Det senaste NYHETSBREVET nr 64 Kommentarer och svar!

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
teg
(20+ posts)
(20+ posts)

Re: Det senaste NYHETSBREVET nr 64 Kommentarer och svar!

Post by teg »

Stefan Björklund wrote:Du får snällt invänta den information i ärendet som snart kommer och du kommer nog att bli överraskad...
OK. Kopia eller inte låter jag vara osagt. Marknadsföringen däremot tycker jag oavsett vilket har gått ett steg för långt.
Stefan Björklund wrote:Jag är ledsen för din skull att du inte förstår att den mening du retar dig på bara är lite ironi i syfte att, en smula, förlöjliga Per Gulbrandsen märkliga påstående att Högtalarna inte skulle kunna vara konstruerade efter Stigs idéer...
Du behöver inte vara ledsen för min skull. Jag håller helt enkelt inte med dig om att formuleringarna i marknadsföringen är lämpliga. Bara för att högtalarna verkligen är inspirerade av Stig Carlssons idéer (vilket de utan tvekan är, och inget fel i det), är det inte lämpligt att skriva vad som helst. Som jag skrivit tidigare:
Jag tror inte att andra tillverkare med Carlsson-inspirerade modeller skulle få för sig att marknadsföra sina Carlsson-influerade modeller med ett Stig Carlsson-citat lydandes "Mina högtalare är de enda i världen som verkligen är gjorda för vanliga bostadsrum.". Eller för den delen skriva "Efter Stig Carlssons idéer.", möjligtvis hade de kunnat skriva "Inspirerade av Stig Carlssons idéer.". Det finns en viktig nyans-skillnad där.
teg
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by teg »

Stefan Björklund wrote:Larsen HiFi AB har ändvänt ett citat av Stig Carlsson i annonsen.
Något som är fullt tillåtet!
De kunde t ex ha stått:
”a small step for Larsen, but a giant leap for mankind”
-utan att man behöver fråga vare sig NASA eller Armstrong om lov.
Självklart behöver NASA eller Armstrong inte tillfrågas, eftersom det inte är citerat efter dem. Fallet Larsen-Carlsson är lite annorlunda. Det är ett ordagrant citat, med namn angivet. Tveksamt om marknadsföringslagen tillåter det, utan tillstånd.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Jag kan inte hela marknadsföringslagen så jag vet inte med 100% säkerhet, du får gärna ta reda på det och upplysa mig...

"utan tillstånd" skriver du...
Stig är ju tyvärr borta, eller menar du att SSC förutom att de faktiskt äger de två varumärkena " Carlsson" och "Ortho Acoustic System" även äger allt Stig sagt?

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
teg
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by teg »

Stefan Björklund wrote:Jag kan inte hela marknadsföringslagen så jag vet inte med 100% säkerhet, du får gärna ta reda på det och upplysa mig...

"utan tillstånd" skriver du...
Stig är ju tyvärr borta, eller menar du att SSC förutom att de faktiskt äger de två varumärkena " Carlsson" och "Ortho Acoustic System" även äger allt Stig sagt?

Mvh

Stefan
Det jag menar är att marknadsföringen av Larsen-högtalarna i alla fall befinner sig i en gråzon, såväl moraliskt som sett till marknadsföringslagen. Även avlidna personer bör ha någon form av skydd mot att citeras i vilka sammanhang som helst, även om ingen "äger" vad han/hon sagt. Det kanske rent av är ännu viktigare för avlidna personer - de kan ju faktiskt inte uttala sig om sitt gillande eller ogillande.

Mvh Stefan xxxlund ;)
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Vill tacka Teg för att han envisas med att rikta in sig just på det som är så stötande och enormt upprörande med Larsens annons i senaste HiFi&Musik: att påstå att Stig sagt om "Larsen" att de är "de enda högtalarna i världen som verkligen är gjorda för vanliga vardagsrum".
Alla borde fatta att dettas är helt sanslöst!

Det finns ingenting som gör Larsen till Stigs enda och sanna uttolkare, han som varken är orto-akustisker, psykoakustiker eller högtalarkontruktör. Tvärtom, alla som kände Stig kan vittna om hur han led av att behöva samarbeta med Larsen. Att John Larsen bättre skulle veta vad ortoakustik innebar än SSC:s samlade blytunga kunskap är ett skämt.
Varför då - för att han till skillnad från SSC har ett vinstintresse? Skulle vinstmaximering befrämja ortoakustiken? Kom igen!

