Mindre välljud.

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: Mindre välljud.

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Högtalaren på bilden är en "Carlsson".

I början på 90-talet uppstod en varumärkes strid efter att Olle Mirsch sålt Sonabnamnet. Högtalare började säljas under namnet Sonab, sedan också Carlsson.

Ett rättighetsbråk uppstod som Stig Carlsson gick segrande ur där det påvisades att SC och ingen annan hade rätten att slja Carlssonhögtalsre.
Dessa varumärkesskydd gäler fortfarande.

Sedan finns ju debatten om Center eller ej.

I en bra uppsatt OA-miljö så klarar man sig utmärkt enligt min mening utan center.
Spridningen från OA högtalarna gör att man i de flesta fall klarar sig lika bra eller bättre utan center

Fast det kan ju finnas olika skäl till att framhäva dialogen och då behöver man ju ha centern.

Förhoppningsvis kommer det igång en produktion av center/surround högtalare någon gång i framtiden.
Det är alltså en förhoppning och ingen utfästelse, bara för att undvika missförstånd.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
smakis
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by smakis »

Tack Martin.

En mycket adekvat förklaring som vanligt.

Då är jag dessutom inte helt blind för jag tyckte
att loggan var väl bekant.

:O)

Själv kör jag med ljudramp från Yamaha då jag valt tvåkanals före och vill slippa
för mycket kabel. men en bra center om man vill ha bra flerkanalsljud är viktigt.

Yamahan funkar gott för mig tills vidare då rummet inte tillåter större utsvävningar.
Den är dessutom bra kombinerat med en undangömd sub men inget man kanske
direkt finlyssnar på konserter med.
smakis
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by smakis »

Det här är ju ingen direkt liten center men jag har själv testat bandiskant-supertweeter till mina Carlsson.
De står gömda bakom gardiner och ger lite extra luft och detalj. Ska ju inte behövas med alla diskanter som ju finns på OA116 men det gör en viss skillnad. Banddiskanterna har lyft precis alla högtalare jag testat ett litet snäpp till.

Inte Carlsson alltså men en bra center, tror jag.
Går att ställa in lite.

trevlig helg.
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

TLA wrote:Jo det fanns ju presenterat: OA-40 CS men sen sa det stopp, hittat senaste inlägg som stannat runt 2006 (wow) men har kanske fel? Jag har inte sett ngt annat i alla fall. Grymt fin prototyp utseendemässigt i alla fall...
Den dog tack vare elementstrulet. Precis när den var färdigutvecklad kom beskedet att B65oa skulle sluta produceras. Därför kom den aldrig i produktion. Och det har mig veterligen aldrig tagits fram något filter för att den ska kunna användas med B65oa-II så min gissning är att den kommer att bli en parantes i OA-historien.

Vad som är på G från ett annat märke (kan ju inte säga annan producent ety de är ju samma :D ) är dock L4-sc. Den lär inte bli färdig före midsommar men troligen lagom till hembiosäsongen drar igång igen. Det kommer en L6-sc också så småning om.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
TLA
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by TLA »

Jo det är ju bejublande härligt och helt rätt av Larsen att satsa helt runt om vad det gäller mindre alternativ, även om det finns varianter med OD11 OA12 så är de i min mening omöjliga att ha i en vardagsrumsbio (iallafall med sambo) som center alternativ surround. Synd att det inte görs samma med Carlsson, skulle bli en bra försäljningsskjuts uppåt. Dock undrar jag om det är så svårt att ta fram ett nytt delningsfilter till centern med tanke på att det gjorts nya ganska snabbt med övriga modeller som fått B65oa-II stoppat i buken. Nåväl, kommer Larsens center gå någorlunda ihop med Carlsson eller blir det till att helt byta livsstil ;)
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

TLA wrote: Synd att det inte görs samma med Carlsson, skulle bli en bra försäljningsskjuts uppåt.
...
Nåväl, kommer Larsens center gå någorlunda ihop med Carlsson eller blir det till att helt byta livsstil ;)
Att bara få ut en enda modell som säljer i ett enda exemplar vore en oändlig förbättring av försäljningen av Carlsson då de inte har sålt en enda högtalare på 2 år... ;)

Larsen 4-sc kommer att vara kompatibel med OA50LE samt Larsen 4.
Larsen 6-sc kommer vara kompatibel med OA51LE, OA52LE, Larsen 6 samt Larsen 8.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
TLA
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by TLA »

touché :lol:
Post Reply