OA5 typ 1 renovering
OA5 typ 1 renovering
Kan man byta ut orginalelementen EL7024/01 mot 9710M/01 helt utan vidare? Orginalelementen ser inte alls roliga ut med buckliga högtalarkoner och de har spår efter vad som förmodligen kan vara 70-talsgrogg. 9710-orna kommer från en dålig carlssonkopia och suttit monterad tillsammans med fyra seasdiskanter. Vad har det för betydelse för ljudet med tanke på dämpkorgarnas inställning? Är dämpkorgarna justerade efter elementet eller efter lådan? Behövs dämpkorgarna om ett basreflexrör kommer på plats på samma sätt som redovisats i annan tråd på det här forumet.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: OA5 typ 1 renovering
Hej!
Är korgarna av samma utformning så borde ju bytet gå rakt av utan justering av dämpkorgen.
Låt korgarna sitta kvar även om du bygger om till BR.
Jag har aldrig hört talas om en OA-5 förut med denna variant förut.
Såvitt jag vet skall det vara samma element som 9710/M8, fast använt i Philips "Proffesional series", alltså PA etc.
Med vänlig hälsning
Martin
Är korgarna av samma utformning så borde ju bytet gå rakt av utan justering av dämpkorgen.
Låt korgarna sitta kvar även om du bygger om till BR.
Jag har aldrig hört talas om en OA-5 förut med denna variant förut.
Såvitt jag vet skall det vara samma element som 9710/M8, fast använt i Philips "Proffesional series", alltså PA etc.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
DÄMPKORGENn har inte samma funktion som basreflexröret. Dämpkorgen förbättrar högtalarelementets prestanda och är en av salig Carlssons fantastiska innovationer (eller fanns det nån innan som gjorde samma sak?) BASREFLEXRÖRET, tillsammans med lådolymen, skapar en s.k. Helmholtsresonator (kolla t.ex. på wikipedia) d v s en enhet som har sin egen definierade resonans. Populärt kallar man ju det för basreflexlåda. I en ideal värld har lådan samma resonansfrekvens som högtalaren, av olika skäl kan man dock ha lite olika resonanser på låda och högtalarelement.
Såhär funkar det lite förenklat: Luftvolymen i lådan funkar som en fjäder och luften i basreflexröret som en tyngd (luft väger ju). Alltså precis som om håller i en spiralfjäder eller ett gummiband och hänger en tyngd i gummibandet/fjädern. Du behöver bara röra handen lite upp och ner om du gör det med RÄTT eller nästan rätt frekvens, alltså hastighet upp o ner för att tyngden skall svänga rejält. Rör du handen vid fel frekvens kommer tyngden inte att svänga upp o ner.
Tillbaka till basreflexlådan.... När högtalarelementet matas med den rätta resonansfrekvensen kommer basreflexen i svängning så att luften pumpas ut och in röret och skapar då ljud. Det intressanta är att lufttrycket i lådan kommer att vara i motfas och belastar högtalarelementet så att högtalarkonen kommer att röra sig väldigt lite då luften/trycket gör hårt motstånd. Du kan känna samma motstånd/kraft som påverkar handen när du håller i fjädern enligt vad jag skriver ovan (konstatera också att handrörelsen blir väldigt liten).
Varför nu allt detta - jo, en högtalare får en högre resonansfrekvens i en SLUTEN låda pga lådans inneslutna luft funkar som en fjäder. Under resonansfrekvensen sjunker högtalarens förmåga att producera ljud drastiskt. Om du då tillför basreflexlådan som "tar över luftpumpandet" vid låga frekvenser kommer du få en lägre totalt lägre undre gränsfrekvens.
Dock, lite i motsats vad jag skrev från början SAMVERKAR dämpkorgens förbättrande egenskaper med basreflexen så att du i en Carlssonlåda får en mycket bra och torr bas. Med torr menar jag att hela systemet (högtalare-dämpkorg-basreflex) är bra dämpat så att inga (överdrift) eftersvängningar uppkommer. Skillnaden mot t.ex. en typisk 70-90 tals sluten högtalarlåda som har en mycket tung och "slapp" kon för att komma ner i frekvens är uppenbar. Typisk är då att "motorn" (kombinationen av magnent och spole) inte orkar hålla ordning på konen utan svänger efter och det låter "bumligt".
Såhär funkar det lite förenklat: Luftvolymen i lådan funkar som en fjäder och luften i basreflexröret som en tyngd (luft väger ju). Alltså precis som om håller i en spiralfjäder eller ett gummiband och hänger en tyngd i gummibandet/fjädern. Du behöver bara röra handen lite upp och ner om du gör det med RÄTT eller nästan rätt frekvens, alltså hastighet upp o ner för att tyngden skall svänga rejält. Rör du handen vid fel frekvens kommer tyngden inte att svänga upp o ner.
