Stefan!
Du har förstås rätt om affärerna kring Sonabnamnet:
Stefan Pantzar köpte "sonab" av Ericsson som köpt namnet av Olle Mirsch
- jag hade lite för bråttom där och orkade inte redogöra för alla turerna, ursäkta! (de korrekta turerna finns sedan åratal redogjorda för på CP under "Carlssonhistorien")
Som sagt, faktakontroll är viktigt och det viktiga är att alltid rätta det blir fel, vilket jag härmed gör:
Pantzar köpte Sonab-namnet av Ericson och ingen annan.
Sedan är jag en smula förundrad över att du slänger Larsen HiFi AB och Panztar-historien i samma fack. Facket du benämner "oseriös pirat som ger sig på Stig".
Du är förundrad, Stefan, men jag är förtvivlad. Jag träffade och intervjuade Stig Carlsson i maj -96 om det övergrepp som Stefan Pantzar och hans anhang då begick med lanseringen av falska Carlssonhögtalare. Jag har personligen mött och känt Stigs allra djupaste förtvivlan över detta och har också skrivit på CP om hur Stig upplevde övergreppet (under "Carlssonhistorien"):
"I början på 90-talet drabbades Stig Carlsson också av den kanske värsta chocken i sitt liv. En oseriös högtalartillverkare med ledningen placerad i Norrköping köpte rättigheten till varumärket Sonab av Ericsson för endast 10.000:- och började under det ärorika Sonab-namnet kränga verkliga lågprishögtalare från Taiwan till stormarknader som On-Off och City Stormarknad.
Försäljningen gick lysande och efter något år lanserade "Sonab" sitt nya varumärke: "Carlsson"!
I reklamen använde företaget t.o.m. uttrycket "en äkta Carlsson-högtalare" vilket var en ren förolämning mot Stig Carlsson och hela hans livsverk. Stig Carlsson var den sista människa i världen som ville förknippas med skräpet!
"Sonabs" ledning hävdade att företaget genom köpet av Sonab-namnet också hade rätt till varumärket Carlsson, trots att Stig Carlsson tillverkat egna högtalare under det namnet sedan 1983.
"Sonab" hade dock inte lyckats fastslå sitt påstående juridiskt. Så för säkerhets skull hänvisade "Sonab" i sina inlagor till myndigheter att företaget anställt en högtalarkonstruktör med rätt efternamn - Lars Carlsson!
Stig var förtvivlad och tog kanske mer illa vid sig av detta än något annat under livet. I över ett år såg det dessutom ut som om Patent- och Registreringsverket skulle ge "Sonab" rätt.
Men sommaren 1996 - efter rådigt ingripande från bl a Ljudtekniska Sällskapet och en rad prominenta hifi-personligheter - kom myndigheten på bättre tankar. Stig Carlsson fick behålla sitt efternamn som högtalartillverkare och kunde andas ut. Men det var på ett hår."
Bäste Stefan! Jag menar idag, 11 år senare att ingenting skiljer Larsens fräcka stöld av Stigs reklamslogan till Larsenhögtalarna denna vecka från Panztars övergrepp -96 med "Lars Carlsson" - annat än att Larsen använder dyrare element och försöker få Larsenmodellerna att se ut som "äkta" Carlsson.
Du skriver att Pantzar lanserade falska Carlssonhögtalare under Carlsson-namn med billigaste Taiwanelement... Larsen lanserar högkvalitativa högtalare enligt Stigs idéer under det helt egna namnet Larsen. Du likställer detta som någon form av illasinnad priatisering, och där hänger jag inte riktigt med.
Men du har säkert en för dig rimlig tankegång som får detta att gå ihop.
Ja, Stefan, du kanske tycker det numera är fritt fram för kreativa högtalarförsäljare att efter eget huvud använda Stigs namn, rykte och reklamslogans för att sälja prylar som tagits fram i den egna lyan. Du kanske tycker att SSC:s rätt - och skyldighet - att förvalta och utveckla ortoakustiken
är något fånigt som myndigheter hittat på och som man inte behöver bry sig om. Länsstyrelsen, vilka är det, typ.
Men nu råkar det vara så att Stigs orto-akustiska teorier, hans kvarlåtenskap, hela hans idé om högtalare i hemmiljö, högtalarnamnet Carlsson, orto-akustiken - allt detta sedan Stigs död 1997 under Länsstyrelsens överinseende och kontroll förvaltas av Stiftelsen Stig Carlsson. Som i sin tur bemannas av stora delar av Stigs bekantskapskrets - världsledande akustiker, högtalarkonstruktörer, inspelningstekniker, en världsledande dirigent, en redaktör (undertecknad) och kvalitetsexperter.
Då är det inte lite magstarkt av John att utan minsta kontakt med SSC i frågan plötsligt lanserar "Larsen"-modeller i stora delar snodda från Stigs och SSC:s ritbord. Det är piratfasoner, hur man än vänder och vrider på det. Det är oseriöst som görs för egen vinning, det är en fräck attack mot ortoakustiken och hela den seriösa verksamhet som SSC byggt upp i Stigs namn.
Jag kommer att hävda detta så länge denna webbplats existerar, jag har Stigs ögon i nacken och glömmer aldrig hans ledsna blick den där natten. Jag vet också hur hopplös han tyckte John var att samarbeta med.
Sedan tror jag att det är svårt för dig, som känd medlem i SSC, att driva en privat linje och räkna med att denna inte på olika sätt sammankopplas med din roll i SSC.
- Visst, men CarlssonPlanet är helt min egen sajt och jag kan lägga ner den i morgon dag om jag så vill.
Jag hade inte bett om lov från SSC att skicka ut det senaste nyhetsbrevet och jag ser min roll som den frie skribenten som bara svarar inför Stig. Mina möten med Stig förändrade mitt liv och hans sorg över att bli utsatt för oseriösa pirater höll på att knäcka honom. När detta nu sker igen efter 11 år går jag i taket, det borde inte vara så svårt att förstå.
Och nu ser tyvärr jag hur dumheten får regera i den här frågan på webben.
Jo då, jag har läst alla påhoppen på min person på Faktiskt.se.
Där skriver t.e x signaturen "OIA-68" om mig att:
"Jag hoppas innerligt att den där gullefjanten anklagar mig också för stöld av Stigs ideer och ritningar och så vidare gärna med ett par okvädingsord och lite insinuanta påstående särskillt eftersom jag använt 8545:an i mina skapelser så skulle jag väl skickat royalty till ssc eller allra helst till CP ursäkta en liten fråga bara betalar gullefjanten royalty för att använda namnet carlsson på sin planet"
Det här inlägget tycker du tydligen är kul - för du svarar genast följande:
"Jag ligger nog illa till oxå eftersom jag precis döpt mina nya Basmoduler till: Carlsson BOA88"
Du borde inte nedlåta dig till detta, Stefan.
Du kan inte - ärligt - mena att tonen i denna fråga är seriösare på Faktiskt.se än på CarlssonPlanet.
Hur mycket vän du än är med John så tror jag ändå någonstans att även du känner:
- Tänk om detta ändå är fel mot Stig?
Sorgsna hälsningar