Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Stefan Björklund »

Per Gulbrandsen wrote:Hej Tux, Nagref och Stefan!
Jag vet inte om ni läste min Larsenartikel till slut. Men där står tydligt att det bara är jag som står för de uttryckta åsikterna och ingen annan. Så lämna gärna SSC därhän - jag har inte frågat om lov.

Jag står självklart för vad jag skriver - vartenda ord - och jag känner sedan igår en obehagligt kall vind från 1996 svepa in över Carlssonvärlden. Kommer ni ihåg vad som pågick då?

När Stefan Pantzar med anhang i Norrköping försökte slå mynt av Stig Carlssons världsrykte och goda namn genom att lansera falska Carlssonhögtalare med billigaste Taiwanelement? Och laddade detta tilltag med att börja tillverka billig elektronik under namnet Sonab (som de köpt av Statsföretags kraschade konkursbo för 10.000:-).

Vad skiljer Larsens tilltag från Pantzars tycker ni?
Ni kanske inte ens hade upptäckt Carlssonmagin då?

Själv har jag en två timmar lång bandad intervju med Stig själv från -96, och den som inte hör vilken förtvivlan som präglar Stigs röst när han talar om Pantzar där har inga känslor i kroppen.
Nu upprepas piratiserandet, och denna gång från nära håll och under ny flagga, Larsen.

Larsen tror han är är smart som använder Stig Carlssons namn och reklamslogans för att sälja egna högtalare i sitt eget höga profitintresse. Men Larsen kommer aldrig att bli Carlsson hur man än vänder och vrider på det. Jag som chefredaktör fylls bara av en helig vrede över att ännu en oseriös pirat ger sig på Stig.

I övrigt är det svårt att svara på de icke underbyggda påhoppen från er kära gamla forumvänner.
Kritiken mot bakgrundsresearch och faktakontroll går inte att bemöta när inte ett enda exempel ges på ev. felaktigheter. Ni vet mycket väl hur noga vi alltid varit med fakta på CarlssonPlanet - men jag fattar inte vad jag borde rätta.

Jag driver CP helt efter eget huvud och startade sajten utan att ens känna till SSC. Sedemera har jag visserligen som Carlssonredaktör vänligen blivit invald som ledamot i SSC, men jag talar här för CP och inte för någon annan.
Och apropå faktakontroll: Mitt efternamn stavas med ett L, inte två.

Sorgsna hälsningar
Och apropå faktakontroll:
Stefan Pantzar köpte "sonab" av Ericsson som köpt namnet av Olle Mirsch ;)

Sedan är jag en smula förundrad över att du slänger Larsen HiFi AB och Panzer-historien i samma fack. Facket du benämner "oseriös pirat som ger sig på Stig".
Du skriver att Panzer lanserade falska Carlssonhögtalare under Carlsson-namn med billigaste Taiwanelement...
Larsen lanserar högkvalitativa högtalare enligt Stigs idéer under det helt egna namnet Larsen.
Du likställer detta som någon form av illasinnad priatisering, och där hänger jag inte riktigt med.
Men du har säkert en för dig rimlig tankegång som får detta att gå ihop.

Sedan tror jag att det är svårt för dig, som känd medlem i SSC, att driva en privat linje och räkna med att denna inte på olika sätt sammankopplas med din roll i SSC.

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Stefan!
Du har förstås rätt om affärerna kring Sonabnamnet:
Stefan Pantzar köpte "sonab" av Ericsson som köpt namnet av Olle Mirsch
- jag hade lite för bråttom där och orkade inte redogöra för alla turerna, ursäkta! (de korrekta turerna finns sedan åratal redogjorda för på CP under "Carlssonhistorien")
Som sagt, faktakontroll är viktigt och det viktiga är att alltid rätta det blir fel, vilket jag härmed gör:
Pantzar köpte Sonab-namnet av Ericson och ingen annan.
Sedan är jag en smula förundrad över att du slänger Larsen HiFi AB och Panztar-historien i samma fack. Facket du benämner "oseriös pirat som ger sig på Stig".
Du är förundrad, Stefan, men jag är förtvivlad. Jag träffade och intervjuade Stig Carlsson i maj -96 om det övergrepp som Stefan Pantzar och hans anhang då begick med lanseringen av falska Carlssonhögtalare. Jag har personligen mött och känt Stigs allra djupaste förtvivlan över detta och har också skrivit på CP om hur Stig upplevde övergreppet (under "Carlssonhistorien"):

"I början på 90-talet drabbades Stig Carlsson också av den kanske värsta chocken i sitt liv. En oseriös högtalartillverkare med ledningen placerad i Norrköping köpte rättigheten till varumärket Sonab av Ericsson för endast 10.000:- och började under det ärorika Sonab-namnet kränga verkliga lågprishögtalare från Taiwan till stormarknader som On-Off och City Stormarknad.

