Den lilla "kabeln" mellan anslutningen på högtalarelementet och talspolen har gått av, precis där den går igenom papperskonen. Detta såg jag lite retfullt just efter det att jag lyckats pilla på nya skumkanter, kanske var det också så jag lyckades fumla av kabeln...
Går detta att laga? Var får man tag på sådan kabel (tygfläta med kopparöverdrag ?)? Finns det någon som sysslar med liknande? Annars blir det väl att köpa ett par nya 5.3 Ohms basar, just det som jag ville hoppa över genom att reparera skumkanterna...
Jag hade det problemet när jag renoverade ett par OA2212.
Löste sig genom att det var möjligt att löda precis i anslutningen där den gått av. Det fungerade, men slutade ändå med införskaffande av ett nytt baselement pga kraftig distorsion, dock inte samma.
Den lilla "kabeln" mellan anslutningen på högtalarelementet och talspolen har gått av, precis där den går igenom papperskonen. Detta såg jag lite retfullt just efter det att jag lyckats pilla på nya skumkanter, kanske var det också så jag lyckades fumla av kabeln...
Går detta att laga? Var får man tag på sådan kabel (tygfläta med kopparöverdrag ?)? Finns det någon som sysslar med liknande? Annars blir det väl att köpa ett par nya 5.3 Ohms basar, just det som jag ville hoppa över genom att reparera skumkanterna...
Hör gärna av er!/Thel
Om flätan gått av där den går genom membranet är det säkert nemas problemas, har den däremot gått av i talspolen kan det vara lite knepigt.
Kanske har någon flätstump liggande, annars kan du köpa lödfläta på t.e.x. Elfa.
Eller varför inte sno en fläta från något annat gammalt kasst element. 8)
På ett av de elementen jag ska renovera till mina OA116 (16 ohms mellanregister) känns en av trådarna farligt nära att lossna. Den går liksom inte "igenom" konen utan sitter så man ser hela tråden från baksidan konon. Elementet mäter OK så det är inget fel på det... men det måste väl finnas något man kan lägga på (nåt lim) för att se till att den inte lossnar?
Man kan även värma det lätt med en hårtork. Då blir det tunnt som vatten. Fast ej över 60 grader! Men det behövs inte... runt 45 grader är det tunnt som bara den.