Jag vill en gång för alla slå fast: De nya Larsen-högtalarna är ett ondsint och illvilligt försök att ta över Carlssonmärket och handlar om rena hästhandlarfasoner - hur man än vänder och vrider på det.
Det var skönt att att i denna tråd se att t.o.m. John Larsens främste nuvarande vapendragare Stefan Björklund nu verkar vackla i frågan.

Vidare till Frodraks fullt begripliga fråga:
ägget, ja, varför skriks det inte nåt om det? det är väl oxå framtaget enligt SC:s ideer?
Bäste Frodrak, "Ägget" är inget som helst problem! Eftersom Peter Steindl/Bremen varken har snott orto-akustiska konstruktionsritningar eller Stigs egna marknadsföringsslogans är hans "Ägget" inget som helst problem för Carlssonvärlden, tvärtom: Alla - och jag menar ALLA - som är inspirerade av Stig ska självklart vara välkomna på marknaden! :D

Jag menar t.o.m. att det bästa som kunde hända i hifin vore om så många konstruktörer och högtalarannonser som möjligt började använda frasen "inspirerade av Stig Carlssons idéer"! Då skulle orto-akustiken kunna bli den sanna trend den verkligen är värd att bli. Hehe, då kanske vi skulle slippa mycket oljud i hifibutikerna... :lol:

Problemen med John Larsens nya piratverksamhet begränsar sig till två (om än väldigt onda):
1. Han snor konstruktionsritningar från Stigs, Lars Lallerstedts och SSC:s ritbord - för att berika sig själv.
2. Han snor Stigs unika reklamslogans för Carlssonmärket- för att göra reklam för sina helt egna Larsen.

Detta otyg måste få ett omedelbart slut, det fattar nog de flesta inblandade. Om ni bara tänker efter...
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Appropå pirater...

När man ska ladda ner dokument härifrån så möts man av följande text:
CarlssonPlanet Licence

You are permitted to use the files contained within this package for personal use only. You may not use the files in any commercial package in part or in full without the express permission of CarlssonPlanet Group.

You may not re-distribute this package in any way, shape or form without prior agreement from CarlssonPlanet Group (this includes linking directly to the package on this site).

This package and its contents are Copyright © 2001-2005 CarlssonPlanet Group, All Rights Reserved.

Detta gäller artiklar från DN och Hifi & Musik likväl som artiklar av Stig som reklam från Sonab. Jag tror nog att DN skulle bli rätt putta om de fick reda på att ni hävdar att ni har rättigheterna till deras artiklar. Sonab finns inte mer så det är väl knappast troligt att någon skull opponera sig. Däremot borde SSC ha rättigheterna till Stigs artiklar och inte Carlssonplanet.

Om man nu ska vara journalistiskt petig alltså ;)
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Per Gulbrandsen wrote: Det var skönt att att i denna tråd se att t.o.m. John Larsens främste nuvarande vapendragare Stefan Björklund nu verkar vackla i frågan.
Ja herregud vad säger man....
Jag skriver just:
Stefan Björklund wrote: Jag kan inte hela marknadsföringslagen så jag vet inte med 100% säkerhet, du får gärna ta reda på det och upplysa mig...
därför att jag inte kan hela marknadsföringslagen och därför inte vill ta risken att fara med osanning.
En risk som andra verkar villiga att ta....

Per Gulbrandsen wrote: Att John Larsen bättre skulle veta vad ortoakustik innebar är SSC:s samlade blytunga kunskap är ett skämt.
Att Larsen HiFi AB skulle påstått detta är ett skämt från din sida hoppas jag...

Per Gulbrandsen wrote: Det finns ingenting som gör Larsen till Stigs enda och sanna uttolkare
Att du menar att Larsen HiFi AB påstår detta är ett skämt från din sida hoppas jag....

Per Gulbrandsen wrote: Problemen med John Larsens nya piratverksamhet begränsar sig enbart till två (om än väldigt onda):
1. Han snor konstruktionsritningar från Stigs, Lars Lallerstedts och SSC:s ritbord - för att berika sig själv.
2. Han snor Stigs unika reklamslogans för Carlssonmärket- för att göra reklam för sina helt egna Larsen.
1. Inte Stigs... skall man tro på Ingvar Öhman, och det gör väl du, så fick ju Ingvar jobba stenhårt i sex år på att överhuvudtaget få Stig att tro på att en högtalare liknande OA58 skulle kunna fungera som Stig ville...
Lars Lallererstedt... Ja bsolut, Larsen 6 är ju starkt inspirerad av Lars vackra OA52 design...
SSC, NEJ inte alls och det kommer strax att visa sig....

