OA5-K (vad har jag köpt egentligen?)

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Fjonkalicious
(10+ posts)
(10+ posts)

OA5-K (vad har jag köpt egentligen?)

Post by Fjonkalicious »

Skaffade mig ett par burkar idag. Jag är en sucker för Jakaranda och jag hade på känn att det inte var rätt. Men det följde iaf med två halvbra philips 9710 element(ett lagat och en lite sönder i ena kanten. Lådorna var i ett gott skick, mkt fint fanerade och väl utvalt fanér. Samma fanér på respektive låda dessutom, vackert. Men frågan är vad det egentligen är? Det var ju 9710-element med. På framsidan så har en skojfrisk person tryck dit hemmagjorda logotyper i metall. Gallerna ser fina ut, men har ingen list i botten. Diskanterna är Seas och i ena lådan finns inga delningskomponenter, i den andra hänger där ngt skräp. Enligt tidigare ägare så hade där funnit Rockwool men den var borttagen, han tycker att lådan producerade mer bas då. Dessutom så hade han kört lådan med ett par biltema element istället för philips, jaja, alla har vi våra olika referenser. :?

Jag har ett par OA4-II och där är själva vägg kanten utanför gallret tunnare än på denna lådan, denna lådan ser mer ut som en OA5-I, men har inga klistermärken. Lådan är stagad inne i, två hål i botten, och två lister under högtalaren. Frågan är vad det egentligen är, det enda som talar för att det inte är helt mög är de fina lådorna, verkar konstigt att det är så fina lådor, när allt annat verkar skräpigt? Dessutom saknar baffeln justeringsskruvar också..

Tror ni jag kan laga 9710:orna(att ha som reserv till andra högtalare)? Den ena som är lagad är lagad med en tygbit bakom och lim... verkar lite styvt i mina ögon, men det kan funka.

Tror att detta troligtvis får bli ett par sjukt snygga sängbord, vad tror ni? :mrgreen:
nonplus
(30+ posts)
(30+ posts)

Re: OA5-K (vad har jag köpt egentligen?)

Post by nonplus »

som du beskriver dom,så låter det som OA5or.
om det är kopior elr inte kan jag inte svara på nu.
kan du fixa nån bild?
elr förklara hur diskanterna sitter?
det ska vara som sakt dämpmatrial i lådorna.
OA5K
Fjonkalicious
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Fjonkalicious »

Det som får mig att tro att det är ngt annat är ju dels diskanterna som inte är peerless utan Seas. Sedan har ju inte baffeln justeringsskruvar. Diskanterna är bara limmade dit(en har ramlat av) och sladdarna är neddragna i lådan. Skall ev. fixa bilder senare ikväll. Fanns det någon kopieleverantör, typ delton eller sinus som använde seasdiskanter.

Personligen så känns det antingen sängbord eller så bygger jag en baslådor av dom, det senare alternativet verkar mkt lockande faktiskt.

Mvh

Filip
nonplus
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by nonplus »

original OA5or har en viss diskant typ,& OA5 kopiorna har en annan,men jag blandar ihop vilka fabrikat,så jag säger inget )
vad för justerskruvar tänker du på ?
på mina oa5 kopior har sladdar ner igenom baffeln,där filtrerna sitter under. )
OA5K
Fjonkalicious
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Fjonkalicious »

Enligt carlssonplanet:

Det viktiga med 60-talsmodellerna OA-4 och OA-5 av både Typ 1 och 2 är att man inte vidrör de skruvar som håller fast dämpkorgen bakom mellanbaselementen.

Diskantelement: 4 st 5 cm 8 ohms Peerless MT 20 HFC

Mvh

Filip
nonplus
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by nonplus »

ah,du menar dom.kan vara svårt att se skruvarna på baffeln kanske.ska vara 3st skruvar runt om 8" basen.,men om förra ägaren har haft andra basar,kanske dom dämpkorgarna är borta?
OA5K
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Alla kloner och kopior var inte utrustade med dämpkorgar.

Originalbestyckning till OA-5, OA-5K OA-5 typ 2 och popboxen är Philips 9710 (med dämpkorg) samt MT20HFC.
Många kopior och kloner har också byggts med denna bestyckning.

Kopior saknade ganska ofta dämpkorgen. Dämpkorgen går ju alltid att snickra till i efterhand om man vill, beskrivningen finns ju i Popboxen-artikeln.

SEAS diskanter och även bredbandare har jag sett i både färdiga högtalare och i tryckt material, ibland under det felaktiga namnet "kolboxen".
Hemma har jag till och med ett par SEAS filter som är märkta med "kolboxen".

Är det inte Sonab så KAN det vara vad som helst istoppat från början. Det kan också vara en god och välbyggd högtalare byggd efter beskrivningen i RT från 1964 eller liknande som låter riktigt bra. Många går ju dessutom också att fixa till.

Sedan kan det ju också låta hur illa som helst om det är en dålig kopia, byggd utan förståelse :(

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Fjonkalicious
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Fjonkalicious »

Här kommer lite bilder, KLICKA PÅ DOM FÖR ATT SE HELA BILDEN.... FORUMET KLIPPER NER DOM SÅ MAN SER INTE:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Så, nu måste det finnas underlag för att göra en bedömning vad det är ??? 8-)
nonplus
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by nonplus »

är det olika djupt baffeln sitter på dom lådorna?.elr ser jag fel..

på mina oa5 kopior så sitter inte baffeln så högt,vilket det gör på oa5 typ 2..
men gissar att det kan vara en kopia elr klon,fast med upphöjd baffel.

& ja,såg inga hål efter skruvar till dämpkorgen heller..
OA5K
Fjonkalicious
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Fjonkalicious »

Mätte bafflarna. Den ena sitter 12 mm och den andra 11 mm från kanten, mätte bara på ett ställe. Iaf, jag vill bara göra en bedömning om det går att få något bra ljud i dom, motsvarande OA5-II. Annars så har jag ett spännande projekt på g, som jag är sugen på att börja fnula på. Tror jag skall leta efter ett par andra riktiga och hela 5.2:or istället...

Kan någon konfirmera min tanke om att det är kopior. :?:
Post Reply