Bygga 2212:or

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Re: Bygga 2212:or

Post by Ragnwald »

Att gjuta toppen i homogen kolfiber blir väl ungefär lika dyrt som att låta fräsa den ur ett enda stycke duralaluminium.

Skumplasten jag nämnde används i sandwichkonstruktioner för flygplanskroppar inom försvaret och till extrema racingbåtar.
Materialet är helt akustiskt dött och borde fungera utmärkt i någon av de högre densiteterna. Dessutom är det oerhört lättarbetat med enkla verktyg.

Annars tror jag på MDF i alla fall, om man kan få till ett vettigt fräsningsförfarande.

Kolboxen har ju en grym design, har aldrig hört dem, men OA-6 typ 1 har jag ägt och lyssnat flitigt på, klockren basgång.
Men tror knappast att man skall ge sig på en konstruktion som är så intimt integrerad med sin egen förstärkare, säkert inte problemfritt om man tänkt sig driva dessa med annan elektronik. Och har man tänkt sig att även bygga originalförstärkarna, så är det ju faktiskt två projekt samtidigt, minst.

Hmm... vore inte Kolboxen i ny upprätad version (mellanregisterelementet närmre bakväggen) och med senaste diskantelement rätt placerad, kunna bli den nya 3-vägaren. :shock: :lol:
Den som vet mest, tror minst.
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Ja att gjuta av hela baffeln i homogen kolfiber vore nog ingen bra idé om man inte är miljonär. Men glasfiber (eventuellt delvis förstärkt med kolfiber) och epoxy på en kärna av Rohacell eller Divinycell (cellplastmaterial som används för alla möjliga kompositbyggen) skulle garanterat fungera ypperligt. Om man lyckas få en blank yta i de negativa formarna så kan man ju lägga ett lager ganska tunn kolfiberväv ytterst för utseendets skull. Blir inte så dyrt om man kör med 100gr/m2 väv eller något i den stilen. :)

/Erik
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Ragnwald »

En fundering jag haft, är om man skall testa med att sätta dit en eller två hi-end diskanter, i stället för alla dessa 12 tradtrattar.
Kanske ett helgerån, men eftersom det nu är frågan om kopior så kan det väl inte skada att prova i alla fall?

Jo just det materialet (Divinycell, Rohacell, etc) var det jag menade.
Borde ju gå att bygga hela lådan med denna metod, kanske det optimala, åtminstone vad gäller att undvika resonanser.

Samlar för närvarande mod för att ge mig in i lådorna och mäta.
Det blir ju några mått att teckna ner och några bilder att plåta. :roll:
Den som vet mest, tror minst.
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Bill50x »

Det behöver inte bli så dyrt att gjuta baffeln. Ett närstående företag gör sådant i små upplagor, jag är lite dåligt insatt, men jag tror dom utgår ifrån en trämodell. Kan vi bara göra en (ett par spegelvända) så fixar sig resten.

Men om detta ska kunna bli verklighet föreslår jag följande:
Några här tar på sig olika delar av projektet. Som tex
- Baffel/låda
- Element
- Delningsfilter
- Kontakt med "personer som vet" och övrig samordning.

Utan någon struktur lär projektet aldrig bli något mer än drömmar. Eller? Och först och främst måste grunderna läggas fast. Tex om man ska frångå det grundläggande konceptet med många diskanter mot en eller två "high-end" osv. Alltså, syftet med att klona en 2212 - ska det vara att göra en kopia med dagens möjligheter till element etc, eller ska det vara en exakt kopia så långt det är möjligt? Eller ska det rent av vara en högtalare som ser ut som en 2212 men kan innehålla vad som helst?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

För min del tycker jag att dte verkar rimligast att köra bygget i material som vi var och en kan skaffa i sin ände av landet. Vill några bygga komposit för sig är det OK vill andra inte är det OK.

Idéen med moduler är bra för då kan man ta de bitar som passar och göra de andra efter eget huvud.
Personligen satsar jag nog på att komma nära original eller Carlsson modifierat.
MDF baffel och CT 62.

Första steget är väl att definiera hur original ser ut.
Sedan att speca låda, mellanväggar, baffel, galler och filter.
Därefter kolla hur var och en vill ha sina exemplar.

Ett problem nu är väl om 5,3 ohms elementen finns just nu eller ej.

Vad tycker ni?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by peter j »

Jag personligen är intresserad av följande:
-Bygge av en klon så lik (SSC- modifierat) original som möjligt.
-Gruppbeställning av bafflar i t.ex glasfiber( under förutsättning att detta är ett bra material) för att pressa kostnaderna- är inte framtagande av formen en stor initial kostnad? Alt är fräsning av MDF- delar om detta är billigare.
- Modifiering av konstruktionen efterhand med andra (kalott) diskanter, filter, avstämningar etc kan man ju tänka sig, men då blir det ju ingen klon utan en helt ny konstruktion...
Åtminstone jag klarar inte av att slutföra att sådant mastodontprojekt ( jfr tiden för utveckling av OA 58/60) utan mitt intresse rör främst " klassikern" OA 2212. CT 62- diskanten är vad jag förstår dessutom en mkt bra sådan.
- 5.3 ohms- basar finns väl på HiFi Kit och ryktet säger att de snart kommer med gummikant.

Håll tråden levande.......

Peter
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Visst finns 5,3 ohms elementet på Hifikit.
Problemet var att sist det testades av CP var det på 7 Ohm...
Det står om detta i något av nyhetsbreven.

Jag tror dock att det är klokt att var och en bygger för sig efter det att vi tillsammans tagit fram en Spec. Gjutna bafflar är intressant men jag tycker det är klokt att se om man kan begränsa kostnaden något då bara elementkostnaden drar iväg till 7-8.000 kronor.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Dog denna tråd eller?

Undrar

Martin
Jag vet inte, vet du?
mattepatte
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by mattepatte »

Tjena Delle

Tycker tyvärr att alla trådar självdör på det här forumet. :?
Inte ens annonser funkar vare sig man vill köpa eller sälja något.

Antingen är det för få Carlssonfanatiker eller också är vi alldeles för lata.
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Bill50x »

Då får vi väl sparka igång tråden igen då :-)
Alltså jag är fortfarande intresserad av att bygga 2212:or, men tror att det krävs någon form av samarbete på "produktionssidan" om det ska bli något. Är vi 10 man som vill bygga, är det väl dumt om var och en sitter och fräser en baffel? Eller gör egna kretskort till delningsfiltret?
Likaså bör vi kunna pressa priserna på materialet (elementen till exempel) - jag gissar att man kan få bättre pris på att köpa 240 diskanter istället för 24.
Men ALLRA FÖRST skulle jag vilja lyssna på ett par renoverade 2212:or och gärna jämföra med OA58-60. För 2212:orna blir inte billiga att göra och om dom låter sämre än nya billigare färdigbyggda alternativ är det inte mödan lönt...
Vad tycker ni andra?
Post Reply