Problem med OA 14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
gertgoran
(1+ posts)
(1+ posts)

Problem med OA 14

Post by gertgoran »

Hej, jag har ett par Sonab OA 14 där musiken fungerar helt OK men där sången försvinner i bakgrunden,
låter som sångerskan/sångaren är en mil från orkestern, typ.

Är själv ingen supertekniker men vill högst ogärna skrota dem då de varit med sedan ca 1977..........

Någon som kan tipsa om vad felet kan bero på och var man i så fall kan finna reservdelar, hoppas det
går att finna sådana fortfarande. ;)

Ha en trevlig kväll hälsar

Gert
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: Problem med OA 14

Post by robban61 »

Vaxpropp..? ;)

Nä, men börja med att lyssna nära på samtliga element för att konstatera om dom överhuvudtaget spelar. Är kanten på bassarna hela?

Tror vi börjar där.
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

He

Kolla dessutom fasen, dvs att t ex det breda mittstiftet på din-kontakten i anslutningen på högtalarna är kopplad till samma högtalaranslutning på förstärkaren (alltså samma färg på respektive höger och vänster högtalare. T ex röd anslutning till mittstiftet på bägge högtalarna).
OA 14 kan låta hyfsat bra på musik trots att dom spelar i olika fas. Däremot kan mittinformation försvinna nästan helt om kanalerna jobbar i ofas eller av någon anledning är kopplade i mono om inspelningen är i stereo (gäller bara vissa inspelningar). Själv har jag noterat att sången nästan helt försvunnit när jag tryckt i monoknappen på förstärkaren.
Hur låter basen? Är högtalarna felfasade så finns det visserligen bas men den är "luddig", oprecis och ihålig.
Last edited by momus on Sat 27 Nov 2010, 00:37, edited 1 time in total.
gertgoran
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by gertgoran »

Hej, Jag har kollat elementen och alla funkar, såvitt jag kan se är kanterna på bassarna också hela.
Provade med hörlurarna i och kolla, då blir ljudet perfekt, alltså inget fel på förstärkaren??????

Angående anslutningarna har jag kvar originalen, jag har provat och skiftat om dem eftersom jag också misstänkte de kunde vara skiftade men det som händer är att jag får inget ljud alls om jag skiftar dem.

Fortfarande är det alltså så att instrumenten hörs som jag uppfattar det helt OK, men när sången "läggs på" så verkar det som den kom inifrån en mjölkflaska eller som typ av bakgrundsmusik. För att kolla det noga så spelade jag Evita med Madonna, lät perfekt i hörlurarna men tvi vale i högtalarna, hmmm.......

Verkar behövas lunch på detta elände......
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Använder du möjligen bryggkopplade slutsteg?
gertgoran
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by gertgoran »

Hej, Nu måste jag tyvärr avslöja min okunnighet riktigt, vad är bryggkopplade slutsteg för något??????
gertgoran
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by gertgoran »

Hej igen, Hoppas årets Åsa-Nisse pris är utdelat annars lär jag ligga riktigt bra till, kollade anslutningarna bak på förstärkaren, alla kablarna satt på +....................., ridå Gert...............

Alltså är numera två av dessa på minus och Madonna låter alldeles underbart bra.

Tack för Er hjälp, den var värdefull, annars hade jag fortfarande "famlat i blindo".........

Ha en fortsatt bra dag hälsar /Gert
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Åsa Nisse eller inte - been there. done that. Jag har också råkat ut för enkla fel som jag trodde berodde på nåt annat. Du är i gott sällskap.
Jo, ett bryggkopplat slutsteg är helt enkelt ett stereoslutsteg (som måste ha någon slags förförstärkare) som man kan göra en monoförstärkare av. Dvs en stereoförstärkare kopplas om internt och bildar en ny förstärkare men nu förstärker den bara en signal. Och ofta så fördubblas effekten. Att jag frågade beror på att på ett bryggkopplat slutsteg så måste man för det mesta koppla om högtalarkablarna. På mina gamla Rotelslutsteg så anslöt man man högtalaren till till dom bägge plus-utgångarna istället för plus och minus.
Konstigt att du fick ljud överhuvudtaget och att din förstärkare höll.
Last edited by momus on Fri 24 Jan 2014, 11:37, edited 2 times in total.
gertgoran
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by gertgoran »

Ja man får vara tacksam att förstärkaren inte pajade, men jag trodde ögonen skulle trilla ur sina hålor när jag såg det, vet inte hur mycket tid jag lagt på detta utan minsta tanke på att kolla dessa.

Det skottet var inte stolpe ut - möjligen då på hörnflaggan.............

Känns i alla fall rätt OK när det funkar som det ska, blir att gräva ner sig i de gamla LP-högarna, fick tag på ett antal -70talare i förra veckan - alltså läge för provspelning.

Ha en trevlig kväll - och tack än en gång!
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Bra att det ordnade sig, blev lite orolig där :arrow: :geek:
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Post Reply