Uppgradering av högtalare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
överste_senap
(1+ posts)
(1+ posts)

Uppgradering av högtalare

Post by överste_senap »

Hej!
Ny på forumet och dessutom nyinsnöad på Carlsson. Jag är på jakt efter ett par högtalare som jag tänkte skulle få ersätta mina nuvarande Dali Concept 1 och efter att ha plöjt igenom mängder av högtalare, så har jag fastnat för Carlssons. Nu är jag lite osäker på vilken av dessa jag bör försöka få tag på. För närvarande driver jag mina högtalare med en Denon D-M33, men har tänkt att införskaffa en surroundreciever med airplay-stöd, dels för att få betydligt fler ingångar, men även för att kunna koppla in digitala ljud- och bildkällor. Tanken är alltså att jag ska skaffa två golvhögtalare (möjligen en sub senare om behovet finns) som ska användas till största delen för musik, men även för film och tv-spel. Jag har tittat på de olika modellerna, men kan inte komma underfund med vilken som lämpar sig bäst för mina behov. Enklast vore kanske att köpa en OA-58.2 den dagen den poppar upp på nån begagnatsida. Annars har jag funderat över dessa OA14: http://www.blocket.se/goteborg/Sonab_Ca ... 607521.htm. Är de prisvärda efter det underhåll som har gjorts på dem?
Vet inte om det blev lite rörigt nu, men är tacksam för alla tips och råd!
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Re: Uppgradering av högtalare

Post by jansch »

Det finns ju flera generationer Carlsson/Sonab högtalare där det vi kan kalla för 50-serien (bl.a. OA58.2) har en mer direktstrålande karaktär. PERSONLIGEN tycker jag mer om de tidigare generationerna men enligt min uppfattning är OA14 övervärderad.
Jag ha just nu OA5typ2, OA6typ1, 3par OA6typ2, OA14, OA116 samt 2par OA2212. Den helt klart mest prisvärda är OA6typ2 där man ibland kan köpa fungerande par för 1000:- (enligt min mening bör dom kosta 3000-4000/par och renoverade/modifierade 5.000-6.000:-).

Om jag rangordnar dessa högtalare efter mitt öra blir det såhär (ungerfärliga marknadspriser inom parantes beroende på skick men fungerande):
1. OA6typ1 (17.000-25.000:-)
2. OA22112 (12.000-19.000:-)
3. OA6typ2 (1000- 3.000)
4. OA116 (6.000-10.000)
5. OA14 (2.000- 3.500)
6. OA5typ2 (400 - 1.200)

Under det senaste året har jag mest lyssnat på OA6typ2. Det par jag är mest nöjd med är modifierade med Monacordiskanter och Visaton BG20 i basen samt original mellanregister (Philips9710M) plus lite nya spolar och kondensatorer. En renoveringskostnad på ca 4.000 och jag köpte dom för 1.000:-. Men som sagt, redan i original låter dom väldigt bra och det största lyftet får man genom att byta basarna till Visaton BG20......300:-/st!

Tänker man också på köpet som en investering är nog OA6typ1 det bästa alternativet OM MAN KAN HITTA RÄTT KÖPARE NÄR MAN SKALL SÄLJA, annars är OA2212 och OA116 säkra kort. OA2212 låter mastigt och är en högtalare man aldrig blir missnöjd med....

Till sist......det mesta är subjektivt. Det spelar ingen roll hur många A/B tester jag gjort på mina högtalare - mina öron och min smak.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

God jul!
OA14 är enligt min mening en märkligt underskattad och snudd på baktalad Carlsson, kanske för att det är en av de mest sålda. Min erfarenhet är att den kan förmedla väldigt mycket spelglädje, den är helt enkelt rolig att lyssna på. Dessutom är den förhållandevis lätt att renovera. Som på flera andra 70-talare kan den lägsta basen dock vara något tunn, men om du köper en surroundförstärkare och en sub behöver det inte vara något stort problem. Högtalarna i annonsen ser väl bra ut. Om lådorna är i så fint skick som det står kan de nog vara värda priset. Om du sedan byter diskanterna till T22 och modifierar filtren kan du ha högalare för livet. Tycker jag.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

God Jul alla ljudnissar!