Försäljningen gick lysande och efter något år lanserade "Sonab" sitt nya varumärke: "Carlsson"!
I reklamen använde företaget t.o.m. uttrycket "en äkta Carlsson-högtalare" vilket var en ren förolämning mot Stig Carlsson och hela hans livsverk. Stig Carlsson var den sista människa i världen som ville förknippas med skräpet!
"Sonabs" ledning hävdade att företaget genom köpet av Sonab-namnet också hade rätt till varumärket Carlsson, trots att Stig Carlsson tillverkat egna högtalare under det namnet sedan 1983.
"Sonab" hade dock inte lyckats fastslå sitt påstående juridiskt. Så för säkerhets skull hänvisade "Sonab" i sina inlagor till myndigheter att företaget anställt en högtalarkonstruktör med rätt efternamn - Lars Carlsson!

Stig var förtvivlad och tog kanske mer illa vid sig av detta än något annat under livet. I över ett år såg det dessutom ut som om Patent- och Registreringsverket skulle ge "Sonab" rätt.
Men sommaren 1996 - efter rådigt ingripande från bl a Ljudtekniska Sällskapet och en rad prominenta hifi-personligheter - kom myndigheten på bättre tankar. Stig Carlsson fick behålla sitt efternamn som högtalartillverkare och kunde andas ut. Men det var på ett hår."

Bäste Stefan! Jag menar idag, 11 år senare att ingenting skiljer Larsens fräcka stöld av Stigs reklamslogan till Larsenhögtalarna denna vecka från Panztars övergrepp -96 med "Lars Carlsson" - annat än att Larsen använder dyrare element och försöker få Larsenmodellerna att se ut som "äkta" Carlsson.
Du skriver att Pantzar lanserade falska Carlssonhögtalare under Carlsson-namn med billigaste Taiwanelement... Larsen lanserar högkvalitativa högtalare enligt Stigs idéer under det helt egna namnet Larsen. Du likställer detta som någon form av illasinnad priatisering, och där hänger jag inte riktigt med.
Men du har säkert en för dig rimlig tankegång som får detta att gå ihop.
Ja, Stefan, du kanske tycker det numera är fritt fram för kreativa högtalarförsäljare att efter eget huvud använda Stigs namn, rykte och reklamslogans för att sälja prylar som tagits fram i den egna lyan. Du kanske tycker att SSC:s rätt - och skyldighet - att förvalta och utveckla ortoakustiken
är något fånigt som myndigheter hittat på och som man inte behöver bry sig om. Länsstyrelsen, vilka är det, typ.

Men nu råkar det vara så att Stigs orto-akustiska teorier, hans kvarlåtenskap, hela hans idé om högtalare i hemmiljö, högtalarnamnet Carlsson, orto-akustiken - allt detta sedan Stigs död 1997 under Länsstyrelsens överinseende och kontroll förvaltas av Stiftelsen Stig Carlsson. Som i sin tur bemannas av stora delar av Stigs bekantskapskrets - världsledande akustiker, högtalarkonstruktörer, inspelningstekniker, en världsledande dirigent, en redaktör (undertecknad) och kvalitetsexperter.

Då är det inte lite magstarkt av John att utan minsta kontakt med SSC i frågan plötsligt lanserar "Larsen"-modeller i stora delar snodda från Stigs och SSC:s ritbord. Det är piratfasoner, hur man än vänder och vrider på det. Det är oseriöst som görs för egen vinning, det är en fräck attack mot ortoakustiken och hela den seriösa verksamhet som SSC byggt upp i Stigs namn.

