Kom över ett par rätt dyra och risiga men "renoverade" OA-12 på blocket av en storsäljare. Tyvärr blev saker inte som de skulle, och affären gick lite väl snabbt. Upptäckte senare att det satt 4 ohmiga bilhögtalare i utan filtermod. Han sa att jag fick byta till omkantade original om de som satt i inte dög, sen sa han att jag ska sätta en 4 ohmig effektmotstånd i serie med drivern och började prata om att jag skulle mäta spolar o börja ändra i filtret. Nu svarar han varken på telefon, sms eller mail längre... Blev till att köpa ersättare på Hifikit för 1600:-

. Hursomhelst. Började misstänka att det kanske fanns fler fel så har gått igenom filtren och diskanterna. Upptäckte att det är två seriekopplade 8 ohm MT20 i vardera högtalare. Sedan verkar byglarna vara felkopplade också på ena högtalaren, förutom att de var helt oxiderade.
Efter lite googling hittade jag denna bild:
http://user.faktiskt.se/avr7000/carlsso ... 0OA-14.JPG
Som jag har förstått det så ska de sitta två stycken 16 ohmiga MT20 i OA12? Ska de sitta parallelt då? I så fall kan två 8 ohm seriekopplat funka? Läst nånstans att belastningen blir omjämn och att det kan påverka prestanda
Är relativt ny på elektronik
*Edit* Finns två + och två - för diskanter på kretskortet så misstänker att det nog ska vara parallelt ändå vid 16 ohm