Tillbaka till basreflexlådan.... När högtalarelementet matas med den rätta resonansfrekvensen kommer basreflexen i svängning så att luften pumpas ut och in röret och skapar då ljud. Det intressanta är att lufttrycket i lådan kommer att vara i motfas och belastar högtalarelementet så att högtalarkonen kommer att röra sig väldigt lite då luften/trycket gör hårt motstånd. Du kan känna samma motstånd/kraft som påverkar handen när du håller i fjädern enligt vad jag skriver ovan (konstatera också att handrörelsen blir väldigt liten).
Varför nu allt detta - jo, en högtalare får en högre resonansfrekvens i en SLUTEN låda pga lådans inneslutna luft funkar som en fjäder. Under resonansfrekvensen sjunker högtalarens förmåga att producera ljud drastiskt. Om du då tillför basreflexlådan som "tar över luftpumpandet" vid låga frekvenser kommer du få en lägre totalt lägre undre gränsfrekvens.
Dock, lite i motsats vad jag skrev från början SAMVERKAR dämpkorgens förbättrande egenskaper med basreflexen så att du i en Carlssonlåda får en mycket bra och torr bas. Med torr menar jag att hela systemet (högtalare-dämpkorg-basreflex) är bra dämpat så att inga (överdrift) eftersvängningar uppkommer. Skillnaden mot t.ex. en typisk 70-90 tals sluten högtalarlåda som har en mycket tung och "slapp" kon för att komma ner i frekvens är uppenbar. Typisk är då att "motorn" (kombinationen av magnent och spole) inte orkar hålla ordning på konen utan svänger efter och det låter "bumligt".
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Tydligt och bra jansch!
Jodå Stig lyckades ju till och med patentera detta, patent inlämnat 1953 och beviljat 1961.
Mde vänlig hälsning
Martin
Tydligt och bra jansch!
Jodå Stig lyckades ju till och med patentera detta, patent inlämnat 1953 och beviljat 1961.
Mde vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Jag håller på med ett par hembyggda OA-5 typ 2 som har ett "riktigt" basreflexrör, vilket många har föreslagit men få dokumenterat ... Man kan tänka sig något olika dämpning. Peter Åkemark (signaturen ossint) har föreslagit B4 med Qts=0,40, och med det lägre Q-värde i tunneln, som den ursprungliga basreflexkonstruktionen ger, ca 2, är det fullt tänkbart. Sonabmanualen tillsammans med Gravelsens mätning tyder på det. Jag föredrar Qts=0,33 med ett rör, 71 mm innerdiameter (som ett 75 mm avloppsrör) och 132 mm total längd (till skillnad vad de hade från början, kanske Qts=0,22, men som sagt: hembyggen!). Det gör störst skillnad vid 80 Hz.
Alltså: Dämpkorgarna behövs ännu mer med ett "riktigt" basreflexrör med Q ca 3,5!!!
Chefen här på forat lär kunna förmedla 9710M/01 och <[email protected]> har obetydligt begagnade AD9710/M8 för 600 SEK + frakt. Ersättaren obi F87 lär vara konstruerad för att klara sig utan "konstsgjord" dämpning vare sig med korg eller i förstärkaren, eftersom den har starkare motor. Men jag har inte sett några data på den ...
Alltså: Dämpkorgarna behövs ännu mer med ett "riktigt" basreflexrör med Q ca 3,5!!!
Chefen här på forat lär kunna förmedla 9710M/01 och <[email protected]> har obetydligt begagnade AD9710/M8 för 600 SEK + frakt. Ersättaren obi F87 lär vara konstruerad för att klara sig utan "konstsgjord" dämpning vare sig med korg eller i förstärkaren, eftersom den har starkare motor. Men jag har inte sett några data på den ...
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Man kan ju snegla lite på basreflexröret som använts i Pop-boxen.
Lådan är väl några liter mindre (42 istället för 47) om jag inte missminner mig.
Ladda ner artikeln och jämför om ni vill.
Där sattes basreflexröret till Di=76mm, l = 120 mm
Med vänlig hälsning
Martin
Man kan ju snegla lite på basreflexröret som använts i Pop-boxen.
Lådan är väl några liter mindre (42 istället för 47) om jag inte missminner mig.
Ladda ner artikeln och jämför om ni vill.
