Hej alla...
Jag har nu en Behringer "högtalarprocessor" hemma, en:
http://www.behringer.se/02_products/pro ... 6&lang=eng
Det är alltså ett digitalt 3-vägs delningsfilter med alla upptänkliga varianter på filter från 6 dB/oktav upp till 48 dB/oktav.
-en parametrisk Eq som t ex kan användas som rumskorrigering...
den har tidsfördröjning (digitalt) så att man s a s kan få alla element, oavsett placering att spela i fas, även i tidsdomänen...
Digital och analog ingång...
Hur som helst, ni kan läsa själva på deras hemmis.
Det är en trollerilåda/guldgruva för den som labbar med delningsfilter, man kan enkelt lyssna sig fram till ett bra filter då det är så enkelt att snabbt ändra på saker och ting...
Jag har inte provat detta ännu, men en idé jag har är att lysna sig fram till ett bra filter för en given högtalare (frekvens, filtrtyp, branthet etc.) för att sedan ränka fram ett ekvivalent passivt filter att bygga... Om det passiva filtret låter någotsånär anständigt och likvärdigt med det digitala/aktiva dito, så är den ju ett fantastiskt verktyg att jobba med vid design även av passiva filter...
För att testa den gjorde jag följande:
Jag köpte ett par billiga (typ 1500 kr) Dantaxhögtalare från min lokale handlare billigt.
Detta för att labba lite med hur mycket bättre man kan göra en sådan högtalare genom att tweaka låda och filter (filter näst intill obefintligt i orginalutförande).
Jag har gjutit en sand/gummiblandning i lådorna och kopplat kablar direkt från terminalerna till elementen för att labba med externt filter...
Dessa kopplades upp mot Behringer filtret och pillade sedan med lite olika filterlösningar...
De låter nu näst intill som 5000 kr högtalare (ja, jag vet att aktiv delning/drivning som sådan har en hel del positiv inverkan , men ändå...)
Jag har även provat lite med extremt branta filter till min Peerless XLS 12 sub, 48dB/oktav... Snacka om torr och kontrollerad bas!
Eq har jag inte börjat labba med ännu, jag måste få igång mitt mätsystem eller låna hem en dB-mätare, men spec.arna är imonerande och möjligheterna likaså...
Q värden på upp till 10 i bandpassfilter i den parametriska Eq'n...
Min tanke med filtret till att börja med är att dela aktivt mellan mina Carlsson OA51.3 (körda med passiv delning) till 2 st stereosubbar, höger och vänster till ing. A och B, utgång 1,2,3 och 4 till 4 slutsteg.
-och att koppla LFE utgången till ing. C för att koppla ytterligare en "Bio"-sub till utg. 6
Stereosubbar på en moderat nivå för att "fylla ut lite" och rums-equlisera samt den extra biobasen som en Eq'ad järnslägga vid filmtittning...
En annan variant är att dela OA51.3 aktivt, A och B till 1,2,3 och 4.
2 st subbar (i mono) på moderat nivå för rums eq. summa A,B till utg 5.
samt Biosubben som ovan, ing C till utg.6...
Jag vet att Erik hade detta på tapeten en gång förut...
Att använda de nya 8 Ohms gummikantade basarna "överallt" i de stora 70:talarna...
Detta filter, ett antal slutsteg, och t ex ett par OA 116 eller OA2212 kan nog inte misslyckas...
Erik...
Jag köper förmodligen upp ett antal SC165 till mina OA12, och kommer du upp med dina OA116 med frächa diskanter så skulle vi ju kunna stoppa i mina basar och testa lite... 4*100 transistorWatt tillsammans med ditt Edison till diskanterna kan nog bli mumma!
Mvh
/Stefan
Aktiv delning/drivning av Carlsson
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Aktiv delning/drivning av Carlsson
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Re: Aktiv delning/drivning av Carlsson
Låter som en intressant idé! Just nu har jag dock tyvärr inte råd med att köpa nya diskanter till mina OA116. 
Detta beroende på att det finns vissa andra projekt som går före helt enkelt då jag är väldigt nöjd med högtalarna (även om vissa justeringar eventuellt skall göras).
/Erik
Detta beroende på att det finns vissa andra projekt som går före helt enkelt då jag är väldigt nöjd med högtalarna (även om vissa justeringar eventuellt skall göras).
/Erik
Berätta gärna hur bra du tycker filtret funkar när du lärt känna det lite mer! Är intresserad av att köpa ett sådant!
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Ibland har man tur som en tok...
Då jag jobbar på en högskola så luskade jag runt lite för att kolla vilken typ av ljudmätutrustning vi har...
-och döm om min förvåning då jag hittade en "digital" värsting- brül&kjær ljudtrycksmätare
Nu skall jag hem och ställa in min parametriska Eq för "perfekt" basåtergivning!!!
/Stefan
Då jag jobbar på en högskola så luskade jag runt lite för att kolla vilken typ av ljudmätutrustning vi har...
-och döm om min förvåning då jag hittade en "digital" värsting- brül&kjær ljudtrycksmätare
Nu skall jag hem och ställa in min parametriska Eq för "perfekt" basåtergivning!!!
/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Trevligt trevligt. Men hur tycker du att burken funkar på oliak nivåer? Har en hel del behringer grejor, dock inga nytillverkade grejor. Men jag tycker generellt sett att dom inte brukar funka så bra vid lägre singalnivåer
. Hur tycker du att det nya filtret funkar? Funktionerna gör att man blir jäkligt sugen på att köpa ett!
Ska bli spännande att höra dina erfarenheter avr 7000! Jag har själv tankar på att använda en ca 2 m hög LTS- subwoofer med 2 tolvtumsbasar som komplement till mina OA 51.3, bara min fru accepterar "tornet" i ett av vardagsrummets hörn....
Skall drivas via sentec EC 9/ LC audio the end, ev kompletterat med en Behringer DSP 1124P http://www.behringer.se/02_products/pro ... P&lang=eng för att få bort en del resonander i mitt besvärliga rum.
Lite skeptisk till att dela aktivt högre upp då ju ljudet från OA 51 är så superbt redan i original. För min egen del tror jag att det skulle sluta i ett oändligt "skruvande" för att uppnå det perfekta ljudet........
Lycka till hälsar Peter
Skall drivas via sentec EC 9/ LC audio the end, ev kompletterat med en Behringer DSP 1124P http://www.behringer.se/02_products/pro ... P&lang=eng för att få bort en del resonander i mitt besvärliga rum.
Lite skeptisk till att dela aktivt högre upp då ju ljudet från OA 51 är så superbt redan i original. För min egen del tror jag att det skulle sluta i ett oändligt "skruvande" för att uppnå det perfekta ljudet........
Lycka till hälsar Peter