Tycker man ska enbart köpa högtalarlådor och sedan skruva ditt helt nya element samt filter.

Att först köpa renoverade högtalare och sedan byta ut elementen blir ganska dyrt.

Är högtalarna renoverade bör de förbli så med respekt för originalskicket.

Men var och en gör som han vill.

För övrigt tycker jag att det är svårt att rangordna de olika högtalarmodellerna.

Alla har sina förtjänster och brister.

Själv föredrar jag OA-116,men har även OA-14 och OA-5 Typ3.
Last edited by Russ on Sat 01 Feb 2014, 12:24, edited 1 time in total.
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by nazze »

En kommentar. Kan nog vara kvalitetsskillnader i produktionen även på goda kvalitetshögtalare. Renoverar vintage AR högtalare och blir ganska betänksam. Vad gäller OA-14 som jag aldrig gillat sådär, har väl hört ett 30-tal par. Var jag med om köp av ett par i utmärkt skick i våras. Har inte varit i drift på ca 15 år. Efter nya kanter och mätning av element mao renovering till original spelade de mycket fint. Nu är ju elementen 30-40 år gamla så med nya förhoppningsvis förbättrade element borde de spela ännu bättre? I vilket fall, har läst på andra trådar om kvalitetsskillnader på ca 25% i produktionen! Det är mycket och bör noteras i värderingen av högtalare. För att inte tala om alla andra faktorer..........

God Jul
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Jag har också hört att det var lite si och så med kontrollen på Sonab-fabriken så att kvaliteten på högtalarna är ojämn. Men vari består egentligen bristerna på dåliga ex? Borde inte de kunna åtgärdas när man renoverar dem?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Det har funnits en hel del kvalitetsproblem..
Här är några som jag drabbats av förutom ren förslitning

OA5 och OA6typ2
- Dålig spånplatta
- otäta lådor
- dåligt fanerade
- dåligt limmade lådor och framförallt stagningslister
-dåligt limmade basreflexrör på OA6
- Glapp i lödningar och dåliga strömbrytare OA6
- ojämn kvalite på diskanter

OA6typ1
- Tätningslister förkorta och dåligt monterade
- Otäta lådor vid kabelgenomföringar
- dåligt klippta nät
- dåligt fästade slutsteg, felaktigt borrade hål

OA14, OA116, OA2212
- Dåliga kabelskor, glappar
- lossnande kantlister
-
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by nazze »

En utmärkt listning av elände från jansch.
Och ja, en uppgradering/renovering etc ger ett gott tillfälle att kontrollera/åtgärda det mesta :D
överste_senap
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by överste_senap »

God jul och tack för alla råd!
Jag tycker att skicket på lådan är väldigt viktigt och ser helst att den är i jacaranda, teak eller valnöt. Helst hade jag nog velat ha ett par OA116, men OA14 känns ju klart intressant. Min undran är då om OA14 verkligen håller för filmtittande om jag införskaffar en sub som täcker de lägre frekvenserna. Funkar de att spela någorlunda högt med? Finns det någon av er som också har kombinerat med sub och kan rekommendera en modell? Följer kvaliteten med i priset? Alltså är OA116 så pass mycket bättre än OA14 att det är rimligt att betala dubbelt så mycket? Jag har även begränsade elkunskaper och även om jag gärna lär mig, så känns det kanske dumt att börja med ett renoveringspar.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Det beror naturligtvis på hur stort rum du har, men om du inte har en större kvartersbio tror jag inte det är några som helst problem att få OA14 att räcka till. Jag har bytt upp mig från OA14 till OA116, och ska jag ärligt säga att jag inte tycker skillnaden är särskilt stor. Innan jag renoverade mina OA116 för många sköna tusenlappar var det snudd på att OA14 lät bättre. Helt ovetenskapligt tycker jag att OA14 är väldigt bra på att återge en musikalisk helhet och på att trolla bort väggen bakom högtalarna. På de punkterna är det den bästa högtalare jag har hört. OA116 har naturligtvis ett större spektrum men kan ibland låta lite mer som hifi-detaljer än helhet. Om man har en begränsad budget tror jag OA14 är ett bättre köp. Tack vare att de är så vanliga och (därmed) så ringaktade kan man göra riktiga fynd.
Post Reply