Där sattes basreflexröret till Di=76mm, l = 120 mm
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
I nyhetsbrev 65 rekomenderas basreflexrör till "popboxar" från hifikit med en innerdiameter på ca 100 mm och 280 mm längd. Det stämmer dåligt gentemot 73 mm / 120 mm. Jag kommer använda de rör jag har köpt hem från hifikit men undrar vilken längd är mest optimalt i förhållande till låda och högtalarelement. Mäts längden på röret inlusive de båda trattarna? Oa5.s servicemanual har en bra bild på hur dämpmatrialet i lådan ska ligga. Är det ok om rörets innre slutdel inte har kontakt med den luftkammare som bildas omedelbart under dämpkorgen? kan det accepteteras att det ligger dämpmatrial emellan? Avslutningsvis vill jag fråga var man får tag på coating till 9710-ans veckade pappkanter?
Här är formeln för hur man enligt den enkla teorin beräknar helmholtzresonatorns rör. Effektiva längden blir alltså inkluderande ca 1,5 radiers ändkorrektion, om ena änden är fri (inne i lådan) och andra är bafflad (mot botten av lådan). Så formeln skulle alltså ge 253 mm längd med det nya 100mm-röret. (Jag har 132 mm av 75mm-avloppsrör, alltså 71 mm invändigt, och det ger "rätt" avstämning enligt manualen, fast vid 51 l lådvolym).
Att absolutvärde för mig inte stämmer, tycks bero på att det impedansminimum, fm, man observerar inte nödvändigtvis hamnar vid den rena helmholtzfrekvensen, fh; den är förskjuten mot elementets resonansfrekvens i luft, fs. Om man gör den den klassiska avstämningen att båda är lika, fh=fs borde det stämma, men för OA-5 är fh=lägre än 40 Hz, fm==40 Hz och fs=48 Hz. Återkommer i ämnet (i ovannämnda tråd).
Att absolutvärde för mig inte stämmer, tycks bero på att det impedansminimum, fm, man observerar inte nödvändigtvis hamnar vid den rena helmholtzfrekvensen, fh; den är förskjuten mot elementets resonansfrekvens i luft, fs. Om man gör den den klassiska avstämningen att båda är lika, fh=fs borde det stämma, men för OA-5 är fh=lägre än 40 Hz, fm==40 Hz och fs=48 Hz. Återkommer i ämnet (i ovannämnda tråd).
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Såg i den andra tråden att din Popbox har V = 51 l.
Du säger också att den har samma dimensioner som OA-5.
Har du kollat eller är det approximerat?
Skillnade är väl inte dramatisk men manualen säger 47 liter.
Med vänlig hälsning
Martin
Såg i den andra tråden att din Popbox har V = 51 l.
Du säger också att den har samma dimensioner som OA-5.
Har du kollat eller är det approximerat?
Skillnade är väl inte dramatisk men manualen säger 47 liter.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Ja, innermåtten ger 51,8 l geometriskt (och sedan approximativt avdrag för element och rör), så det är inte den "virtuella" volymen p.g.a. isotermiseringen jag angivit.
Jag vet inte vilken byggbeskrivnings som använts, och det visste nog inte säljaren heller (en man i mogen ålder), eftersom hans pappa(!) byggt dem. Han trodde typiskt nog att de hette "Karlssons kolbox" ...
En annan lustig detalj är att man möjligen i sista stund ändrat sig och istället för OA-5 typ 1 byggt typ 2. Bara det har ökat volymen med 5,6 l! Listerna där baffeln ursprungligen skulle ha suttit har brutits bort och tagit spärrfanéret med sig. Insidan har inte varit målad, och baffeln i dess nya position aldrig varit fastskruvad, för det finns inga hål i listen! Det kan kanske vara av intresse för trådskaparen, eftersom typ 1 inte lär ha varit helt lycka med diskanternas skymda placering.
(Websidan anger 47 l och samma dimensioner för både typ 1 och typ 2, så för den senare måste det väl vara med galler.)
Jag vet inte vilken byggbeskrivnings som använts, och det visste nog inte säljaren heller (en man i mogen ålder), eftersom hans pappa(!) byggt dem. Han trodde typiskt nog att de hette "Karlssons kolbox" ...
En annan lustig detalj är att man möjligen i sista stund ändrat sig och istället för OA-5 typ 1 byggt typ 2. Bara det har ökat volymen med 5,6 l! Listerna där baffeln ursprungligen skulle ha suttit har brutits bort och tagit spärrfanéret med sig. Insidan har inte varit målad, och baffeln i dess nya position aldrig varit fastskruvad, för det finns inga hål i listen! Det kan kanske vara av intresse för trådskaparen, eftersom typ 1 inte lär ha varit helt lycka med diskanternas skymda placering.
(Websidan anger 47 l och samma dimensioner för både typ 1 och typ 2, så för den senare måste det väl vara med galler.)