Subbas till 70-talare?
Subbas till 70-talare?
En blasfemisk fundering, apropå tråden om avstämning: Hur vore det att kombinera högtalarna med en subbas? För att lyfta djupbasen. Personligen har jag alla möjliga fördomar mot subbas eftersom det missbrukas i vissa kretsar, men kanske behöver det inte vara så tokigt om det används på rätt sätt. Eller förvärrar man bara bumligheten då? Någon som har erfarenhet av detta?
-
12björn
- Internationalization Team

Re: Subbas till 70-talare?
Värre avvikelser från den rena läran har jag hört!
Kanske för att jag själv är på den inslagna vägen
Har ett par 12:or med omkantade basar och ct62. Driver dom med en reciever från NAD och har kopplat in en liten sub med åttatums element via högnivåingången, dvs mellan stärkaren och 12:orna.
Två idéer bakom detta: att förbättra djupbasen, men kanske ändå mer att avlasta mellanbaselementet i 12:orna; suben "klipper" vid 70 Hz.
Resultatet helt till min belåtenhet, tycker att bas/mellanregister är lite renare och det är bättre tryck i djupbasen som också påverkar transientsvaret.
Måste väl tillägga att volymen på subben är nästan det lägsta möjliga och man måste vara väldigt försiktig när man rattar
Björn
som ägt sina tolvor sedan 1975
Kanske för att jag själv är på den inslagna vägen
Har ett par 12:or med omkantade basar och ct62. Driver dom med en reciever från NAD och har kopplat in en liten sub med åttatums element via högnivåingången, dvs mellan stärkaren och 12:orna.
Två idéer bakom detta: att förbättra djupbasen, men kanske ändå mer att avlasta mellanbaselementet i 12:orna; suben "klipper" vid 70 Hz.
Resultatet helt till min belåtenhet, tycker att bas/mellanregister är lite renare och det är bättre tryck i djupbasen som också påverkar transientsvaret.
Måste väl tillägga att volymen på subben är nästan det lägsta möjliga och man måste vara väldigt försiktig när man rattar
Björn
som ägt sina tolvor sedan 1975
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Intressant. Ett annat alternativ är ju att ta ut subbasen via någon tape-utgång för att inte dess (förmodat undermåliga) delningsfilter ska förorena signalen till OA-högtalarna. Men då får man förstås problemet att det istället blir dubbelt upp i vissa frekvenser och det blir kanske för mycket av det goda. Ytterligare ett alternativ om man har separat för- och effektförstärkare eller rörstärkare med byglar vore att ta ut sub-signalen via delningsfilter där, så att även effektförstärkaren besparas att driva djupbasen, vilket borde kunna ge renare signal i övrigt. Vore kul att höra fler erfarenheter av detta.
Jag har under ett år använt ett par OA 12.5 med XTZ:s minsta sub (åtta tum/100 watt). Och det har fungerat alldeles utmärkt.
Observera att min förstärkare (XTZ Class A 100 D3) har en dedicerad utgång för subben vilket gör att nivån hela tiden anpassar sig till den volym jag spelar med. Om man ansluter subben från tape-out så måste man hela tiden fram och fingra på volymen på subwoofern för att ställa nivån utifrån hur högt man spelar.
Dela bara inte alltför högt på subben - då blir det bara bumligt.
Observera att min förstärkare (XTZ Class A 100 D3) har en dedicerad utgång för subben vilket gör att nivån hela tiden anpassar sig till den volym jag spelar med. Om man ansluter subben från tape-out så måste man hela tiden fram och fingra på volymen på subwoofern för att ställa nivån utifrån hur högt man spelar.
Dela bara inte alltför högt på subben - då blir det bara bumligt.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Även om det är några år sedan nu så vill jag minnas att Björns OA12 med sub faktiskt lät alldeles utmärkt.
De inbyggda fitren för högnivåsignal är på många subbar alldeles utmärkta.
Att använda tape-utgången vill jag avråda ifrån då den ju ger hög signal hela tiden.
En del förstärkare har ju Pre out / Main in det är ju isåfall ett bättre alternativ om det saknas sub-utgång på förstärkaren.
Så min åsikt är att det är alldeles utmärkt med en sub för att avlasta.
Med vänlig hälsning
Martin
Även om det är några år sedan nu så vill jag minnas att Björns OA12 med sub faktiskt lät alldeles utmärkt.
De inbyggda fitren för högnivåsignal är på många subbar alldeles utmärkta.
Att använda tape-utgången vill jag avråda ifrån då den ju ger hög signal hela tiden.
En del förstärkare har ju Pre out / Main in det är ju isåfall ett bättre alternativ om det saknas sub-utgång på förstärkaren.
Så min åsikt är att det är alldeles utmärkt med en sub för att avlasta.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Jag tycker det låter som en väldigt intressant lösning, när jag väl har tagit mig förbi den första motviljan mot allt som har med hembio att göra. Men vilka subbar passar för ändamålet? Förutom kvaliteten på högtalaren ska ju delningsfiltret vara tillräckligt bra för att inte förstöra alltsammans för de efterföljande OA:orna. Jag gissar att många subbar snarare är dimensionerade för åskmuller i Hollywood än för musik. Det vore fint med några stycken som rekommenderad elektronik,
-
Bengt Allevad
- (10+ posts)

