Nitty Gritty wrote:
Skulle alla sprida dessa uppgifter om komponenterna helt fritt så skulle det inte komma in några pengar till SSC.
Tack och lov så är nästan alla som är ägare till Carlsson högtalare lojala mot stiftelsen och låter bli att sprida uppgifterna. Det är lite i egenintresse att få utvecklingen att gå frammåt.
Skulle gissa att du har rätt mycket fel. Jag känner själv ingen som har uppgraderat sina högtalare som har köpt uppgraderingshänvisningarna från SSC. De har kommit flygande som pappersplan genom luften.
Byggbeskrivningarna har aldrig varit någon betydande inkomstkälla och har inte mig veterligen bekostat arbetsinsatsen för att ta fram modifikationerna.
Det är nog som du skriver, du känner ingen som uppgraderat via SSC (är det inte som så att du kanske till och med har hjälpt till med att sprida, i stället för att låta den lilla bäckfåran rinna vägen via SSC? Undrar bara, i all enkelhet) Hur många känner du? Räkna med 125 kronor för varje SSC modifieringsbeskrivning av 70-talarna (300 kronor för OA-2212 och 400 kronor för OA-116)samt 150 kronor för Y-monteringen, räknat per person som modifierar, vad skulle det betyda för stiftelsen? Mer än vad många tror, men betydande? Nej, kanske inte, men ändå, alla bäckar små gynnar framtiden för Carlssonhögtalarna (så länge det inte motarbetas, av den ena eller andra orsaken).
/N.G.
Jag skrev nästan alla, jag vet, det finns individer som struntar i det mesta och skiter i resten. .
Jag känner nog till ett dussintals uppgraderingar av 70-talarna och ingen av dessa har mig veterligen skett med betalda uppgraderingshänvisningar. I vissa fall så har dessutom informationen kommit direkt från SSC.
Uppriktigt sagt så tycker jag det verkar som om du sitter kvar i 1900-talets tankesätt om att man kan skydda idéer. Det kan man inte. Man kan bara skydda fysiska varor. Räkna istället som så att SSC släpper alla uppgraderingar fritt men tar ut 50kr/bas och låt säga 25kr/diskant. Det ger i reda pengar varje gång någon uppgraderar;
nagref wrote:Jag känner nog till ett dussintals uppgraderingar av 70-talarna och ingen av dessa har mig veterligen skett med betalda uppgraderingshänvisningar. I vissa fall så har dessutom informationen kommit direkt från SSC.
Uppriktigt sagt så tycker jag det verkar som om du sitter kvar i 1900-talets tankesätt om att man kan skydda idéer. Det kan man inte. Man kan bara skydda fysiska varor. Räkna istället som så att SSC släpper alla uppgraderingar fritt men tar ut 50kr/bas och låt säga 25kr/diskant. Det ger i reda pengar varje gång någon uppgraderar;
Modern eller inte, det har inte med saken att göra, tycker jag. Däremot finns det (fanns för vissa) något som heter moral och etik, förhoppningsvis så gäller detta fortfarande.
Om inte ens SSC vet vad de vill så kan de inte rimligen kräva en annan moralisk attityd från andra eller?
Dessutom så är det viktigaste att de får in pengar och då bör de göra det på det mest effektiva och arbetssnåla sättet.Och det är inte att sälja papper som med enkelhet kopieras och distribueras fritt.
Just nu så är det ju en helt hypotetisk fråga eftersom det varken finns element eller aktuella uppgraderingsbeskrivningar.
F ö är etik och moral samma ord men med olika ursprung (etik kommer från grekiskan och moral kommer från latinet) så att skriva "etik och moral" är ungefär lika som att skriva "moral och moral" eller "etik och etik".
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Enligt en granne så finns nu B65oa II i lager, han hade förhansdbokat ett par och dom skall i stort sett vara på väg norrut när detta skrivs. Han blev uppringd av HiFi kitt och dom undrade om han fortfarande var intresserad..
Så nu är det bara handla
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Vad är det för snack om moral och etik hit och dit i tråden. För det mesta är det ju tyst från officiellt SSC håll på dylika frågor som jag inledningsvis ställde i den här tråden. Jag tycker att det är utmärkt om SSC får inkomster på något sätt för att förvalta arvet vidare. Fixar man inte detta så måste det väl vara fritt fram för andra kommersiella krafter och/eller frivilliga att exploatera området utan bli anklagade för att göra intrång på eventuella patent eller mönsterskydd, eller sakna moral.