2. Är du säker på att det är Stigs??? I alla andra sammanhang brukar Ingvar alltid säga att " det där tog Stig sin hand ifrån och det var bara marknadsföringstrams"... "citaten" är kanske Glenn Johanssons/Nils Mårtenssons 1981-05-05 till 1985-05-31 eller Carlsson Ortho-Acoustic Systems ABs 1985-06-26 till 1987-12-31.... dvs deras marknadsföringsavdelningars, vem har då rätten till dem?

Per Gulbrandsen wrote: Tvärtom, alla som kände Stig kan vittna om hur han led av att behöva samarbeta med Larsen.
Även om detta mot min förmodan skulle stämma med verkligheten, skulle Stig hålla sig för god för att spy ut det i offentlig debatt som du nu gör Per... Du har just kvalat in på första plats i Glocalnets nästa reklamkampanj...

Per Gulbrandsen wrote: Detta otyg måste få ett omedelbart slut, det fattar nog de flesta inblandade. Om ni bara tänker efter...
Det enda vi kan vara säkra på är att detta kommer att få ett slut.........

Mvh

Stefan

teg
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by teg »

...flitigt med överdrivna tolkningar från båda sidor här, tycker jag. ;) Uppenbarligen ett infekterat ämne med mycket känslor...
Stefan Björklund wrote:2. Är du säker på att det är Stigs??? I alla andra sammanhang brukar Ingvar alltid säga att " det där tog Stig sin hand ifrån och det var bara marknadsföringstrams"... "citaten" är kanske Glenn Johanssons/Nils Mårtenssons 1981-05-05 till 1985-05-31 eller Carlsson Ortho-Acoustic Systems ABs 1985-06-26 till 1987-12-31.... dvs deras marknadsföringsavdelningars, vem har då rätten till dem?
Naturligtvis var det sannolikt mer en fråga om marknadsföring än ett äkta citat. Icke desto mindre framställs det som ett citat i Larsen-annonsen, med citationstecken, namn och allt. Jag upprepar vad jag skrivit tidigare:
Även avlidna personer bör ha någon form av skydd mot att få sitt namn utnyttjat i vilka sammanhang som helst. Det kanske rent av är ännu viktigare för avlidna personer - de kan ju faktiskt inte uttala sig om sitt gillande eller ogillande.
Stefan Björklund wrote:därför att jag inte kan hela marknadsföringslagen och därför inte vill ta risken att fara med osanning.
En risk som andra verkar villiga att ta....
Nu vet jag inte hur inblandad i affären Stefan Björklund är, men det verkar som om det gjorts en chansning i marknadsföringen. Det skulle vara intressant att se vad utslaget blir om det görs en anmälan till marknadsdomstolen (eller vilken instans det nu är som har hand om sådana saker). Personligen tror jag att Larsen HiFi skulle tvingas ändra sin marknadsföring och kanske också drabbas av någon form av böter (som förmodligen kommer staten tillhanda, inte SSC). Men eftersom jag inte har några personliga intressen i den här affären låter jag i så fall andra ta tag i den frågan.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Eftersom du "frågar" så kan jag berätta att min enda inblandning i denna affären är som Johns vän, och i egenskap av vän lite "bollplank".
Jag har inga som helst ekonomiska intressen eller engagemang i Larsonhögtalarna.

Jag har i egenskap av hifi-intresserad vän varit med vid ett par tillfällen under utvecklingen och provlyssnat högtalarna och kommit med omdömen/kritik/tips.

Jag har i egenskap av Carlssonintresserad Trollhättebo varit med och ordnat den senaste Carlssonträffen där högtalarna först kunde provlyssnas inför publik,
-på samma sätt som jag varit med och ordnat alla andra Carlssonträffar i Trollhättan under tidigare år (den första var 2003 om jag inte minns fel)

Mvh

Stefan Björklund

Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Roger Gustavsson »

Per Gulbrandsen wrote:Tvärtom, alla som kände Stig kan vittna om hur han led av att behöva samarbeta med Larsen.
Efter att ha läst Oscar Hedlunds krönika i DN "En tyst minut för Carlssonljudet", frågar jag mig: Vem drog Stig Carlsson jämt med? En ovilja till kompromisser är knappast en enkel ingångsport till goda relationer med sina samarbetspartners.

Roger Gustavsson
Locked