Dålig bas

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Peter Ludvig
(10+ posts)
(10+ posts)

Re: Dålig bas

Post by Peter Ludvig »

Det verkar vara lite slarvigt monterat kanske? Men det kändes som den är dikt an mot baffeln, vad tror ni kan det ha någon betydelse? Syns det på bilden ? Killen jag köpte det av sa att han bytt basar och delningsfilter samtidigt för 5 tusen av ....kunde det heta Larsson eller? Är det någon som kan avgöra om delningsfiltret är rätt? Tack på förhand?Peter
Attachments
image.jpg
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Antagligen är det Larsen Hifi i Skillingaryd som säljaren menade.

Tag kontakt med John Larsen och fråga vad som kan vara fel.
John är en trevlig och serviceminded herre,som kan det mesta om Carlssonhögtalare.

Länk till Larsen Hifi: http://www.larsenhifi.com/sv/info.htm
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by lemmts »

Siter det tätningslist mellan element och baffel? Är den tät i så fall?
petern
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by petern »

Kanske kan det vara så enkelt att, som något nämnt, du ska lossa högtalaren och kolla om den tar emot i bakkant? I så fall kanske det inte blir helt tätt under skruvarna. Jag hade OA 50 och uppgraderade. Vill minnas att jag var tvungen att karva bort lite trä inne i lådan.

/Peter
Peter Ludvig
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Peter Ludvig »

Skruvade bort basen och ingenting emellan elementet och spånskivan, kan det vara anledningen till det "tråkiga" ljudet? Kanske elementet tar emot lite i nederkant ... Lite osäker, tacksam för goda råd. Peter å Ludvig.
Attachments
image.jpg
Peter Ludvig
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Peter Ludvig »

Här kommer en bild på klistermärket på basen... Vet inte om det är till någon hjälp?
Attachments
image.jpg
masen
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by masen »

Det ska vara en tätningslist mellan baffeln [spånskivan] och elementet.
Otroligt att det inte har monterats en ny när det nya elementet sattes dit, det borde ha funnits rester av den gamla kvar, suck.

Finns en bra att köpa på Hifikit i Sthlm, eller om du har någon liggande att prova med tills vidare så kanske elementet inte tar i.

Elementet är Peerless 831881. Kallas också SC165-IV, och senare B65OA och SC165-V, så det stämmer.
Det finns alltid någon som vet mer.
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by STDI! »

Peter Ludvig wrote:Här kommer en bild på klistermärket på basen... Vet inte om det är till någon hjälp?
Du kan läsa mer om baselementet här: http://carlssonkult.se/basoriginal.aspx. På carlssonkult.se finns också mer att läsa om de olika filtren.
masen wrote:Det ska vara en tätningslist mellan baffeln [spånskivan] och elementet.
Otroligt att det inte har monterats en ny när det nya elementet sattes dit, det borde ha funnits rester av den gamla kvar, suck.

Finns en bra att köpa på Hifikit i Sthlm, eller om du har någon liggande att prova med tills vidare så kanske elementet inte tar i.

Elementet är Peerless 831881. Kallas också SC165-IV, och senare B65OA och SC165-V, så det stämmer.
I original satt det ingen tätningslist. Istället var det en mycket tunn sträng av något klister som skulle täta. Den syns oftast bara som "svart blank färg" på baffeln och/eller elementkorgens baksida. Och det har diskuterats om den räckte som tätning. Det gjorde den kanske när den var ny men inte när elementet en gång plockats ur. Då behöver den ersättas av en riktig list.

Om bara elementet ligger plant mot baffeln tror jag dock inte att ev läckage är så stort att det tydligt märks på basåtergivningen. Små läckage brukar man märka genom att det hörs "visslingar" när man spelar högt och luften läcker ut.
När du spelar på dem, ser du då att konerna rör sig? Eller t o m känner med ett finger mot gummikanten?

Jag lyssnar just nu på mina OA50.2. De är i original och har samma bas som dina. Sidan om dem har jag ett par OA52.LE. Båda paren spelar mycket bra, dock med "vinst" för OA52.LE. Basen skulle jag absolut inte kalla dålig på någon av dem.
Rummet man spelar i kan också ha mycket stor betydelse.
Har du möjlighet att testa dem hemma hos någon annan, dels för att jämföra med ett par andra högtalare och dels för att jämföra i annat rum? Eller du har spelat andra högtalare i ditt eget rum som låter bra?
När du spelar på dem, ser du att konen rör sig? Eller t o m känner genom att lägga ett finger på gummikanten?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Peter Ludvig
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Peter Ludvig »

Basen vickade typ en mm raspade av lite och den slutade vicka direkt, skruvade tillbaka den försiktigt spelade igen.... Fortfarande missnöjd plockade upp ett par B&W ifrån garaget wow först kopplade jag in den ena högtalaren och kunde urskilja nya instrument , basen är nog inte mycket bättre men däremot mellanregistret är mer distinkt .. Man får den där känslan ni vet,man kommer på sig själv med att sitta å småle :-) kände på Carlssonbasen när jag spelade och den vibrerade, inbillar mig trots allt att oa50 ska låta bättre ... Eller?
Attachments
image.jpg
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Jag tror inte att du ska förvänta dig att någon här på planeten ska tillstå att OA-50 låter dåligt. ;)

Om du placerar högtalarna mot en hel vägg, istället för den på bilden, där en öppning i väggen kan försämra ljudet.

Carlssonhögtalarna är avsedda att placeras mot en hel vägg för att låta bäst.

Så flytta runt högtalarna och lyssna.
Post Reply