Appropå att var rätt-trogen eller inte
Här kommer ytterligare en som är frälst för subbas-komplettering av OA-60-tal och inte bara det:
Jag har OA6II-lådor, som jag "byggt ner" invändigt till 18,7 liter med hjälp av stagade 13 mm gipsskivor. Bashögtalare och förstärkare är borttagna och skänkta till Jansch
Viktigt för mig att de till det yttre ser exakt ut som äkta lådor, då jag tycker OA6II:ans proportioner är de absolut vackraste av alla Carlssonlådor.
För de Fostex 8" jag använder som mellanregister är detta ungefär den optimala volymen enligt Kiele-formeln (Basta) . Avstämningen är strax under 55 Hz.
Som diskant har jag fyra st T22.
Denna lådvolym tycker jag ger en mjuk avrullning i basen till att möta subbasen vid 70-80 Hz.
Subbas-signalen tas ut via egen volymföljande utgång på förstärkaren. Subbasen används inte för att ge något muller eller speciellt "tryck" i basen utan bara för att ge så rak tonkurva det går.
F.n ner till strax under 40 Hz ( mätt i rummet )men det skall sänkas något under vintern.
Här kommer ytterligare en som är frälst för subbas-komplettering av OA-60-tal och inte bara det:
Jag har OA6II-lådor, som jag "byggt ner" invändigt till 18,7 liter med hjälp av stagade 13 mm gipsskivor. Bashögtalare och förstärkare är borttagna och skänkta till Jansch
Viktigt för mig att de till det yttre ser exakt ut som äkta lådor, då jag tycker OA6II:ans proportioner är de absolut vackraste av alla Carlssonlådor.
För de Fostex 8" jag använder som mellanregister är detta ungefär den optimala volymen enligt Kiele-formeln (Basta) . Avstämningen är strax under 55 Hz.
Som diskant har jag fyra st T22.
Denna lådvolym tycker jag ger en mjuk avrullning i basen till att möta subbasen vid 70-80 Hz.
Subbas-signalen tas ut via egen volymföljande utgång på förstärkaren. Subbasen används inte för att ge något muller eller speciellt "tryck" i basen utan bara för att ge så rak tonkurva det går.
F.n ner till strax under 40 Hz ( mätt i rummet )men det skall sänkas något under vintern.
-
12björn
- Internationalization Team

Är väl egentligen inte rätt person att uttala mig om det tekniska. Fick hjälp med att välja subben.
Har en liten sub från Velodyne, som åtminstone på den tiden (de sista åren på 1900-talet) byggde subbar som inte var inriktade på "hollywoodmuller". Det jag tror är viktigt är att subben inte har ett för stort element, i min sitter en åttatummare. Har fått intrycket att det är svårare att få till "den sömlösa övergången" när det är stora skillnader mellan högtalarens och subbens element, men som sagt, jag vet inte om jag ska uttala mig i så'na här frågor.
Björn
Har en liten sub från Velodyne, som åtminstone på den tiden (de sista åren på 1900-talet) byggde subbar som inte var inriktade på "hollywoodmuller". Det jag tror är viktigt är att subben inte har ett för stort element, i min sitter en åttatummare. Har fått intrycket att det är svårare att få till "den sömlösa övergången" när det är stora skillnader mellan högtalarens och subbens element, men som sagt, jag vet inte om jag ska uttala mig i så'na här frågor.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
-
Schmutziger
- (40+ posts)

Fungerar kanon, har kört både oa116 och od11 delat till 4st 10" basar.
Fantastiskt roligt att dra på ordentligt med oa116
Kör du numera med Bremen-basarna i separata slutna 25 l lådor och ino cr80s+infra liksom jag?Schmutziger wrote:Fungerar kanon, har kört både oa116 och od11 delat till 4st 10" basar.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)