Oa 12

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
poppen
(1+ posts)
(1+ posts)

Oa 12

Post by poppen »

Vad är det för värde på ett par oa12 jakaranda imint skick med obi diskanter och b65oa11 basar och nya delningsfilter mmm
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: Oa 12

Post by momus »

Det tror jag ingen kan svara på. OA 12:or har liksom ingen aura kring sig. Snygga, små och snärtiga. Ja. Men där finns inget mervärde.Inte lika stora och häftiga som 2212 eller 116. Inte lika små och duktiga som OD 11. Liksom mittimellan och enligt Stig själv - en slags stereokompromiss. (Han var ju en mono-man). Rätt så hög WAF-faktor men dom är inte så högt respekterade bland de stora grabbarna. Dom låter bra, men det har ingenting att göra med hur dom värderas. Jag tror ingen kan påstå att OA 12 låter sämre en en "kolbox", men det är uppenbart att just den högtalaren i kraft av sin historia (och utseende) är oerhört mycket mer värdefull. I pengar räknat.
Mina köpte jag utan diskanter för 1700 kr. Köpte till Obi 22:or för 1400 kr. Nya delningsfilter kostade mig ca 400 kr. Sammantaget 3500 kr. Jag tror inte jag skulle få så mycket om jag la ut dom på blocket. Drygt 3000 kanske. Men jag kommer nog aldrig att sälja dom. Kanske om jag får korn på ett par OA 50.4. Möjligen då. Men än så länge så sitter jag med ett fånigt leende framför dom här små rackarna. (Med lite hjälp av dom där skitdåliga, allra minsta XTZ-subbarna. Som sover för det mesta).
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jodå, det tror jag visst går att svara på.

OA-12 ses av många som den perfekta stereohögtalaren, den är liten nätt och förmedlar ljudet mycket väl.
Den kan sakna lite i den lägsta ktaven men det är ju en ren storlekskompromiss.

OA-12 är nog den högtalare som favoriserats av flest människor på CarlssonPlanet genom åren.
(Den är ju lite plånboksvänligare än OA-51/52).

Värdet beror ju givetvis på allmänskick etc men beroende på hur den ser ut och hur uppgraderingen är gjord så mellan 2500 och 4500 skulle jag kunna känna vara rimligt.
För 2500 så skulle jag räkna med att behöva göra om kopplingsarbetet och fixa till kosmetiken, för 4500 skulle jag räkna med att plugga in ett par snygga högtalare i anläggningen utan vidare åtgärd.

Sedan är det ju så att om den har absolut rätt eller absolut fel utseende gäller ju inget av det jag sagt ovan...

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Carl 1918 »

Enligt min mening är det ibland enklare att sälja ett renoveringsobjekt än en renoverad högtalare. Detta beror kanske på att Carlsson-freakar vill hålla på och greja själv med sina högtalare, vad vet jag?

Om vi talar om renoverade högtalare verkar många föredra original framför modifierade. Inget som jag vetenskapligt kan bevisa, men jag får den känslan i alla fall.

Jag tror att det är svårt att få ut mer än 3500 för ett par OA12, om de så är i något vackert fanér även om det naturligtvis är fullt möjligt ifall rätt köpare dyker upp. Mitt svar är därför 3000-3500 kronor beroende på skick.

OA12 är en fin liten högtalare med rapp och distinkt bas (som tyvärr inte går särskilt djupt). I mitt rum låter de dock lite nasala varför jag hellre spelar på mina andra högtalare. Av de Carlssonhögtalare som går att komma över någorlunda billigt* är de enligt min mening klart bäst.

(* OA6 typ 1, OA116, OA2212 och åttiotalsserien räknar jag inte hit)

MVH
Carl
Post Reply