Carlsson OA5kopior till Carlsson OA5.3

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
johsoll
(1+ posts)
(1+ posts)

Carlsson OA5kopior till Carlsson OA5.3

Post by johsoll »

Hej!

Jag börjar som alla andra med att säga jag är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp att svara på några frågor.

Jag kom (väldigt) billigt över ett par OA5-kopior som jag har planer på att bygga om till ett par OA5.3 .

Lådorna är täta och välbyggda, har mycket snygg fanér och känns bra på de flesta sätt och vis. Dock så stämmer inte måtten riktigt överens med OA5-orginal.
Lådorna har måtten: (Höjd: 560mm, Bredd: 252mm, Djup: 445mm)
Att jämföra med OA5 original: (Höjd: 526mm, Bredd: 240mm, Djup: 430mm) (källa: http://www.troelsgravesen.dk/sonab.htm)

1. Lådorna är alltså något större än originallådorna. Kommer detta påverka ljudet mycket?
2. Lådorna är byggda i 13 mm tjockt trä (utom bafflar och botten som är 16 mm) vilket om jag förstått det rätt är som orginalet(?)
3. Hålen på undersidan, vad de nu kallas = 51mm (original 54?) och sitter 55mm från kortsidorna och 233mm ifrån varandra. Vet inte vad orginal är. Påverkar detta ljudet tror ni?
4. Lådan saknar nästan helt lister inuti. Har dessa lister någon akustisk egenskap eller är det bara för extra stabilitet?
5. Sista frågan. Är det värt pengarna att uppgradera ett par kopior eller ska jag leta vidare efter ett par OA5-orginal. Jag tänker att om jag bygger om kopiorna till OA5.3 så kan man ju alltid ta de nya elementen och filtren och stoppa in i ett par OA5-orginal om det inte skulle bli bra.

Har jag glömt något..? Bilder kommer kanske inom kort.

Vänliga hälsningar
Johan
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: Carlsson OA5kopior till Carlsson OA5.3

Post by momus »

Jag skulle nog satsa på att leta reda på ett par OA 5 typ 2 istället, om det verkligen är den högtalaren som du vill ha. Jag tror inte att någon egentligen kan spekulera i hur det kommer att låta med F 87 och Obi T 22 i din låda. Dyrt blir det i alla fall. Bas mellanregister kostar nästan 3000 kr för två stycken och sen behöver du 8 nya diskanter (2600 kr). Och ett nytt filter. Då börjar du närma dig vad en MMX-byggsats kostar. Och inte kommer det att låta bättre, tror jag. För att läsa lite om MMX (som ganska mycket låter som ett par OA 5.3) så gå ut på nätet och läs på t ex http://www.carlssonkult.se. Under "Modellerna" så hittar du MMX.
johsoll
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by johsoll »

Ok. Tack för snabbt svar och tack för länken. Intressant läsning!
Jag inser att jag kanske borde omformulera mig något och jag inser även hur svårt det är att spekulera i hur ett par lådor kommer låta (generellt) men också med den informationen jag gav.

Så... Är det möjligt att spekulera i hur de kommer låta om jag fixar till lådorna så att de blir konstruerade precis som ett par OA5-original (dämpning, lister etc) fast några cm större? Eventuellt fylla ut med extra dämpull? Spontant känns det som att basen borde bli lite luftigare. (Vilket är en av OA5s karaktärsdrag redan från början... Kanske blir för mycket karaktär och bara låter dåligt..?)

I vilket fall förlorar jag ju inga pengar på att uppgradera kopiorna och sen skaffa ett par original att flytta över filter och element till, ifall kopiorna skulle låta för trist.
Apropå det: Är det någon som har ett par OA5lådor i Stockholmstrakten som de är villiga att sälja?

(Uppgraderingen kostar väll för övrigt runt 6.000 och inte nästan 10.000 eller har jag missat några utgifter..?)

Johan
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Nej, du har rätt. Jag gjorde lite felräkningar så att din uträkning stämmer nog bättre. Men du får ett par riktigt bra högtalare för 6000 spänn. T o m ett par OA 50 i bra skick (för mindre pengar). Men du kanske absolut vill ha ett par OA 5.3? Jag skulle i alla fall inte bry mig överhuvudtaget - det skulle inte vara värt pengarna. Men det är jag det. Lycka till.

PS Och jag vågar inte spekulera i hur dom skulle låta.DS
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Om du inte vet hur OA-5.3 kommer att låta,förstår jag inte varför du säger att det inte är värt pengarna.

Man bör lyssna först och döma sedan.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

OK, note taken. Nej, jag har inte hört OA 5.3 men däremot MMX och OA 5 II. Och det finns kvalitéer där som jag vet en del gillar. Själv är jag inte särskilt förtjust i det ibland "stickiga" ljudet från resp högtalare. Jag markerar dessutom tydligt att det här är en personlig "antipati" - den behöver inte gälla andra, vilket jag hoppades gick fram (men tydligen inte). Det var inte min mening att döma. Dessutom är det svårt att säga att denna högtalare låter si eller så eftersom rummet lägger till och drar ifrån en hel del. MMX lät alldeles ljuvligt när den demades i Studio 4 på SR för några år sedan. Det gällde speciellt ett stycke av Messiaen som Bertil Alfving spelat in. Däremot så kände jag igen det "stickiga" ljudet när vi lyssnade på en inspelning av Prokofievs Romeo och Julia (Mercury Living Presence). Att lägga sextusen spänn på en låda som dessutom inte är anpassad för elementen och där det dessutom gäller att passa in en korg dämpmaterial för strömmningsmotstånd, det verkar lite over the top tycker jag. Men- som sagt. Det finns dom därute som gillar ljudet. Jag försökte bara ge min mening. Inte döma.
johsoll
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by johsoll »

Tack. Det är bra att alla åsikter kommer fram. Oavsett om de är subjektiva eller objektiva (om det nu finns några sådana i HIFI-världen). Personligen gillar jag OA5.3orna och det jag har hört av dem.
Jag kör uppgraderingen och ser hur det låter. Blir det pannkaka så har jag förhoppningsvis lärt mig något på vägen och då fixar jag ett par originallådor att sätta in elementen i. (Det värsta som kan hända är att jag lägger ner lite trevlig byggtid på kopiorna till "ingen nytta")

Jag återkommer med utvärdering och resultat. Kanske någonting mer längst vägen.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Jo det är bra om alla åsikter kommer fram.

Men åsikterna bör grundas på att man verkligen har lyssnat på de aktuella högtalarna.

I motsats till momus har jag byggt och lyssnat på OA-5.3 i mitt lyssningsrum.

Och gillar man ljudet från OA-5.2 så är OA-5.3 en klar förbättring och väl värda sina pengar.
Särskilt diskanten är en avsevärd kvalitétshöjning.

Gillar man dessutom den unika designen,ser jag inget negativt i att uppgradera OA5.2 till en .3. :D
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Jo, men nu handlade det ju i första hand om en låda som inte är original.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Jo jag har noterat det.

Men frågan kvarstår.

Hur vet du att de inte låter bra och att det inte är värt pengarna.

Utan att lyssnat på dem.
Post Reply