Passande subwoofer till ett par Sonab OA14

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Juckster
(1+ posts)
(1+ posts)

Passande subwoofer till ett par Sonab OA14

Post by Juckster »

Hejsan!
Jag äger ett par Sonab OA14, men tycker att jag har grymt tråkig bas! Jag är ingen basfantast men just nu saknas det i mitt system. funderar om Jag vill komplettera min anläggning med 1 sub. vad rekommenderas att matcha till mina högtalare?

tack!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: Passande subwoofer till ett par Sonab OA14

Post by momus »

Jag har använt den minsta subben från XTZ till mina OA 14, OA12 och nu till ett par OA 50.3. Den subben ger precis det där lilla extrastödet utan att det blir överdrivet. Observera att den här subben endast har en lågnivåingång så förstärkaren måste ha en dedicerad subwooferutgång. Hyfsat billiga, 1995 kr på HiFiKit. Annars finns dom på Fyndbörsen. Vill du ha en sub med högnivåingång så finns svenska Prosons lilla sub till ett ännu lägre pris på HiFiKit. Verkar prisvärd. Har däremot inte provat just den.
Juckster
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Juckster »

underbart skall kolla upp XTZ

tack!
nawaz
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by nawaz »

HI

First post, first set of Sonab speakers. Bought a set of pristine OD-11's for $100, wonderful shape and sound superb but they are missing the emblems. Anyone have a source or should i just camp out on ebay for some? :)

(200+ posts)

Post by Russ »

Hard to find.

Here is one solution: http://www.shapeways.com/

Read more here(translation is needed): http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic ... 17&t=58948
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Apropå subbar. Jag trodde bas var bas. Och inget mer. Hade egentligen tänkt använda XTZ:s näst minsta sub, den med 300 W och 12 tums element. Men den fick inte plats under mitt stereorack. Det blev den minsta subben istället. 10 tum och 100 W. Men nu förstår jag att det kanske inte var ett så bra val. Det måste nog finnas en massa distorsion där nere i det låga registret, för när jag kör utan min sub och mina OA 50 Satori får klara sig själva så är det bättre och renare bas från det lilla (dyra) elementet. Ljudet blir mycket homogenare och renare. Och basen är lika djup. Så nu har jag kopplat bort subben. Den får göra tjänst i sommarstugan istället tillsammans med ett par OA 12:or (tills jag byter till Satori i dom med)
Post Reply