Nu hade jag sådan röta eller tur att springa på ett otroligt välbevarat par OA6 mod1 här hemma i lilla stan En snubbe som varit enda ägaren på dom och det finns mycket att berätta om den herren. Nyligen hemflyttad från Stockholm till Norrbotten efter pension, han var flitig besökare av konserthuset där han förövrigt träffade Stig Carlsson vid ett flertal tillfällen. I huset där han bor var det 10,000 skivor allt från 78 varvare och framåt, en härlig herre med glimten i ögat.
Högtalarna låter helt otroligt bra spelar bla. med ett djup som jag inte hört någon Carlsson spelat hittills. Men en sak glömde jag fråga farbron om (han är bortrest i veckan frågar därför här). Hur man får bort toppgallret för damma av dom innanför gallret. Är det någon som har en susning? Det verkar vara något trick och jag vill inte vara vårdslös.
Tja lite bilder kanske..
mvh/robban
Attachments
Mycket grunkor å mojänger
Romantik
Höga är dom
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Jo skojiga och väldigt stora högtalare är det! Men jag får snart kortslutning i skallen för jag begriper bara inte hur den där ramen till gallren sitter fast! I dag har försökt titta, lirka, lyfta, vrida, och försökt lossa men inte att det går bara inte
Det ligger rejält med damm under gallren + att jag vill kolla in statusen på elementen innan man testar dom på riktigt hög volym! Är det verkligen ingen som har erfarenhet hur man lossar dom
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Gallrets väggsida har två små hål med hexskruv. Skruva ur. Lyft försiktigt upp, så de små plåtbitarna går fria. Drag ramen försiktigt mot "väggsidan" så att ramens främre "hållare" glider i sina spår tills de når hål där de frigörs och ramen kan lyftas. Prova försiktigt. (Ramen olämplig att lyfta högtalaren I) Hoppas allt är begripligt!
CRO wrote:Gallrets väggsida har två små hål med hexskruv.
Oj oj vad skämmingt! Jag har bökat från framsidan och sidan men inte "väggsidan" Nu när jag tittar noga på baksidan så ser jag ett par vädigt små hål i gallret precis så man får in en sån nyckel!
Problemet är löst! Tack för det CRO
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Hade sent om side tänkt svara på den här tråden idag. Men så hann CRO före - med ett suveränt svar!
Känner inte igen CRO-signaturen sedan tidigare men måste säga att han eller hon gärna får hjälpa oss även i fortsättningen när det gäller att skriva begripliga instruktioner.
Den här var så bra att jag tänkte sno den rakt av och lägga in på modellsidan, som faktsikt saknar info om galleröppning idag. Om det är OK, bäste CRO?