OA-52.2 alternativt OA-52.3
OA-52.2 alternativt OA-52.3
En kankse dum fråga men:
Jag har börjat fundera på att sälja mina OA 6 typ I till förmån av ett par OA 52.2/3. Helst använder jag rörförstärkare (inte stora och starka sådana) och den som jag har tänkt mig är en Antique Sound Lab KI22-Fox. Förstärkaren är single-ended, triod och ger 2X22 Watt. Orkar dessa 22 watt per kanal driva högtalare som är på 89 Db? Hittills har jag använt den med flera olika högtalare (alla med en känslighet på 94 Db) och det visade sig att den trivs bäst med okomplicerade laster. Ett par stora Cabasse trots sin höga känslighet kräver mer styrka för att musiken ska låta obesvärad. Basarna tex sakna pondus osv. Gamla Altec Lansing med lika hög känslighet är mycket mindre krävande och bra även med mindre rörförstärkare, typ Fisher A-100-X som är på 2 x 17 Watt. Jag har även Dynaco MK III men uppriktigt sagt börjar bli trött på vintage prylar som iof låter bra men kräver mycket reparationer och renoveringar. Så: helst en modern rörförstärkare som är på typ 2 x 20 watt och OA-52.2 eller OA 52.3. Går det ihop?
Jag har börjat fundera på att sälja mina OA 6 typ I till förmån av ett par OA 52.2/3. Helst använder jag rörförstärkare (inte stora och starka sådana) och den som jag har tänkt mig är en Antique Sound Lab KI22-Fox. Förstärkaren är single-ended, triod och ger 2X22 Watt. Orkar dessa 22 watt per kanal driva högtalare som är på 89 Db? Hittills har jag använt den med flera olika högtalare (alla med en känslighet på 94 Db) och det visade sig att den trivs bäst med okomplicerade laster. Ett par stora Cabasse trots sin höga känslighet kräver mer styrka för att musiken ska låta obesvärad. Basarna tex sakna pondus osv. Gamla Altec Lansing med lika hög känslighet är mycket mindre krävande och bra även med mindre rörförstärkare, typ Fisher A-100-X som är på 2 x 17 Watt. Jag har även Dynaco MK III men uppriktigt sagt börjar bli trött på vintage prylar som iof låter bra men kräver mycket reparationer och renoveringar. Så: helst en modern rörförstärkare som är på typ 2 x 20 watt och OA-52.2 eller OA 52.3. Går det ihop?
Last edited by adi6606 on Fri 30 Mar 2007, 07:52, edited 1 time in total.
Jag har inte Audion Silver Night men den är inte så himla stark heller, eller hur? Jag tror att den ger 2 x 15 eller 2 x 18 Watt!? Dessutom ligger den utanför mina ekonomiska domäner just nu. Helst vill jag använda det jag harlob wrote:Hej
Audion Silver Night MKII med 300b låter helt sagolikt med OA52.3
Lasse
-
Danne
- (245+ posts)

Min Silver night som jag tror Lasse menar är på 2 ggr 9 eller 10 watt.
En sa va nöjd!
OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
Baskontroll - 6550
Kraft och kontroll i basen är viktigt för mig och och bland rörförstärkare för måttliga pengar har jag bara bara funnit den i bra konstruktioner med 6550 i push-pull klass A.
Jag lät Erik Andersson bygga mina för 20 år sedan, och med en del rör- och kondensatorbyten gör de ett gott jobb ännu ihop med mina specialtweakade OA52. För några år sedan släpade jag med kombinationen till en av Trollhätteträffarna och någonstans i arkiven här eller på hififorum finns omdömen som gladde mig mycket.
Silver Night med OA52.x har jag hittills inte haft tillfälle att höra. SilverNight-ägare i västsverige som kan tänka sig att erbjuda en lyssningssession hos sig eller mig är mycket välkommen med ett PM.
Just nu avnjuter jag en några veckor gammal masterkopia från en ännu inte utgiven produktion med en av Sveriges mest välrenommerade organister.