Jag kommer att hävda detta så länge denna webbplats existerar, jag har Stigs ögon i nacken och glömmer aldrig hans ledsna blick den där natten. Jag vet också hur hopplös han tyckte John var att samarbeta med.
Sedan tror jag att det är svårt för dig, som känd medlem i SSC, att driva en privat linje och räkna med att denna inte på olika sätt sammankopplas med din roll i SSC.
- Visst, men CarlssonPlanet är helt min egen sajt och jag kan lägga ner den i morgon dag om jag så vill.
Jag hade inte bett om lov från SSC att skicka ut det senaste nyhetsbrevet och jag ser min roll som den frie skribenten som bara svarar inför Stig. Mina möten med Stig förändrade mitt liv och hans sorg över att bli utsatt för oseriösa pirater höll på att knäcka honom. När detta nu sker igen efter 11 år går jag i taket, det borde inte vara så svårt att förstå.

Och nu ser tyvärr jag hur dumheten får regera i den här frågan på webben.
Jo då, jag har läst alla påhoppen på min person på Faktiskt.se.

Där skriver t.e x signaturen "OIA-68" om mig att:

"Jag hoppas innerligt att den där gullefjanten anklagar mig också för stöld av Stigs ideer och ritningar och så vidare gärna med ett par okvädingsord och lite insinuanta påstående särskillt eftersom jag använt 8545:an i mina skapelser så skulle jag väl skickat royalty till ssc eller allra helst till CP ursäkta en liten fråga bara betalar gullefjanten royalty för att använda namnet carlsson på sin planet"

Det här inlägget tycker du tydligen är kul - för du svarar genast följande:

"Jag ligger nog illa till oxå eftersom jag precis döpt mina nya Basmoduler till: Carlsson BOA88"

Du borde inte nedlåta dig till detta, Stefan.
Du kan inte - ärligt - mena att tonen i denna fråga är seriösare på Faktiskt.se än på CarlssonPlanet.

Hur mycket vän du än är med John så tror jag ändå någonstans att även du känner:
- Tänk om detta ändå är fel mot Stig?

Sorgsna hälsningar
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Bäste Per...

Jag tänker inte gå in och peta och svara på ditt förra inlägg då detta bara resulterar i en för alla ointressant polemik.

Du känner dig ansatt av folks reaktioner... Reaktioner på det du själv skrivit i ditt "nyhetsbrev".
Jag har ju under de senaste veckorna per mail försökt påpeka för dig att du varit på väg, just till den tråkiga position du nu befinner dig i.

Tills nästa gång du passerar gränsen som i ditt "nyhetsbrev"
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=3828
låter jag detta bara vara...

Mvh
Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Man får hoppas att avtalet med den nya exploatören innehåller någon form av skadeståndsklausul som ger denna ersättning från SSC för det inkomstbortfall den negativa reklam enskillda medlemmar av SSC kan åstadkomma. Inkomsbortfallet från licenspengarna som drabbar SSC verkar ju uppenbarligen inte ha någon avskräckande effekt. :roll:

Man kan påminna att det var Larsen som stod för den ekonomiska risken i försvaret av varumärket Carlsson mot Pantzar.

Man kan fundera ofta på vad Stig skulle göra. Skulle han prioritera att ta fram moderniseringar av gamla försyndelser som högtalarna fram t o m 70-talet i samma utsträckning som SSC gör eller skulle han kanske helt fokusera på modernare konstruktioner? Skulle han verkligen bli så upprörd över Johns tilltag som du vill ge sken av Per? Det är frågor som aldrig kommer att besvaras. Vi kan dock få en antydan om vad SC hade för planer i o m kontraktet med Ljudprofilen Larsen AB där det står att Stigs knowhow skulle överföras till John. Den enda rimliga tolkningen är att det skulle göras så att John i händelse av att något hände Stig kunde fortsätta producera högtalare enligt Stigs idéer. Men det kan vi ju inte veta bestämt.

