Ny med Carlsson! OA 14
Ny med Carlsson! OA 14
Hei! Fikk i dag mine første Sonab høytallere! Jeg gikk inn for OA14 modellen fordi den tiltalte meg mest i forhold til størrelse og at de skal gi dypest bassgjengivelse.
Har nå koblet opp mine OA 14 til en NAD c326BEE forsterker og en Dual 510 platespiller, og får nesten ikkenoe bass i det hele tatt fra disse høytallerne? Må skru ganske mye opp på bassen gjennom forsterkeren før det skjer noe. Har tidligere brukt KEF q35 høytallere på denne setupen og må si det ble betydelig bedre bassgjengivelse med dem, selv om de har samme størrelse mellom/bass element.
Har ikke lest noe annet enn at bassgjengivelsen fra OA14 skal være fantastisk i forhold til størrelse. Ellers fungerer de bra på guitarmusikk som feks John Meyer der det ikke er mye dype toner som mangler.
Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre dette eller må jeg rett og slett ha inn en ekstern sub for å få den riktige gjengivelsen? Eller er det meg det er noe feil med?`
-Ole
Har nå koblet opp mine OA 14 til en NAD c326BEE forsterker og en Dual 510 platespiller, og får nesten ikkenoe bass i det hele tatt fra disse høytallerne? Må skru ganske mye opp på bassen gjennom forsterkeren før det skjer noe. Har tidligere brukt KEF q35 høytallere på denne setupen og må si det ble betydelig bedre bassgjengivelse med dem, selv om de har samme størrelse mellom/bass element.
Har ikke lest noe annet enn at bassgjengivelsen fra OA14 skal være fantastisk i forhold til størrelse. Ellers fungerer de bra på guitarmusikk som feks John Meyer der det ikke er mye dype toner som mangler.
Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre dette eller må jeg rett og slett ha inn en ekstern sub for å få den riktige gjengivelsen? Eller er det meg det er noe feil med?`
-Ole
Re: Ny med Carlsson! OA 14
Hei Ole,
Muligens er mid/bas syke? Er "foumsurrounds" skiftet? Husk disse OA-14 er fra 70-taler og en foumsrurround varer ca 10 år normalt!
NØFF
Muligens er mid/bas syke? Er "foumsurrounds" skiftet? Husk disse OA-14 er fra 70-taler og en foumsrurround varer ca 10 år normalt!
NØFF
Ja, foumsurrounds er byttet. Kjøpte disse av GrafPro, så regner med at basser osv skal være i orden. Kan det tenkes at de nye foamsourrounds må spilles inn? Spilte mye musikk i går, virker som om det er litt mere trykk i dem nå. Kan det evnt ha noe å si at høytallerne står på et teppe? Kan det hjelpe om jeg fjerner teppet, setter dem rett på parketten?
Takker for svar!
Ole
Takker for svar!
Ole
-
12björn
- Internationalization Team

OA14 är konstruerade för att stå med baksidan mot vägg (kanske 5-10 cm ifrån) för att basåtergivningen ska bli korrekt; längre från vägg upplever man en sänkning av basnivån. Står de närmare hörn än ca 1,5 m kan man få en oönskad bashöjning. Pröva att flytta högtalarna lite fram och tillbaka och se (lyssna!) vad resultatet blir.
Att de står på en matta borde påverka basåtergivningen negativt. Ta bort mattan, alternativt lägg nå'n styv skiva under högtalarna som kan reflektera ljudet som tänkt. Däremot är en dämpande matta mellan högtalarna och lyssningsplatsen positivt för ljudet.
Visst, nya element och omkantade element behöver viss inspelning för att spela optimalt. Blir det inte bättre ta kontakt med Grafpro för hjälp med felsökning. Han har mycket kunskaper och erfarenhet av dessa högtalare.
vh
Björn
Att de står på en matta borde påverka basåtergivningen negativt. Ta bort mattan, alternativt lägg nå'n styv skiva under högtalarna som kan reflektera ljudet som tänkt. Däremot är en dämpande matta mellan högtalarna och lyssningsplatsen positivt för ljudet.
Visst, nya element och omkantade element behöver viss inspelning för att spela optimalt. Blir det inte bättre ta kontakt med Grafpro för hjälp med felsökning. Han har mycket kunskaper och erfarenhet av dessa högtalare.
vh
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Kontrollera att höger och vänster högtalare är kopplade i fas, dvs att plus från förstärkaren går till plus i båda högtalarna. Enklast är att skifta plus/minus-anslutningarna vid förstärkaren på höger eller vänster kanal. Skillnaden i bas ska bli stor, särskilt om högtalarna står nära varandra.
Inspelning gör minimal eller ingen skillnad. Mattor gör viss, men liten skillnad vad gäller basnivå. Placering vid vägg kontra mitt på golvet gör ganska stor skillnad.
Inspelning gör minimal eller ingen skillnad. Mattor gör viss, men liten skillnad vad gäller basnivå. Placering vid vägg kontra mitt på golvet gör ganska stor skillnad.
Kontrollera också att baselementen är rätt kopplade till filtret i respektive högtalare. Har dom varit urtagna för omkantning så är det lätt att man kopplar elementen fel i själva högtalaren.
Har i dag åpnet begge høytallere og gått over alle koblingspunkter. Alt så bra ut, når jeg først var der byttet jeg ut DIN kontakten med gullbelagte terminaler og satt inn en kabel med høyere tverrsnitt (1,5mm2). Prøvde etter dette å koble dem opp i stuen min, kombinert med en Yamaha forsterker. Fremdeles er de like daffe. Blir lett overkjørt i lydbilde av mine Yamaha NS-333. Har bestilt nye kondensatorer til crossover filteret, mulig dette hjelper?
Nej, kablar, kontakter och nya kondensatorer påverkar inte ljudet alls, särskilt inte problemet med svag bas. Innan vi vet om högtalarna spelar i fas eller i motfas är andra åtgärder meningslösa. Ställ dem nära varandra och prova att spela med kablarna skiftade/icke skiftade så får vi besked om den saken.
Har nå prøvd å koble om men de var riktige fra før av, når jeg koblet motsatt merket jeg negativ virkning i lyden. Tror det bare er mitt lytterom som ikke er riktig i forhold til høytallere. Prøvde å kjøre denne lydfilen: http://sinan.ussakli.net/basstest/5-100.flac (Høyreklikk - lagre som) Ristet godt i hele huset, klinget i glass og gitaren som henger på veggen ristet... Jeg skal prøve litt ommøblering i rommet og se om det blir bedre. Elsker designet på disse høytallerene og måten de sprer lyden i rommet på.
Takker for svar!
Takker for svar!
Liten oppdatering: Det var forsterkeren som ikke var noen bra match her! Kjøpte meg en Harman Kardon 630 Twin power, 2x30w og bassrespponsen er FENOMENAL. Jeg kan nå nyte mine utrolig bra OA14 fullt ut! Takk Grafpro!
Søte toner fra en gammel 10CC lp flyter rundt i rommet
-Ole
Søte toner fra en gammel 10CC lp flyter rundt i rommet
-Ole