OA12 original filterschema o fråga om diskanter

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Arp
(1+ posts)
(1+ posts)

OA12 original filterschema o fråga om diskanter

Post by Arp »

Kom över ett par rätt dyra och risiga men "renoverade" OA-12 på blocket av en storsäljare. Tyvärr blev saker inte som de skulle, och affären gick lite väl snabbt. Upptäckte senare att det satt 4 ohmiga bilhögtalare i utan filtermod. Han sa att jag fick byta till omkantade original om de som satt i inte dög, sen sa han att jag ska sätta en 4 ohmig effektmotstånd i serie med drivern och började prata om att jag skulle mäta spolar o börja ändra i filtret. Nu svarar han varken på telefon, sms eller mail längre... Blev till att köpa ersättare på Hifikit för 1600:- :evil: . Hursomhelst. Började misstänka att det kanske fanns fler fel så har gått igenom filtren och diskanterna. Upptäckte att det är två seriekopplade 8 ohm MT20 i vardera högtalare. Sedan verkar byglarna vara felkopplade också på ena högtalaren, förutom att de var helt oxiderade.

Efter lite googling hittade jag denna bild:
http://user.faktiskt.se/avr7000/carlsso ... 0OA-14.JPG

Som jag har förstått det så ska de sitta två stycken 16 ohmiga MT20 i OA12? Ska de sitta parallelt då? I så fall kan två 8 ohm seriekopplat funka? Läst nånstans att belastningen blir omjämn och att det kan påverka prestanda

Är relativt ny på elektronik :oops:

*Edit* Finns två + och två - för diskanter på kretskortet så misstänker att det nog ska vara parallelt ändå vid 16 ohm :geek:
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Re: OA12 original filterschema o fråga om diskanter

Post by Russ »

Det är mycket riktigt 2 st 16 ohms diskanter i OA-12.

http://www.carlssonplanet.com/oa12.php
Arp
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Arp »

Ah. Stack ner i förrådet och hämtade 6 st 16 ohm:are från ett par OA-4 Type 2 som jag använt innan. Monterade parallelt. Provade att sätta 3 diskanter på vardera (parallelt), och satt bygeln i mitten. Funkar riktigt bra :) Härnäst blir det slipning, återställa de intryckta hörnen och sedan lackning
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Här kan du läsa lite mer:http://www.carlssonkult.se/OA12.aspx
Arp
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Arp »

Upptäckte precis att 3 av 4 MT20 (8 ohm) element som OA12:orna levererades med var sprukna, och inte så lite heller. Såklart var de just de tre elementen som hade tygfront. Det hela elementet saknade det.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Vill du har ett par bra fungerande OA 12 så är det nog T 22 oa som gäller (16 ohms Peerless växer inte på trän). 4x325 kr plus lite spolar och filter är vad som behövs. Jag fick en bra instruktion från Grafpro som jag använde när jag renoverade mina OA 12. Kan peka ut var den finns om du är intresserad. Alltså 1300 spänn plus lite till om du vill ha schyssta och framtidssäkra OA 12:or.

Lägg till nästan 4000 kr till och du får ett par högtalare i världsklass (Satori ersätter B 65:orna). Grafro är visserligen inte färdig med filtret än men det kommer nog snart. Själv tänker jag byta till Satori på mina OA 12:or så fort filtret kommer. Skillnaden är verkligen markant, även om det finns dom som inte tror att dom kommer att höra någon skillnad. Dom har jättefel (har visserligen bara kollat med OA 50.3 utan filterbyte, men skillnaden var verkligen tydlig). Misstänker att OA 12 Satori blir en riktig dräparhögtalare.
Tågluffaren
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Tågluffaren »

Storsäljare på Kungsholmen eller Hammarby?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Jag fattar faktiskt inte.
Post Reply