Ny CD??
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Jag förstår inte vurmen för att satsa på DVD-spelare, om man ändå bara lyssnar på cd-skivor i ren tvåkanal.
Om man jämför två spelare som kostar lika mycket, den ena tar alla format mp3, SACD, 5+1 och allt vad det kan vara och den andra är optimerad för att endast återge ren tvåkanals CD-återgivning från standardskivor, så är jag övertygad om att den rena CD-spelaren låter bättre än DVD-spelaren på just CD.
Ska spelaren även mata en hembioanläggning är det naturligtvis en helt annan sak.
//Hasse
Om man jämför två spelare som kostar lika mycket, den ena tar alla format mp3, SACD, 5+1 och allt vad det kan vara och den andra är optimerad för att endast återge ren tvåkanals CD-återgivning från standardskivor, så är jag övertygad om att den rena CD-spelaren låter bättre än DVD-spelaren på just CD.
Ska spelaren även mata en hembioanläggning är det naturligtvis en helt annan sak.
//Hasse
OA58.2
-
Hansson&Carlsson
- (50+ posts)

Tjenare!
Utan att ha lyssnat på nyare CD spelare eller dyrare DVD så valde jag utan tvekan att pensionera min DV-585 till förmån för min
gamla PD-S904 som luddigt uttryckt låter mer "analogt" och "rumsligt".
Skillnaden var så stor att jag åkte på en släng av "lyssna-igenom-alla-cd-syndromet"
Visst missar man SACD och DVD-Audio men 99% av mina cd är "vanliga".
Jag känner mig nästan lite knäpp att inte föredra DV-585 som "alla" tycker låter så bra...
Nåväl, så länge man gillar det man spelar på så är det väl ok, antar jag
Bara mina 2 hundradelar.
MVH
Janne
Utan att ha lyssnat på nyare CD spelare eller dyrare DVD så valde jag utan tvekan att pensionera min DV-585 till förmån för min
gamla PD-S904 som luddigt uttryckt låter mer "analogt" och "rumsligt".
Skillnaden var så stor att jag åkte på en släng av "lyssna-igenom-alla-cd-syndromet"
Visst missar man SACD och DVD-Audio men 99% av mina cd är "vanliga".
Jag känner mig nästan lite knäpp att inte föredra DV-585 som "alla" tycker låter så bra...
Nåväl, så länge man gillar det man spelar på så är det väl ok, antar jag
Bara mina 2 hundradelar.
MVH
Janne
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
-
Per Gulbrandsen
- Chief Editor

DV-585 har jag lyssnat mycket noga på men kunde tyvärr inte rekommendera den som transparent musikförmedlare.
Det gäller för övrigt ett helt gäng (ca 40!) andra DVD-spelare som jag också släpat hem de senaste åren men tvingats lämna tillbaka utan rekommendation.
Så visst är det nästan ett regel att de DVD-spelare inte håller för musiklyssning. Desto roligare då att hitta spelare som gör det.
Men om man som en del av er i denna tråd väljer att bara lyssna på 2-kanal så skulle jag inte heller välja en DVD-spelare. Då är det absolut bättre att lägga pengarna på en bra CD-spelare.
En varning är dock på plats:
Jag har även lyssnat på ett antal CD-spelare på sistone som färgar ljudet på olika sätt, det vanligaste är nerbländad och onaturlig diskant och dålig upplösning i basen. Det blir ingen rekommendation bara för det är två kanals CD med andra ord.
Så kolla gärna vår lista, finns bl.a en trevlig Cambridge där.
Ska t ex försöka lyssna på en ny Atoll-CD och nya Pioneeren snart, så testandet fortgår.
Och Carlssonvänner! Hjälp gärna till med tips på god elektronik, vår lista står öppen för alla forumaktivister som vill rekommendera goda maskiner.
uppmanar
Det gäller för övrigt ett helt gäng (ca 40!) andra DVD-spelare som jag också släpat hem de senaste åren men tvingats lämna tillbaka utan rekommendation.
Så visst är det nästan ett regel att de DVD-spelare inte håller för musiklyssning. Desto roligare då att hitta spelare som gör det.
Men om man som en del av er i denna tråd väljer att bara lyssna på 2-kanal så skulle jag inte heller välja en DVD-spelare. Då är det absolut bättre att lägga pengarna på en bra CD-spelare.
En varning är dock på plats:
Jag har även lyssnat på ett antal CD-spelare på sistone som färgar ljudet på olika sätt, det vanligaste är nerbländad och onaturlig diskant och dålig upplösning i basen. Det blir ingen rekommendation bara för det är två kanals CD med andra ord.
Så kolla gärna vår lista, finns bl.a en trevlig Cambridge där.
Ska t ex försöka lyssna på en ny Atoll-CD och nya Pioneeren snart, så testandet fortgår.
Och Carlssonvänner! Hjälp gärna till med tips på god elektronik, vår lista står öppen för alla forumaktivister som vill rekommendera goda maskiner.
uppmanar
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Speciellt Linn-gänget hävdar att det är stor skillnad på transporter medan andra, tex "LTS-are" menar att den huvudsakliga skillnaden mellan olika spelare ligger i D/A-omvandlaren. Vem som har rätt har jag ingen aning om men jag gissar att båda lägren kan ha en poäng beroende på ur vilken synvinkel man lyssnar. Jag kan också tänka mig att vissa kombinationer av transport och DAC är mindre lyckade och att det är detta som kan ge skillnader.shuffle wrote:Intressant frågeställning!Bill50x wrote:Om man kör en separat DAC, är alla DVD-spelare lika usla då?
/ B
Jag har aldrig provat men många gånger funderat på att köpa en extern DAC.
/ B
-
Martin Dellstig
- Co-Editor