Gammal förstärkare vs nyare

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
zikke
(40+ posts)
(40+ posts)

Gammal förstärkare vs nyare

Post by zikke »

Köpte en Yamaha förstärkare 1987 modell Ax-500 som stått oanvänd länge. Har även uppgraderat min hemmabio med en ny Yamahaförstärkare så min gamla Yamaha rx-v440rds blev också ställd åt sidan. Gjorde i ordning i mitt hobbyrum och kopplade då upp dessa mot Mirsch 3-28 och skivspelare Pioneer pl-510 för att höra vilken lät bäst. Blev förvånad att den äldre förstärkaren lät MYCKET bättre en den nyare rx-v440. Hade tänkt att använda den nyare för den hade fjärrkontroll och möjligheten att koppla in lite fler högtalare. Med bas och diskant på neutral på den äldre så tyckte jag att det lät riktigt bra ( dock så är mina oa-116 bättre). Använder mina oa-116 inkopplade med hemmabioförstärkaren Yamaha RX-V771 vilken ska va hyfsad, men nu börjar man att undra om inte min gamla relik kanske även låter bättre än den. Får testa nån dag när man får gott om tid då det blir så mycket kablar att ändra på då allt står i bänk. Är det så att äldst är bäst eller ??
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Gammal förstärkare vs nyare

Post by lennartj »

Jag är kanske inte den rätte att kommentera saken eftersom jag redan har en negativ inställning till AV-receivrar och liknande.
Härom veckan var jag med en kompis för att köpa en HK reciever som jag glömt beteckningen på men som reades för 7' istället för 10' till en släkting hos TV/Hifi-handlaren i kvarteret. Vi tyckte det kunde vara intressant att provspela den lite hos mig innan den skulle fraktas ut till ön.
Eftersom vi båda är noviser på multikanal anade vi snart att det skulle bli en lång kväll med mycket manualläsning för att inte gå vilse i menyerna om vi skulle dra igång multikanal.
Lyckligtvis defaultade den till "2ch- Aux1" så vi slog av, anslöt ett par bra RCA-kablar från den obalanserade 2-kanalsutgången på min Oppo BDP-95 till Aux1 och mina tweakade OA52.2 till fronthögtalarutgångarna.
Vi startade om med Oppon som nätverksspelare och körde samma spellista som helgen innan då vi lyssnat efter för- och nackdelar med störskyddstransformatorer.
Det dröjde inte länge innan vi kände på oss att något fattades. Det lät helt enkelt platt och odynamiskt, men vi fortsatte och lyssnade igenom den varierade listan och förökte memorera vad som kom ut (och inte).
Åter till Mac-försteget och mina gamla rörslutsteg, nertagna till 25 W i klass-A, som normalt driver OA52'orna.
Vilken förkrossande skillnad!
Här fanns djup och bredd, liv och dynamik.

Nu i efterhand önskar jag att jag kopplat loss min lilla A-320 från 1986 som normalt driver mina OD11 för ambiofoni och jämfört med receivern.
Image
Jag misstänker att jag föredragit Yamman. :oops:
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
zikke
(40+ posts)
(40+ posts)

Re: Gammal förstärkare vs nyare

Post by zikke »

Då kanske man inte va fel ute. Det enda jag saknar på min äldre förstärkare är just fjärren och man har inte lust att köpa ny pga. det. Fick också en lust efter sett bilden på tidigare inlägg att plocka fram min gamla technics EQ . Roligt att testa gamla grejor även om "bara" örat och smaken avgör vilket som är bäst. Har nog haft en övertro på nya avancerade grejor.
Image
Image
Post Reply