OA 116 av inflyttningsbidrag.

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
ErHo
(1+ posts)
(1+ posts)

OA 116 av inflyttningsbidrag.

Post by ErHo »

Hallå någon!
Fick ett bidrag, av min far, till vår nya lägenhet som jag och min fru precis flyttat in i. Blev så att jag råkade ropa in ett par OA 116 för kosingen. (min fru vet inget för övrigt) :? De saknade dock basar och upphängningen till mellan var förstås helt väck. Tänkte att jag nu skulle ge mig på dessa boxar både invändigt, utvändigt och "ljudvändigt". Har aldrig själv ägt ett par sonab innan, men mina barndomsljud har kommit antingen från ett par dq-10 eller diverse versioner av "Stickans" lådor, dock alltid samma Quad33a.
Tittat runt lite på forum på nätet och kommit fram till att jag har tänkt mig byta ut diskanterna till CT62, mellan till B65oa-II och ett par SF i basen.
Frågan är om jag är helt ute och cyklar om jag har tänkt såhär? Vet att det finns många delade meningar om basen som jag läst om. Är inte helt haj på hela hifispråket och det tekniska man hade tänkt mig att ge mig tusan på att klara detta och i slutändan ha ett par finfina OA-lådor som till och med min fru gillar ;)

ps.Undrar även om man skulle kunna spela bra med en Audio Analogue Puccini. Tror jag har en sådan liggande i förrådet. Tar ut den när det blir läge.

mvh Erik
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Re: OA 116 av inflyttningsbidrag.

Post by Russ »

Hej Erik!

Grattis till köpet av OA-116,som enligt min mening är de bästa högtalarna jag hört.(hittills)

Tycker att du ska behålla originaldiskanterna och lyssna in dem,för att sedan eventuellt gå vidare i uppgraderingsträsket.

Ta god tid på dig och lyssna under lång tid.

Lycka till!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

För lite mer information (och kanske lite huvudbry) läs gärna här:http://www.carlssonkult.se/OA116.aspx
ErHo
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by ErHo »

Jaha! tackar för svar.
Läste och så att det var helt emot vad jag hade tänkt :shock: . Så kan det gå. Men man vill ju ha bäst ljud av högtalarna så då får man lyda de äldre och mer erfarna. Har en till fråga: Skulle man kunna ta ett element från oa-14 men då sätta ett motstånd innan elementet så det blir 16 ohm? Kanske var en helt idiotisk fråga men jag bara undrar, har inte hunnit "kransa om" originalen än.

Kommer samla ihop lite cash till en grafpro-uppgradering av basen, lät ju inte dumt det man läste :) . Behåller diskanterna tills vidare så får jag se om ct62 kommer till användning nån anna gång.

Kul att få lite respons här på forumet. Får väl lägga upp lite bilder på resultaten senare.

//Erik
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Börja med att kanta om originalelementen.(mellanregistren)

Utför du omkantningen sjäv kan du komma billigt undan.

Varför mixtra med andra element,när originalen är noga anpassade till modellen och ljudet är det absolut inget fel på.

Förutsättningen är naturligtvis att elementen mäter rätt och är i hyfsat skick för övrigt.

Men du gör naturligtvis som du vill,men jag hade gett originalelementen en chans.

Mvh, Russ.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Nej, man kan inte sätta ett motstånd mellan högtalaren och filtret och på så sätt göra om det till ett passande element. Det kommer bara att spela med lägre volym.
Vad gör Analogue Puccini i förrådet? Ta genast fram och spela på. Var en alldeles utmärkt förstärkare för några år sedan. Borde sitta som en smäck till OA 116.
http://www.tnt-audio.com/ampli/puccinie.html
ErHo
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by ErHo »

Har en fråga angående mina element.
Skumkant måste bytas men hur ser det ut med spindeln? Lite hängig enligt mig. Något man kan göra?
Attachments
IMG_6374.jpg
IMG_6372.JPG
ErHo
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by ErHo »

Finns det absolut inget man kan göra åt en sån spindel :(
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Sc165 typI (med hästskomagnet) är väldigt svår att "rädda" när spindeln är så nerhängd.
Man kan försöka genom att ta bort dammkåpan och centrera med shims så att talspolen "klämmer" och konen går att dra ut/fixera till rätt läge. Sedan tar man hårtork/värmepistol med sådär 70 grader max och värmer spindeln FÖRSIKTIGT flera gånger under kanske en veckas tid. Har man TUR och nerhängningen inte var för stor funkar det - annars får man en bucklig spindel istället. OBS! för mycket värme = spindeln som ett russin.

Angående Russ Youtube klipp - ÄR det någon som vet var man får tag i RÄTT ersättningsspindel?
Post Reply