Jodå, felet ligger i högtalar elementet, det har jag konstaterat, men frågan nu är ju om det är förstärkaren som är orsaken till att elementet pajat?
Vill ju inte köpa nytt element o bränna det med om förstärkaren nu är boven... Kan man mäta nåt på stärkaren, eller hur får jag reda på om den är som den ska? Har en mycket begränsad budget, därför jag drar mig för att ta stärkaren till verkstad...
Mvh Micael
OD-11 Låter inte bra...
Re: OD-11 Låter inte bra...
Har du mätt resistansen på elementet? Om du försiktigt trycker konen inåt, skrapar det i elementet? Hörs det ngt alls ur elementet?
Har varit med om att lödningen till talspoletråden har släppt, om resistansen inte är rätt kan det vara värt att kolla.
Försök att kolla upp exakt vad som är fel med elementet innan du gör ngt annat.
mvh/jörgen
Har varit med om att lödningen till talspoletråden har släppt, om resistansen inte är rätt kan det vara värt att kolla.
Försök att kolla upp exakt vad som är fel med elementet innan du gör ngt annat.
mvh/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Ok, när jag trycker elementet inåt så skrapar det... ganska ordentligt, man förstår ju att det inte kan låta bra då... Men vad betyder detta? Vad är sönder i elementet, går det att fixa o vad är orsaken till att det blivit såhär??? Många frågor, svåra för mig men säkert lätta för många av er! Mvh Micael
Mitt förslag är att ta bort dustcapen. Där bakom ser du gapet där det förmodligen skrapar. Ta dammsugaren och sug om du ser skräp. Jag hade själv ett element som magneten hade lossnat på som gjorde att elementet var helt stumt. Genom att slå magneten in rätt läge har jag lyckats rädda det elementet.¨
/Andreas
/Andreas
Framgick inte vilken förstärkare du driver dina OD-11 med.
Om du inte klarar det själv, lämna in förstärkaren och kolla upp bias-strömmen över transistorerna.
Då får du även koll på om du har obalans mellan +/- balansen mellan railmatningen (likström mellan högtalarpolerna). Mät med en voltmätare. Obalans ger likströmsmatning till högtalaren och därmed förstörda högtalarelement.
Kan vara så enkelt som byte av befintliga elektrolytkondingar och därefter biasjustering.
Ett högtalarelement går inte sönder om det matas enbart med växelström med rimlig effekt (hög ljudnivå), då är det ett fabrikationsfel på elementet.
Om du inte klarar det själv, lämna in förstärkaren och kolla upp bias-strömmen över transistorerna.
Då får du även koll på om du har obalans mellan +/- balansen mellan railmatningen (likström mellan högtalarpolerna). Mät med en voltmätare. Obalans ger likströmsmatning till högtalaren och därmed förstörda högtalarelement.
Kan vara så enkelt som byte av befintliga elektrolytkondingar och därefter biasjustering.
Ett högtalarelement går inte sönder om det matas enbart med växelström med rimlig effekt (hög ljudnivå), då är det ett fabrikationsfel på elementet.
Den som vet mest, tror minst.