Jag lät Erik Andersson bygga mina för 20 år sedan, och med en del rör- och kondensatorbyten gör de ett gott jobb ännu ihop med mina specialtweakade OA52. För några år sedan släpade jag med kombinationen till en av Trollhätteträffarna och någonstans i arkiven här eller på hififorum finns omdömen som gladde mig mycket.
Silver Night med OA52.x har jag hittills inte haft tillfälle att höra. SilverNight-ägare i västsverige som kan tänka sig att erbjuda en lyssningssession hos sig eller mig är mycket välkommen med ett PM.
Just nu avnjuter jag en några veckor gammal masterkopia från en ännu inte utgiven produktion med en av Sveriges mest välrenommerade organister.
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Jag kan intyga att Lennarts rörpytsar tillsammans med OA52 lät väldigt väldigt bra,
-och Lennart, du är väl om jag inte missminner mig medlem i SAS och har ju i så fall haft tillfälle att lyssna (och jämföra) på mången välspelande anläggning på din resa fram till din egen anläggning...
Mvh
Stefan
-och Lennart, du är väl om jag inte missminner mig medlem i SAS och har ju i så fall haft tillfälle att lyssna (och jämföra) på mången välspelande anläggning på din resa fram till din egen anläggning...
Mvh
Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
Spelar på Larsen och Carlsson
Vad är SAS? (annat än ett flygbolag...)
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Tweak
Bl.a. Isodakablage internt och externt, lött hela vägen, egen dämpfiltslösning, CFAC-spolar 0,39 + 0,68 mH, RIFA PFE430 (1 + 1,2 + 1,8 ) uF + PFE225 10nF
ScanSpeak 18W Carbon, Vifa 25AG.
Uppgraderingen gjorde jag tidigt på våren 1994.
Mitt OA52-par råkar ha serienummer 051 (handtextat på en vit klisterlapp), köpta av Peter Bremen i Ljudbutiken 1984.
Jag har alltså inte bytt till de nya textildomarna eftersom jag har tämjt Viforna så pass jämfört med Larsens OA52.2 att jag är nöjd.
Skulle jag stoppa i de nya diskanterna skulle jag sannolikt behöva ompröva alltihop och kanske inte få ett bättre slutresultat.
För närvarande spenderar jag hellre fritiden med att lyssna på mer musik.
SAS är ett slutet sällskap "för inbördes beundran".
ScanSpeak 18W Carbon, Vifa 25AG.
Uppgraderingen gjorde jag tidigt på våren 1994.
Mitt OA52-par råkar ha serienummer 051 (handtextat på en vit klisterlapp), köpta av Peter Bremen i Ljudbutiken 1984.
Jag har alltså inte bytt till de nya textildomarna eftersom jag har tämjt Viforna så pass jämfört med Larsens OA52.2 att jag är nöjd.
Skulle jag stoppa i de nya diskanterna skulle jag sannolikt behöva ompröva alltihop och kanske inte få ett bättre slutresultat.
För närvarande spenderar jag hellre fritiden med att lyssna på mer musik.
SAS är ett slutet sällskap "för inbördes beundran".
Lennartj.
Du nämnde inget om själva lådan.Om du inte har gjort ngt med den skulle
jag rekommendera att limma alla synliga springor runt baffelns ytterkanter,runt den plana ovansidan och i botten runt kanterna.
Fyll med vanligt trälim,kan vara lite knepigt att få i men ett rakblad kan hjälpa till.
Lådan blir mycket stabilare och ljudet likaså.
/jörgen
Du nämnde inget om själva lådan.Om du inte har gjort ngt med den skulle
jag rekommendera att limma alla synliga springor runt baffelns ytterkanter,runt den plana ovansidan och i botten runt kanterna.
Fyll med vanligt trälim,kan vara lite knepigt att få i men ett rakblad kan hjälpa till.
Lådan blir mycket stabilare och ljudet likaså.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata