M75ED type2.
En brutal skillnad på denna spelare om min förra Dual 505 skulle jag vilja säga......
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Hej,
Jag är ny på detta forum och hittade hit för att jag gjorde en sökning på Rational audio skivspelare. Har själv en AURA förstärkare i samma modell som skivspelaren och har länge funderat på att försöka hitta en skivspelare för att "matcha" förstärkaren. Gillar dessa udda men bra prylar. Men de är inte så vanliga. Så om du skulle tröttna på att meka med den så köper jag den gärna... Tyckte en gång i tiden när jag lyssnade att den hade lite "murrigt" ljud, men skulle va kul att höra hur den låter igen.
Jag är ny på detta forum och hittade hit för att jag gjorde en sökning på Rational audio skivspelare. Har själv en AURA förstärkare i samma modell som skivspelaren och har länge funderat på att försöka hitta en skivspelare för att "matcha" förstärkaren. Gillar dessa udda men bra prylar. Men de är inte så vanliga. Så om du skulle tröttna på att meka med den så köper jag den gärna... Tyckte en gång i tiden när jag lyssnade att den hade lite "murrigt" ljud, men skulle va kul att höra hur den låter igen.