OA14 spelar skiten ur Larsen 4
OA14 spelar skiten ur Larsen 4
Fick äntligen chansen att jämföra de rosade Larsen 4 med mina OA14. Jag blev väldigt besviken på Larsen 4 som visade sig ha ett burkigt ljud lät rent ut sagt dåligt jämfört med QA14. Den spred inte ljudet som jag är van vid från mina OA14. Det positiva är att nu känner jag mig mkt nöjd med mina högtalare. Kan inte tänka mig att ens Larsen 6 med samma grundutförande som 4:orna, skulle kunna mäta sig med OA 14. Det är egentligen katastrof att man inte klarar av att göra en bättre högtalare än carlsson i dag!!!
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: OA14 spelar skiten ur Larsen 4
Hej!
Vad kör du för element i dina OA-14?
Efter att ha lyssnat på OA-14 med B6oa-II så måste jag säga att jag blir ruskigt impad av basen.
Har spelat en del Yello bl.a., urläckert.
Många här på forumet håller OA-12 framför OA-14, det gör inte jag.
OA-14 sträcker sig lite lngre ned i basen och förmår själv fylla ett rum, så i mina ögon är OA.14 den minsta acceptabla högtalaren bland sjuttiotalsmodellerna.
Misstolka mig inte nu, de andra är bra men behöver hjälp med basen om det skall bli nåot drag i ljudet.
Trevligt att du ä nöjd med dina högtalare!
Med vänlig hälsning
Martin
Vad kör du för element i dina OA-14?
Efter att ha lyssnat på OA-14 med B6oa-II så måste jag säga att jag blir ruskigt impad av basen.
Har spelat en del Yello bl.a., urläckert.
Många här på forumet håller OA-12 framför OA-14, det gör inte jag.
OA-14 sträcker sig lite lngre ned i basen och förmår själv fylla ett rum, så i mina ögon är OA.14 den minsta acceptabla högtalaren bland sjuttiotalsmodellerna.
Misstolka mig inte nu, de andra är bra men behöver hjälp med basen om det skall bli nåot drag i ljudet.
Trevligt att du ä nöjd med dina högtalare!
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Hej!
Endast bytt mellanregister/basar SC165 serie 4. Diskanterna är orginal med plastram och rundade hörn, MT 20 alt MT 24?? Naturligtvis så börjar man fundera hur mkt bättre OA-14 skulle låta med nya diskanter T-22 och senaste baselementet B65-oa. Är det värt att satsa på en sådan uppgradering?? Kanske någon som har erfarenhet kan svara på detta.
Nyfrälst OA-14 ägare
Endast bytt mellanregister/basar SC165 serie 4. Diskanterna är orginal med plastram och rundade hörn, MT 20 alt MT 24?? Naturligtvis så börjar man fundera hur mkt bättre OA-14 skulle låta med nya diskanter T-22 och senaste baselementet B65-oa. Är det värt att satsa på en sådan uppgradering?? Kanske någon som har erfarenhet kan svara på detta.
Nyfrälst OA-14 ägare
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Med B65oa-II så får du lite mer längst ned i basen.
SC-165 Mk IV är ett utmärkt element som inte står långt efter.
i dina kläder hade jag funderat på diskanterna först.
Kanske fundera på om de behöver coatas eller så småningom kanske byta till T22oa.
Första frågan är ju om du har fått tag i ett pa där sidkanterna är helt friska, är de det så skulle jag inte ghort någonting på ett tag, bara lyssnat.
Är en eller flera av diskanterna behäftade med det frasande esssssssset skulle jag nog först åtgärda denna, sedan så småningom kanske satsa på en uppgradering.
Min poäng är alltså, låter det bra så sitt nöjd!
Börjar missljuden komma så reparera eller uppgradera!
Med vänlig hälsning
Martin
Med B65oa-II så får du lite mer längst ned i basen.
SC-165 Mk IV är ett utmärkt element som inte står långt efter.
i dina kläder hade jag funderat på diskanterna först.
Kanske fundera på om de behöver coatas eller så småningom kanske byta till T22oa.
Första frågan är ju om du har fått tag i ett pa där sidkanterna är helt friska, är de det så skulle jag inte ghort någonting på ett tag, bara lyssnat.
Är en eller flera av diskanterna behäftade med det frasande esssssssset skulle jag nog först åtgärda denna, sedan så småningom kanske satsa på en uppgradering.
Min poäng är alltså, låter det bra så sitt nöjd!
Börjar missljuden komma så reparera eller uppgradera!
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
-
12björn
- Internationalization Team

Är lite förvånad över att du tycker att dina OA14 med gamla diskanter är bättre än Larsen 4, då de nyare diskanterna är klart bättre än dom äldre.
Nu har jag inte hängt med hela vägen med uppgraderingar av mina 12:or, men mitt intryck och vad jag förstått av diskussionen på planeten så ger uppgraderingar av basen "marginella förbättringar", medan det stora lyftet kommer när man uppgradera diskanterna. ... men det är ju klart - du behöver åtta stycken för att nå't ska hända...
Om du uppgraderar, överväg att sätta diskanterna i "Y-konfiguration" - hittar inte beskrivningen till hur man gör längre, men det finns säkert nå'n här eller på faktiskt. se som kan svara på åtminstone varför den inte finns kvar på sajten längre.
Björn
Nu har jag inte hängt med hela vägen med uppgraderingar av mina 12:or, men mitt intryck och vad jag förstått av diskussionen på planeten så ger uppgraderingar av basen "marginella förbättringar", medan det stora lyftet kommer när man uppgradera diskanterna. ... men det är ju klart - du behöver åtta stycken för att nå't ska hända...
