Posören Stig Carlsson

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
JTarnstrom
(10+ posts)
(10+ posts)

Posören Stig Carlsson

Post by JTarnstrom »

Tycker att det är rätt intressant med Stig Carlssons närvaro i Carlsson-annonserna från tiden då det begav sig. För det första kan jag inte påminna mig någon annan högtalarkonstruktör som har haft en så tydlig närvaro i marknadsföringen av sina högtalare, för det andra slås jag av att Stig själv verkar ytterst medveten om sitt utseende. Jag är kanske inte rätt man att bedöma hans utseende men jag tror inte att det har ett speciellt högt snygghetsindex - men han har ett karismatiskt utseende, en dyster men genomträngande blick, ibland förefaller han också relativt moderiktig. Kort sagt, han framstår för mig som rätt medveten om sitt utseende, eller så var han bara så självsäker att det är det som slår mig... Är det någon som vet hur tankarna gick när det gällde marknadsföringen av Carlsson-högtalarna? Vad tyckte Stig själv om att figurera så mycket som han gjorde? Var det en lyckad strategi? Vem låg bakom den?

Tärnström
Ton
(1+ posts)
(1+ posts)

Re: Posören Stig Carlsson

Post by Ton »

Tycker att det är ett koncept som fler konstruktörer borde använda sig av. Kanske likt den gamla Date-deon på Konsum. -En blondin, en brunett osv, så att man med blotta ögat kan se vilken typ som tilltalar en. Själv gillar jag Carlsson -Han ser seriös ut och har lite aura av klass omkring sig.
JTarnstrom
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by JTarnstrom »

Jag gillar också annonserna skarpt och när jag tänker tillbaka så inser jag också att de hade en enorm genomslagskraft. Trots att jag vid den tidpunkt när jag först hörde talas om Carlsson inte hade hört högtalarna visste jag mycket väl vem Carlsson själv var. Jag tror att det var ett genidrag att sätta ett ansikte på högtalarna (Carlsson hade annars varit väl anonymt).

Tärnström
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Ragnwald »

Tänkte bara fylla på med, att han var minst lika hängiven och kunnig musiklyssnare som högtalarkonstruktör.
Helt säkert gav han själva musiken mer tid (syns på bilderna) än apparatanalyserandet, som många hifitokar fastnar och våndas av.
Han kände ju och umgicks med kulturetablissemanget.

Har själv haft några timlånga diskussioner med honom på telefon, dels ang några musiker och deras alster, men också ang hans konstruktioner och det var inte han som tvingades avbryta samtalen. :lol:
Hängivenhet och insikt utstrålar han på Sonabs mycket skickliga reklambilder och infoblad (bland de bästa jag sett), men jag lovar, det var inte ens förnamnet.
Den som vet mest, tror minst.
Post Reply