OA5 självbygge
Re: OA5 självbygge
Kapa anslutningen till DIN uttaget och sätt på bananhonor. Det är svårt att hitta en DIN-hona som passar på originalanslutningen, dom är oftast för tjocka så dom går inte på ordentligt.
Nja, jag tänkte närmast på att testa dom innan jag börjar riva i dom. Men nu har jag beställt lite prylar från Kjell o Co så det ska nog fixa sig. Bara inte DIN-honorna är för grova som du befarar.
Men tack i alla fall
Hasse
Men tack i alla fall
Hasse
OA58.2
Kjell o Co har EN variant av DIN som funkar "sådär". Du märker problemet när du fått hem kontakterna!
Att testa dom är bara att köra igång med musik! Sedan tar du en tom hushållsrulle eller toarulle mot örat så du kan lyssna på varje diskant för sig så alla funkar.
Det finns ingen risk att du kör sönder nåt på OA5. (Till skillnad mot de nyare serierna med 6,5 tummare med dålig skumgummikant).
Kolla upphängningen på Philipselementet (du måste ta av tyget) så det inte finns några sprickor. Laga med japanpapper/cigarettpapper/silkespapper och Biltemas gummilagning (utspädd). Om du coatar hela kanten runt med gummilim så lyft hela konen ca 2 mm genom att stoppa hushållspapper mellan kon och korg (jämnt och utan att konen deformeras). Därefter låter du den ligga i FLERA dagar och torka. då har du åtgärdat lite av den nedhängning som alla 9710 drabbas av i OA5/OA6 modellerna och har du tur har du fått den i perfekt skick igen.(Glöm inte att ta bort hushållspappret efteråt!)
Var det OA5 eller OA5typ2 du fick tag på?
Att testa dom är bara att köra igång med musik! Sedan tar du en tom hushållsrulle eller toarulle mot örat så du kan lyssna på varje diskant för sig så alla funkar.
Det finns ingen risk att du kör sönder nåt på OA5. (Till skillnad mot de nyare serierna med 6,5 tummare med dålig skumgummikant).
Kolla upphängningen på Philipselementet (du måste ta av tyget) så det inte finns några sprickor. Laga med japanpapper/cigarettpapper/silkespapper och Biltemas gummilagning (utspädd). Om du coatar hela kanten runt med gummilim så lyft hela konen ca 2 mm genom att stoppa hushållspapper mellan kon och korg (jämnt och utan att konen deformeras). Därefter låter du den ligga i FLERA dagar och torka. då har du åtgärdat lite av den nedhängning som alla 9710 drabbas av i OA5/OA6 modellerna och har du tur har du fått den i perfekt skick igen.(Glöm inte att ta bort hushållspappret efteråt!)
Var det OA5 eller OA5typ2 du fick tag på?
Det är OA5 typ 2 som jag fått tag på och tänker uppgradera med nya element (T22 och F87) och filter till version OA5:3. Jag vill egentligen bara lyssna på dom innan renovering för att avgöra om jag skall nöja mig med ursprungsplaceringen av diskantelementen eller gå på Y-montering. Avståndet till högtalarna från lyssningsplatsen i mitt rum är avsevärt större än avståndet mellan högtalarna. Därför kan jag tänka mig att den ursprungliga "rundstrålningen" kan vara att föredra i mitt fall.
Mvh
Hasse
Mvh
Hasse
OA58.2
IngOehmans rekommendation om +/- 22,5 grader gäller ju tämligen kategoriskt oberoende av högtalartyp (man må beakta den halva graden(!)). Men det är ju inget fel att ställa dem närmare varandra. Däremot håller jag inte med om slutsatsen i den andra meningen. Tvärtom tror jag att en större andel direktljud skulle vara att föredra för att hjälpa upp stereoverkan, om avståndet skulle vara mindre än optimalt. De hembyggen jag kom över hade en variant, där tre av de fyra diskanterna var placerade framåt, och det tycket jag - som är van vid direktstrålnade - lät bra: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 632#p23871 Förutom att de gamla SEAS-elementen lät förskräckligt ...haec wrote:... Avståndet till högtalarna från lyssningsplatsen i mitt rum är avsevärt större än avståndet mellan högtalarna. Därför kan jag tänka mig att den ursprungliga "rundstrålningen" kan vara att föredra i mitt fall. Mvh / Hasse
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
Hej.
Det finns en enkel lösning på ditt problem, som absolut inte kostar skjortan.
Köp 2st XLR 4-pol kontakter (ska väll vara honor om jag inte minns fel, hanarna sitter på underisdan) och passa samtidigt på att köpa någon form av labbhylsor eller andra "honor" för 4mm banankontakter (förstod det som att det var dessa som var fastlödda på dina sladdar?).
Sedan är det bara att ta en liten kabelbit som ligger hemma och koppla in mellan 4-pol XLR och bananhylsan, och tejpa över bananhylsan så det inte blir kortis. Enkelt och snabbt gjort
.
Förslagslänkar:
http://www.kjell.com; art.nr:67267
http://www.kjell.com; art.nr:37893
Lycka till med provlyssningen och med renoveringen. Återkom gärna när d vet resultaten, är kul att veta!
MVH Rampitsch
Det finns en enkel lösning på ditt problem, som absolut inte kostar skjortan.
Köp 2st XLR 4-pol kontakter (ska väll vara honor om jag inte minns fel, hanarna sitter på underisdan) och passa samtidigt på att köpa någon form av labbhylsor eller andra "honor" för 4mm banankontakter (förstod det som att det var dessa som var fastlödda på dina sladdar?).
Sedan är det bara att ta en liten kabelbit som ligger hemma och koppla in mellan 4-pol XLR och bananhylsan, och tejpa över bananhylsan så det inte blir kortis. Enkelt och snabbt gjort
Förslagslänkar:
http://www.kjell.com; art.nr:67267
http://www.kjell.com; art.nr:37893
Lycka till med provlyssningen och med renoveringen. Återkom gärna när d vet resultaten, är kul att veta!
MVH Rampitsch
Min anläggning:
DIY Skivspelare; Linn K18 II
Marantz 2325
Marantz 2275 (under renovering)
Marantz 2225
Sonab OA116
Sonab OA14
Sonad OA12
Sonab OA6 type II
Mirsch OM 2-50
Mirsch OM72