Om du uppgraderar, överväg att sätta diskanterna i "Y-konfiguration" - hittar inte beskrivningen till hur man gör längre, men det finns säkert nå'n här eller på faktiskt. se som kan svara på åtminstone varför den inte finns kvar på sajten längre.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Ja, detta är ett häpnadsväckande lyssningsintryck. Man kan ju inte säga att intryck är rätt eller fel, men oavvisligt är att även fefria MT20 ger ifrån sig betydligt mer distorsion är diskanten i L4 (som är en T11 eller motsvarande Vifa). Ändå fick någon annan egenskap lyssnarna att föredra OA14.
Därtill finns inget sätt att påvisa djupare bas i B65oaII än i föregångarna. Inte ens konstruktören hävdar det.
Ingen har heller kunnat påvisa någon god effekt av coating, däremot har jag påvisat försämring.
Därtill finns inget sätt att påvisa djupare bas i B65oaII än i föregångarna. Inte ens konstruktören hävdar det.
Ingen har heller kunnat påvisa någon god effekt av coating, däremot har jag påvisat försämring.
Hej!
När jag jämförde högtalarna så gjorde jag ett sk A-B/blindtest med 3 av mina kompisar. Samtliga tyckte att OA14 lät bättre i både låg och hög volym. Vi upplevde tyvärr kan man säga ett sämre och "burkigt" ljud i Larsen 4. Nu är vi inga experter men våra lysningsintryck kan ingen ta ifrån oss. Elementen i L4 är bättre det är klart, återstår då bara konstruktionen är den inte den bästa?? Mina högtalare är trots sin ålder i stort sett bara inspelade. Har varit mina föräldrars sen nya. Spelade bara vid fest 4-5 ggr/år. Vad gäller diskanterna så är det inget väsande ljud. Naturligtvis är jag intresserad av att få ett så optimalt ljud som möjligt i mina OA14. Men frågan jag ställde tidigare var om det är värt det?? Kanske finns någon annan med erfarenhet som kan råda mig.
När jag jämförde högtalarna så gjorde jag ett sk A-B/blindtest med 3 av mina kompisar. Samtliga tyckte att OA14 lät bättre i både låg och hög volym. Vi upplevde tyvärr kan man säga ett sämre och "burkigt" ljud i Larsen 4. Nu är vi inga experter men våra lysningsintryck kan ingen ta ifrån oss. Elementen i L4 är bättre det är klart, återstår då bara konstruktionen är den inte den bästa?? Mina högtalare är trots sin ålder i stort sett bara inspelade. Har varit mina föräldrars sen nya. Spelade bara vid fest 4-5 ggr/år. Vad gäller diskanterna så är det inget väsande ljud. Naturligtvis är jag intresserad av att få ett så optimalt ljud som möjligt i mina OA14. Men frågan jag ställde tidigare var om det är värt det?? Kanske finns någon annan med erfarenhet som kan råda mig.
Jag levde under flera år med ett par uppgraderade oa14 och var mycket nöjd. Har även uppgraderat några omgångar od11 samt renoverat oa5 och oa52.
Jag upplevde absolut en skillnad med dom nya diskanterna (CT62 var dom nya då...), speciellt när dom hade blivit inspelade. Ett mycket mjukare, exaktare och transparentare ljud skulle jag kunna beskriva det som.
Men du kan helt klart leva med orginalelementen också - iallafall tills du har hört dom andra.....
Jag kan fortfarande idag sakna mina oa14 ibland trots att jag är helt övertygad om att jag har helt rätt utrustning nu.
Vidare upplevde jag absolut oa14 som mer kompletta än oa12 fast oa12 imponerade mer pga av sin lilla storlek.
Jag upplevde absolut en skillnad med dom nya diskanterna (CT62 var dom nya då...), speciellt när dom hade blivit inspelade. Ett mycket mjukare, exaktare och transparentare ljud skulle jag kunna beskriva det som.
Men du kan helt klart leva med orginalelementen också - iallafall tills du har hört dom andra.....
Jag kan fortfarande idag sakna mina oa14 ibland trots att jag är helt övertygad om att jag har helt rätt utrustning nu.
Vidare upplevde jag absolut oa14 som mer kompletta än oa12 fast oa12 imponerade mer pga av sin lilla storlek.
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Vad bra att du är nöjd med dina OA-14! =)Amos wrote:Fick äntligen chansen att jämföra de rosade Larsen 4 med mina OA14. Jag blev väldigt besviken på Larsen 4 som visade sig ha ett burkigt ljud lät rent ut sagt dåligt jämfört med QA14. Den spred inte ljudet som jag är van vid från mina OA14.
Kan bara inflika att L4 inte är gjord för att ha samma spridningsmönster som OA-14 och det är därför inte konstigt att de låter annorlunda.
När vi hade världspremiär på dom så spelades det först på OA-5 för att gå över till OA-14 och sedan OA-50 innan L4 spelades på. Vid bytet från OA-5 till OA-14 så tror jag många blev chockade över hur burkiga OA-14 lät vid jämförelse. Därmed inte sagt att de lät sämre. Det lät bara annorlunda. L4 är inte gjorda att jämföras med OA-14 utan man ska nog snarare jämföra mot OA-50, OA-58, OA-58.2. Om man gillar OA-14 mer än 80-talsserien så är det ok men då är man knappast i linje vad Stig tyckte då han uttryckte om 60 och 70-talsserierna; "De gjorde jag i mitt ungdomliga oförstånd." Det betyder inte att man behöver tycka som Stig men för honom var det ett avslutat kapitel. Kul att SSC inte tycker som Stig gjorde utan gör istället precis vad Stig inte ville...
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Stig måste väl ha varit ungdom rätt länge i så fall. Kul att det finns lite ungdomlig glädje i SSC också!