Angående frågan om Larsen har snott konstruktioner från SSC kommer snart få ett svar. Och det kommer kanske bli lite förvånande för vissa...
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Flamenco
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Flamenco »

Citat från P.G.
”… Som i sin tur bemannas av stora delar av Stigs bekantskapskrets - världsledande akustiker, högtalarkonstruktörer, inspelningstekniker, en världsledande dirigent, en redaktör (undertecknad) och kvalitetsexperter.”
Och alla är de upptagna till största delen av andra intressen än SSC? Detta med tanke på outputen från denna ”trust”. Visserligen inget fel i detta, då ett berikat liv alltid är positivt. Men ur den på ert arbete snyltande skaran = konsumenter, så har ni ett slags förtroendeställning som jag i mitt tycke inte tycker att ni lever upp till. Med detta menar jag ånyo att förvånansvärt lite kommer ut av ert arbete. År läggs på år utan något påtagligt att glädjas åt i form av produkter till glädje för både konsumenter som producent. Tusan vet hur Larsen har kunnat överleva på dessa smulor. Att ni inte har kämpat för att behålla det historiska bandet med Larsen som producent tycker jag är ett svårt slag för SSC’s renommé, och som ingen är betjänt av, (utom då förståss Larsen som nu kanske kan få lite verksamhet i egen regi att leva av). Detta sagt utan att veta ett dugg egentligen hur det förhåller sig med detta, utan är ett antagande baserat på återigen, i mitt tycke, SSC’s dåliga output. Lite tråkigt att läsa om detta pajkastande från båda håll, men jag kan inte förstå hur du Per kan kalla Larsen initiativförmåga att lansera OA-produkter för piratverksamhet. Borde inte SSC vara glada istället för att någon försöker föra ut budskapet om OA-principens förträfflighet här i världen? Ingen annan tycks ju ha den viljan?
teg
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by teg »

Jag för min del ger mitt fulla stöd till herr Gulbrandsen och SSC. Larsen HiFi har haft uppdraget att införskaffa och sätta ihop delarna utifrån SSC:s konstruktioner och instruktioner. De har mig veterligen inte haft något som helst konstruktionsansvar. Att då lansera egna konstruktioner som till synes är uppenbara plagiat och försöka påskina att de är Carlsson-konstruktioner känns magstarkt. Definitivt. Det är vad jag tycker.
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

Citat från P.G.
Borde inte SSC vara glada istället för att någon försöker föra ut budskapet om OA-principens förträfflighet här i världen? Ingen annan tycks ju ha den viljan?
Vad jag förstår finns definitivt viljan hos SSC. Däremot kan man ju konstatera att detta inte alltid lett till märkbara resultat.

Vad gäller schismen mellan SSC och Larsen är det svårt att som utomstående bilda sig en uppfattning om vad som egentligen har hänt, även om det framgår att en del vet mer än andra. Och att vissa har sympatier i ena eller andra lägret...

Rent marknadsföringsmässigt är det ett tveksamt förfarande att ordagrant återanvända ett annat företags slogan, men i detta fall finns ju inte det andra företaget längre, så att argumentera för att det skulle röra sig om ett vilseledande om varans ursprung håller nog inte. Finns det alltför stora likheter mellan Larsen-högtalarna och de OA-konstruktioner Larsen haft kännedom om kan man diskutera om företaget på något otillbörligt sätt har använt sina kunskaper om dessa.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Frodrak
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by Frodrak »

teg wrote:Jag för min del ger mitt fulla stöd till herr Gulbrandsen och SSC. Larsen HiFi har haft uppdraget att införskaffa och sätta ihop delarna utifrån SSC:s konstruktioner och instruktioner. De har mig veterligen inte haft något som helst konstruktionsansvar. Att då lansera egna konstruktioner som till synes är uppenbara plagiat och försöka påskina att de är Carlsson-konstruktioner känns magstarkt. Definitivt. Det är vad jag tycker.
Har man sett dem "live" såkänns de inte alls som plagiat,därtill är dimensioneringen alltför olika. Lika är de dock, men det finns ju gott om högtalare på marknaden som liknar varandra utan att vara plagiat.....
vadå "försöka påskina" att de är Carlsson-konstruktioner?

Ps.
Min understrykning
Ds.
Från "Pungkulebro", med sambo från "Poltergeistvaara"
teg
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by teg »

Frodrak wrote:vadå "försöka påskina" att de är Carlsson-konstruktioner?
Formuleringarna i marknadsföringen drar åt det hållet, ja. Det tycker jag. Det sägs inte uttryckligen, men kan tolkas som ett försök att påskina att Stig Carlssons ande vilar över konstruktionen i större utsträckning än den verkligen gör.
Peter Olson
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Peter Olson »

Jag vet en som roterar i sin grav, och det har han gjort i många år nu !
Locked