Hälsningar Lars
PS hoppas bara att det stämmer att HiFi Kit fått hem element, hemsidan är inte uppdaterad ännu.
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
Vad är det för snack om moral och etik hit och dit i tråden. För det mesta är det ju tyst från officiellt SSC håll på dylika frågor som jag inledningsvis ställde i den här tråden. Jag tycker att det är utmärkt om SSC får inkomster på något sätt för att förvalta arvet vidare. Fixar man inte detta så måste det väl vara fritt fram för andra kommersiella krafter och/eller frivilliga att exploatera området utan bli anklagade för att göra intrång på eventuella patent eller mönsterskydd, eller sakna moral.
Hälsningar Lars
PS hoppas bara att det stämmer att HiFi Kit fått hem element, hemsidan är inte uppdaterad ännu.
Hej Lars
Inte för att jag vill försvara SSC men faktum är att när det var dags för ett nytt elemen och någonting gick snett med produktionen (orsak okänd) och både SSC och här på Planeten så hade man vurmat för det nya elementet som var på intågande, deras reaktion var densamma som hos alla andra, frustration och nedstämdhet. Detta återupprepades ett antal gånger, varvid en, mer eller mindre hetskampanj utbryter, till följd av detta så avstår inblandade parter att skriva om något nytt, före leverans, de lär i stället återkomma med uppgifter när elementen väl ligger på hyllan och är till försäljning. Allt detta tack vare några få individer med skrivklåda. (Det är med andra ord som vanligt, den stora massan får lida för vad några få har hittat på).
nagref wrote:Om inte ens SSC vet vad de vill så kan de inte rimligen kräva en annan moralisk attityd från andra eller?
Dessutom så är det viktigaste att de får in pengar och då bör de göra det på det mest effektiva och arbetssnåla sättet.Och det är inte att sälja papper som med enkelhet kopieras och distribueras fritt.
Tja, vad skriver man?
Om du tycker att det viktigaste för SSC är att få in pengar, varför då "undanhålla" pengar/inkomster i samma mening?
Visst, det går även att kopiera sedlar och allt annat som finns på ett papper
Hur vet du, att SSC, inte vet vad de vill ?
Vem bedömmer arbetsinsatserna? De som planerar och utför arbetet eller den som tittar på? Är det inte upp till SSC att själva bedömma hur de vill att pengar skall komma in till stiftelsen? Har SSC bedömt att de skall få in lite pengar från försäljningen av modifieringspappren, så är det helt OK, tycker jag, men att dra SSC vid näsan och att medvetet se till att SSC inte får in pengar. . . .
Nitty Gritty wrote:Inte för att jag vill försvara SSC men faktum är att när det var dags för ett nytt elemen och någonting gick snett med produktionen (orsak okänd) och både SSC och här på Planeten så hade man vurmat för det nya elementet som var på intågande, deras reaktion var densamma som hos alla andra, frustration och nedstämdhet. Detta återupprepades ett antal gånger, varvid en, mer eller mindre hetskampanj utbryter, till följd av detta så avstår inblandade parter att skriva om något nytt, före leverans, de lär i stället återkomma med uppgifter när elementen väl ligger på hyllan och är till försäljning. Allt detta tack vare några få individer med skrivklåda. (Det är med andra ord som vanligt, den stora massan får lida för vad några få har hittat på).
Hej
Känns som om svaret är lite off topic, vad menar du för hets kampanj och mot vad. Mitt enda konstaterande är att det allt som oftast är tyst från SSC's håll. Vilket jag accepterar och som samtidigt är lite trist. De som allt som oftast uttalar sig och svarar på frågor är ett gäng från södra delen av landet med stor drivkraft och kompetens. Jag konstaterar att min fråga är fortfarande obesvarad från SSC's håll utan att driva någon hets kampanj. Frågan löd: vad är det för filter modifiering som behövs i OA 14 för att utnyttja B65 oaII tillsammans orginaldiskanter. Vet inte riktigt hur vi kom in på att Hifi Kit meddelat förseningar av element ett flertal gånger i tråden.