Nya lådor - material?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Bjonys
(1+ posts)
(1+ posts)

Nya lådor - material?

Post by Bjonys »

Hej,

jag har fyra OD11:or, eller rättare sagt, delar till fyra OD11:or, som jag tänkte ge mig på att fixa till. Det är just det att lådorna är i för dåligt skick för att behålla och snygga upp.

Jag tänkte därför vända mig till någon lokal snickare för att låta tillverka nya lådsidor. Så till frågan, vad ska jag gå på för material?

I original är ju lådorna av spånskiva - ganska tunn dessutom. I vilken utsträckning tog Stig hänsyn till material i sina konstruktioner? Jag tänker att det blir bättre att välja ett tyngre material som MDF, men jag vill ju inte riskera att påverka ljudåtergivningen (vilket jag i och för sig inte tror påverkas så mycket i en så liten låda, men ändå).

MVH
Björn (ny på forumet)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: Nya lådor - material?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag tolkar det så att du kommer att behålla underdel och ovandel men göra de fyra sidorna nya?

Lådan är ju ganska liten och har ju följdaktligen inga långa sidor.
Jag hade nog själv strävat efter att göra lådan så tunn som möjligt, kanske 12mm MDF.
Skall lådorna faneras?
Ifall de skall fanéras lägg gärna en tunn spärrfanér på insidan också.
Skall de fanéras hade jag nog inte alls funderat på stagning.

Skall du måla dem kanske möjligen någon liten stagning kan vara befogat om du använder 12mm MDF.

Tänk isåfall på att du kan inte använda vanliga stag mitt i lådan p.g.a. den "tratt" som sticker ned i lådan.

Det var några tankar för att komma igång, hoppas de hjälper dig framåt.
Berätta gärna mer.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Lådan skall vara "död", dvs lådsidorna skall vara så styva som möjligt.
Har ingen erfarenhet av nya lådor till OD11:or, jag har dock byggt nya lådor till OA5 och OA6typ2 som i original är i dålig spånplatta och förstärkta med ett antal ribbor och tvärstag. För de nya lådorna har jag använt MDF och hålade mellanväggar i MDF och fanerade i bl.a. teak och ask. Lådorna blir styvare och låter "tight:are" än original ...tycker jag och flera andra som har lyssnat i A/B test. Det går dock inte att mäta men man känner faktiskt även skillnaden om man lägger handen på sidan - de nya lådsidorna vibrerar väsentligt mindre.

Med mellanväggar istället för ribbor klarar sig lådsidorna utan invändig fanering (skälet till invändig fanering som Martin skriver är ju att sidorna kan bli lite konkava när man fanerar)

Fräs överkanten på lådsidorna INNAN du bygger ihop lådan (för kanten är väl tunnare än materialtjockleken - precis som på t.ex OA6typ2och OA116 etc.). Alternativt, använd 2 tunna ihoplimmade skivor så både kant och lådtjocklek blir korrekt. Tips: stryk då på lim på båda skivorna, låt limmet sätta sig så det blir lite av "kontaktlim" annars glider dom mot varann. Pressa mot PLAN yta, det är lätt att tunn MDF böjer sig vid limning.
Bjonys
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Bjonys »

Hej och tack för snabba, värdefulla tips.

Eftersom jag hade tänkt fanéra lådorna så går jag nog på mdf-varianten. Hittar 10mm tjocklek som med 1+1mm fanérskikt blir 12 totalt. I original är ju väggtjockleken faktiskt bara 10mm.

Kan ju passa på att kasta ut frågan om någon känner till några bra leverantörer av snickeri-material? Den jag känner till är Bröderna Holm i Sala: http://brodernaholm.se/index.php/produkter/

/Björn
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Bröderna Holm är duktiga, var i Sverige finns du?
Fanér är ju trevligt att välja själv, då vill man ju ha en fanérleverantör i närheten...

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by faulhund »

Lådor i nya material, då? En del bygger högtalare i marmor eller granit. Bauhaus har fyrkantiga blomkrukor i något som på bilden ser ut som betong. Kan man använda det? Kanske gjuta själv och armera med något dämpande material ...
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
Bjonys
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Bjonys »

Det blev en vända till lokala snickaren och beställning av 8 sidostycken i mdf med spärr + ytfanér, som det visade sig att han hade liggande. Det fick bli Ek, fast jag egentligen hade velat ha någon av träslagen i original.

Väntas bli klart nästa vecka. Får fundera på övrigt så länge, dvs. kablage, ev. nya filterkondensatorer och någon lämplig coating till diskanterna (ja, jag tänkte behålla originaldiskanterna. Det beror mest på att jag ogillar idén att borra hål i fronten).

Vilken typ av lim kan vara lämpligt att satsa på? Det lim som användes i begynnelsen tycks ha varit något lättflytande som idag är väldigt sprött. Funkar vanligt PL400 eller liknande?

/Björn
(Som finns i Sundsvall för övrigt)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Angående nya element i baffeln.

Jag har förstås inte monterat i T22 i en OD-11 själv men det finns det säkert andra som har.
Vad gällde att montera CT62 så behövde man inte borra, bara bredda spåret en smula, det går utmärkt att göra med en uppvärmd plåbit av rätt dim.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply