Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Gurtten
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by Gurtten »

Ja, min första träff med Carlsson var hösten -82 på gymnasiet. Då och då i musikundervisningen blev vi uppmanade att luta oss bekvämt tillbaka och njuta av någon klassisk komposition. Det gav mersmak och fick mig att lyssna mer på klassiskt. Högtalarna funderade jag inte så mycket över då annat än att utseendet fastnade i minnet. Det var ett par 70-talare, oklart exakt vilka.
Många år senare upptäcker jag ett par OA14 hos flickvännens föräldrar, numera svärföräldrar. Dock är de kaputt i basarna men det ska åtgärdas!

2005-04-13 Nu vet jag att de första var OA6 Typ II, tyvärr skrotade...

Gurtten
Magnus2
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Magnus2 »

Min första kontakt var ett par OA-5:or, var jag mellan 4-6år.
Mina föräldrar köpet dom runt 69-70. Dom har jag haft sedan dess!
Ställdes undan några år,när jag körde på ett par 51:or.
Men nu står dom här och ska få en renovering.

//Magnus2
Jonas Svanlund
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Jonas Svanlund »

Min första kontakt med Carlssonhögtalarna var när jag var på studiebesök på Roséns ljudcenter i Malmö ca -83 -84. Jag kommer ihåg den fräcka formen men jag vet faktiskt inte om vi provlyssnade dem då.

Nästa kontakt var hemma hos ett par vänner i slutet av 80-talet. I deras källare stod ett par OA-12:or kopplade till en Sonab förstärkare och den spelade vi ofta på. Jag kommer ihåg att jag tyckte att man fick ett härligt basljud med högtalarna som inte var överdrivet stora.

För närvarande har jag ett par söndriga OD11:or som väntar på renovering. Dessa högtalare fick jag tillsammans med en Sonab reciver och skivspelare ifrån en släkting.
Nyrenoverade:
OD11 (svart bets)

Att renovera:
OA14
(kräver omfanering eller ommålning
har både diskanter(CT62) och basar... saknar tid)
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Bill50x »

I en skivaffär i Gamla Stan 1970, OA5. En gammal dam med käpp, mest intresserad av klassisk musik, hade också en del intressant rock och jazz som en systerson valde ut åt henne :-)
Sedan dess har jag följt högtalarnas alla vidare öden, men inte förrän nu, 30 år senare, inhandlat ett par OA5:or!
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Vee-Eight »

First contact var hemma hos Tux, efter att han och några till, inkl Rishna hade talat sig rosenröda om dem. Det var de klarblåa OA12:or han har fortfarande. Blev inte så fångad på direkten utan det sjönk sakteliga in. Sedan på malmömässan för några år sen så fastnade jag totalt. Det var då jag började finkamma annonssidorna, hade köpesannons i Svenskan, DN. Göteborgsposten. Trollhättans Tidning, Hallandsposten och Sydsvenskan. Hittade mina nuvarande oa51:or med trasiga basar. Bristande ekonomi gjorde att de fick stå ett halvår innan de fick nya basar. Hade heller ingen förstärkare då...
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
nenne
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by nenne »

Lånade hem ett par OD11 av Svalanders i Jkpg som ung (100 år sen) de kopplades om jag minns rätt till en Philips stärkare på 30W eller så. Skivspelarens bidrag till musiken med ett rejält rumble gjorde baskonens evinnerliga flängande ut och in till en förfärande historia. Jag hade defintivt ingen bra ljudanläggning att matcha dessa högtalare med så högtalarna lämnades tillbaka, borde ha dumpat skivspelaren på vägen. OD11:an lät lite tunn som enda högtalare i stereouppsättning.

För ca 10 år sen snubblade jag över ett par OA5 I på Myrorna i Jkpg. Visst fylldes rummet med musik ur dessa men philips-elementen hade sina begränsningar. Vad göra?
-Vad jag nu kommer att berätta har jag bett om förlåtelse för många gånger..... Som av en händelse fanns då ett par Kef 104 ifrån samma myransamling och till ett lika osannolikt lågt pris som OA5:orna. Keflådan hade slavbas som var söndervittrad i kanten även den, men baselementen var och är fortfarande i prima skick. Sagt och gjort Keflådorna ställdes undan och 9710:orna förpassades i mörkret ner i gapet skruvades Kefelementen och där har de stannat. Har faktiskt inga värden på dessa element så skulle någon ha kläm på fakta om det så hör gärna av er.

Har ytterligare ett par OA5:or i furu i källaren, de är dock moddade av någon för filterdetaljer sitter på ovansidan, men de har jag inte hunnit göra något med.

I höstas så fick jag tag i ett par OA14 för 200Kr med trasiga basar. Har beställt kondensatorer och en komplett uppsättning nya element och ska snart renovera upp dessa, med kabelbyte Y-placering osv.
Det var förresten i sökandet efter info om OA14 som Carlssonplanet dök upp på skärmen en riktig guldgruva.
mikael
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by mikael »

När man bläddrar lite i minnet kommer man ihåg fabrors regnskogs OA5:or. Inte för att jag lyssnade på dom utan snarare för att dom inte såg ut som farsans postorderhögtalare från Ellos.

Seriöst lyssnande av Carlsson-högtalare skedde först i börja på 90-talet. Det var Magnus2 som införskaffade ett på 51:or. Det jag gillade med dom var att dom var så fruktansvärt bra på live-inspelningar.

Annars minns jag mest alla ommöbleringar av Magnus2:s Carpatimöbler. Hur många gånger jag hjälpte till att sätta upp och ta ned hans väggskåp vill jag inte tänka på. Eller flytta runt på hans hörnsoffa. Jag glömmer inte heller alla dessa hål vi borrade för att hitta rätt placering på 51:orna. Jag överdriver inte om jag gissar på 400 hål, minst!

/mikael
OA52
OA 5 typ II
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

Det var en s k Tonträff i klassrummet i Blackeberg på 50-talet. Sen hörde jag Kolboxar på AF i Lund på 60-talet. Byggde popboxar på 70-talet (dom använder jag ånyo efter drygt tio år med "normala" burkar, med nya diskanter, bättre än nånsin!). En kompis hade oa6 typ II (tyckte mina popboxar lät bättre, oa6:orna var svampiga i basen) Mina föräldrar köpte V1-or, min mamma har dem kvar. Låter förvånansvärt bra än i dag. Har lyssnat på oa14 utan att bli alltför imponerad. Hade förmånen att lyssna på oa52:or i ett radhus i Danmark, bästa Carlsson hittills för mig. Men kostar mer än vad jag anser mig vilja lägga ut. Och i detta instämmer min fru. Är spänd på att lyssna på oa58 på Sheraton om några dar.
haifai
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by haifai »

Min första kontakt med ett par Carlssonhögtalare var OA2212, på Tonstudio i Uddevalla i slutet av 70-talet. De drevs av den då helt nya Sentec SC8 / PA8 kombinationen. Ljudkällan var en Sentec TT8 med ADC Blackwidow-arm? / Stanton 681EEE pickup. På skivtallriken låg en bra liveupptagning....

Se länken för bild på Sentec´s 8-serie

http://www.folkbildning.net/~bjorn.dimming/Sentec8.jpg

Hur det lät? Det klådde allt annat i Lasses butik. (Som då låg i Lysells-hörnet på Västerlånggatan, nu huserar han vid Järnvägsstationen?)

Trots att en HiFibutik på den tiden var nedlusad med apparater från golv till tak, så lyckades OA 2212-orna trolla fram en närvaro, som var helt fantastisk! Upplevelsen lever kvar i minnet ännu....

Mina Carlsson? Har inga!! -Ännu!

(Men håller på att samla på mig Svensk Hifi: U66, Sentec, Inertia, så när jag springer på ett par bättre begagnade Carlsson eller Sonab, så säger det nog klick!)(vårt nuvarande boende, tillåter dessvärre inga 2212:or)

Med vänlig hälsning Björn i Götet 8)[/url]
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by shuffle »

Nu i fredags hade jag min första Carlsson-kontakt. Hämtade lådan med två nya basar och 8 st diskanter till mina OA-14. Hade tidigare fixat nytt internkablage och en ordentlig terminal. Så, i med basen för att få en liten inblick i hur det kommer att låta. Helt oinspelad bas, gamla diskanter och......... tusan, nu liras här musik :shock:
Hade inte våga hoppas på såhär bra karaktär med gamla diskanterna! Jag har spelat aktivt i olika bluesband 12-14 år och aldrig tidigare har jag kommit så nära känslan att vara på plats, ganska kul upplevelse! Visst saknas en del, framför allt upplösning i diskanten, inget vidare detaljerat, men skulle jag bli tvungen att välja skulle jag ändå föredra detta framför mina gamla Snell KII eller Klipsch KG4, utan tvekan.
Tycker inte jag saknar värst mycket bas heller, har aldrig vart nån "hängmattefantast"! 8)
Om dom blir så pass mycket bättre av nya diskanter som så många av er här tycker så kommer det att bli nästan osannolikt bra! (Och ni grabbar har haft rätt i det mesta hittills!!!) :D

Mycket nöjda Carlsson-hälsningar
///Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Post Reply