Har nyss fått upp intresset för Carlsson högtalare och tänker köpa mig ett par renoveringsobjekt o fixa till - Element, låda/baffel, finish, filterkomponenter etc
Helt underbar design har högtalarna. Tack vare sin ringa storlek kan man dessutom har ett antal innan det tar upp för stor plats
När det gäller komponenter som t ex element, är det hifikit som gäller då?
Har själv 60-tals modeller (OA-4 type II och OA-6 type IIa). Men jag funderar att köpa ett par OA-116. På tradera finns fullt fungerande OA-6 type 2 med priset 454 kronor men passar inte så bra att använda med pumpande rockmusic eller sådan om man inte byter basselement till Visaton BG20 eller "trimma" steget: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=39241 .
OA12 är ju mycket enkel, inte svårt att renovera och låter bra (men jag har inte hört 70-tals modeller). OD-11 och OA-12 problemet är att de finns inte så många diskanter och darför dess diskanter kann vara kass.
OA-5 kan vara mycket billig alternativ, philips 9710 element har inga spruckna skumkanter och OA-5 har fyra MT20 HFC=diskanter kan vara bättre skick. Men OA-5 låter mer "vintage" än t.ex OA-12.
Naturligtvis kan du köpa duppla par OA-2212 och ha superljud -om du har mycket pengar:DD De finns många alternativer:)
Sonab OA-4 II
Sonab OA-6 IIa (med Visaton BG-20 som bas; bass-energizersteg moddade med nya trissorna & bättre kylning)
Philips 22 RH 702 + GA 308 skivspelare
Pioneer CT-F850 kassettdäck
Technics RS-M253 X kassettdäck
Yamaha KX 390 kassettdäck (såld)
Tascam 238 Syncaset 8-kanal kassettdäck
Philips N-4504 rullbandspelare
NAKAMICHI CR-4 kassettdäck
Pioneer SX-700L
Pioneer CD-spelare
Goldring GR 2 skivspelare
Egentligen är det bara att gå tillbaka genom de ändlösa trådarna på Faktiskt. Då fattar du nog vad det handlar om. Jag skulle inte rekommendera vare sig OA 116 elle 2212, kanske heller inte OA6 typ 1 eller OA 5 eller OA 4. Visserligen kör dom här högtalarna åttor runt om det som man kan hitta för billiga priser på Elgiganten, OnOff och Mediamarkt, men det handlar snarare om livsstilshögtalare som är laddade med en aura av sjuttiotal och historia. Försök snarare att hitta sjuttiotalare (ja 116 och 2212 är ju sjuttiotalare men dyra att fixa till). Enligt min mening är dom vettigaste högtalarna att knåpa med OD 11, OA 12 och OA 14. Med dom nya B 65 II och dom senaste diskanterna (Obi) så kommer nog dom flesta att bli förvånade. Varför kan snart 40 år gamla högtalare låta så bra? Glöm inte att driva dom med god elektronik, det är dom värda.
Mitt tips: OD 11 med B 65 och Obi och en strömstark förstärkare. Bliss!
Dali och B&W kan inte konkurrera trots att man kanske måste betala nästan 1600 spänn för två B 65 och 700 för ett par Obi (på HifiKit). Putsa sen upp faneret och dina gäster kommer att fråga vad det där välljudet kommer ifrån och påpeka hur snygga högtalarna är.
Möjligen kan ett par OA 50 vara värda att uppgradera om du har råd. OA 50 i punkt tre eller fyra varianter spelar skjortan av nästan vad som helst. Jag lovar!
Last edited by momus on Sun 17 Oct 2010, 21:25, edited 1 time in total.
Egentligen är det bara att gå tillbaka genom de ändlösa trådarna på Faktiskt. Då fattar du nog vad det handlar om. Jag skulle inte rekommendera vare sig OA 116 elle 2212, kanske heller inte OA6 typ 1 eller OA 5 eller OA 4. Visserligen kör dom här högtalarna åttor runt om det som man kan hitta för billiga priser på Elgiganten, OnOff och Mediamarkt, men det handlar snarare om livsstilshögtalare som är laddade med en aura av sjuttiotal och historia. Försök snarare att hitta sjuttiotalare (ja 116 och 2212 är ju sjuttiotalare men dyra att fixa till). Enligt min mening är dom vettigaste högtalarna att knåpa med OD 11, OA 12 och OA 14. Med dom nya B 65 II och dom senaste diskanterna (Obi) så kommer nog dom flesta att bli förvånade. Varför kan snart 40 år gamla högtalare låta så bra? Glöm inte att driva dom med god elektronik, det är dom värda.
Mitt tips: OD 11 med B 65 och Obi och en strömstark förstärkare. Bliss!
Dali och B&W kan inte konkurrera trots att man kanske måste betala nästan 1600 spänn för två B 65 och 700 för ett par Obi (på HifiKit). Putsa sen upp faneret och dina gäster kommer att fråga vad det där välljudet kommer ifrån och påpeka hur snygga högtalarna är.
Möjligen kan ett par OA 50 vara värda att uppgradera om du har råd. OA 50 i punkt tre eller fyra varianter spelar skjortan av nästan vad som helst. Jag lovar!
Det är många som förespråkar OD11 och OA12. De förstnämnda har jag inte hört, OA12 har jag däremot en hel del erfarenhet av.
Visst låter OA12 bra men efter att ha spelat på OA2212 i några månader lät det väldigt tunt när jag ånyo fick för mig att koppla in OA12. Så jag kan inte alls hålla med de som säger att OA12 är bättre än OA116 eller OA2212. Att de låter väldigt bra, inte minst i förhållande till sin storlek, kan jag dock skriva under på.
Intressant i sammanhanget är att mina OA12 är utrustade med B64oaII och t22oa med nya filter. Jag kan inte påstå att det var värt pengarna och jag överväger att återgå till originalelement rakt över.
intressant att hitta ett svar på just på den fråga jag har tänkt på efter att jag fått tag på ett par OA-12 i behov av renovering.
Alternativ 1, att kanta om originalbasarna och coata diskanterna
Alternativ 2, att köpa nya element, vilket du gjort. Behövs antagligen nya filter också eller..?
Du säger att det inte var värt pengarna.., men ljudet kan väl knappast blivit sämre så varför återgå till originaluppsättning?
Det låter mindre "Carlsson" om de uppgraderade enligt min mening. De kanske är bättre på detalj osv men jag tycker nog att lite av charmen (värmen) med högtalaren försvann. De svarta OA12 som jag gjort åt en bekant faller mig mer i smaken. De har omkantade SC165.2 och MT20 16 Ohm som jag valt ut efter lyssning. Det enda jag gjorde med filtret var att byta baskondingen. De låter fantastiskt bra.
Jag tycker inte att det är värt att uppgradera ett par OA12 så länge det finns friska MT20 kvar. En annan kompis vill uppgradera sina OA12 med nya element så då tror jag att jag ska byta bafflar med honom och casha in lite samtidigt.
Om du ska uppgradera ett par OA12 med nya element krävs att du gör om filtret och det är inte helt gratis. Det bästa - istället för att modda det gamla - är nog att bygga helt nya filter eftersom det enda du kan återanvända från ett par OA12-filter är spolen i LP-filtret, detta eftersom du ska köra med B65oaII.