OA 6 Typ I nätkontakter
OA 6 Typ I nätkontakter
Hej!
Jag letar efter två nät- strömkontakter av den gamla typen som sitter på OA-6 Typ I. Vill minnas att liknande kontakter fanns på Studer apparater från 60-talet. Kan någon tipsa mig om var finns sådana att köpa?
Jag letar efter två nät- strömkontakter av den gamla typen som sitter på OA-6 Typ I. Vill minnas att liknande kontakter fanns på Studer apparater från 60-talet. Kan någon tipsa mig om var finns sådana att köpa?
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: OA 6 Typ I nätkontakter
Dom fanns för några år sedan i Elfakatalogen...nu är dom borta. Har själv sökt på webben men inte lyckats hitta någon leverantör
Jag tänkte byta mina till nuvarande standard ojordade apparatuttag i samband med renoveringen. Tänkte först jorda men vinner nog inget på det.
Jag tänkte byta mina till nuvarande standard ojordade apparatuttag i samband med renoveringen. Tänkte först jorda men vinner nog inget på det.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Leta reda på en gammal ELFA-katalog och kolla artikelnumret då.
Två skäl:
- Elfa kan ibland ha gamla grejor, även om de gått ut.
- Du kan få reda på tillverkare och gå den vägen.
Ta telefonkontakt med ELFA, det är ingen idé med E-handel etc i detta fall.
Ibland kan man ha tur, jag vet andra som haft det i denna situation.
Lycka till!
Med vänlig hälsning
Martin
Leta reda på en gammal ELFA-katalog och kolla artikelnumret då.
Två skäl:
- Elfa kan ibland ha gamla grejor, även om de gått ut.
- Du kan få reda på tillverkare och gå den vägen.
Ta telefonkontakt med ELFA, det är ingen idé med E-handel etc i detta fall.
Ibland kan man ha tur, jag vet andra som haft det i denna situation.
Lycka till!
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Studer stämmer!
Det är samma kontakt som passar till t ex Revox A 77. Mirre på VeteranHiFi kanske har några gamla kontakter liggande eller vet var man får tag på dom. En av hans gamla medarbetare vid namn Schubert kanske också vet.
Det är samma kontakt som passar till t ex Revox A 77. Mirre på VeteranHiFi kanske har några gamla kontakter liggande eller vet var man får tag på dom. En av hans gamla medarbetare vid namn Schubert kanske också vet.
Jag har iof två sladdar med kontaker från gamla Studer C37. Och dessa passar till OA-6 Typ I. Men jag har två stycken C37:or också 
Jag ska inte vara alltför mycket besserwisser, för jag var ju så säker i mitt föregående inlägg. Men handlar det om ojordade vinkelkontakter, fyrkantiga 40 mm x 20mm x 13 mm där själva hålen också är fyrkantiga med måtten 5 x 3 mm så har jag två stycken som jag kan skänka bort. Passar till Revox A 77. Gamla Roland-syntar hade också samma kontakter ett tag. Kan kanske vara det du söker.
MOMUS! Du har ett mail 
Nu är det bevisat: kontakter från Revox A77 fungerar inte för Sonab OA-6 Typ I
. Detta trots att måtten ser ut, åtminstone okulärt, vara densamma. Kontakter från Revox A77 fungerar inte häller för Studer C37, adekvat kausalitet hetter det väl
. Som tur det är använder jag sällan mina C37:or, rättare sagt aldrig. Men så är det med det mesta som ingår i min samling, inklusive Sonab OA-6 typ I. Jag har prylar, helt enkelt. Och sedan har jag andra prylar som jag verkligen lyssnar på, då och då. Jakten fortsätter!