Hej Per och Rolf!
Tack båda två för era svar! Jag har konsulterat manualen för YP500/YP700 och det finns mycket riktigt stora likheter mellan spelarna, och de har sannolikt samma lagring av skivtallriken. Men där beskrivs bara lagringen som en "assembly", inte med ingående delar och ingen sprängskiss på härligheten. Jag misstänker att man måste få bort den övre låsringen för att få isär det (vilket är svårt i praktiken, krävs nog typ tandläkarverktyg...), men jag har som ett första steg provat att dränka in den i ännu mer symaskinsolja och massor av hjullager-fett och efter inledande missljud blev det faktiskt tyst på den så jag hoppas att det håller i sig.

Nästa steg är att få den manuella tonarmslyften att fungera som den ska men där har jag fått lite tips på VinylEngine om vad det kan vara.
Om någon där ute har någon teori om huruvida Audio Technica VM-95E bör vara en bra match med denna spelare får ni gärna uttala er! Det står mellan den och Ortofon 2M Red, men det skiljer ju i peng (1200:- istället för 500:-).
Som kuriosa (och kanske självmord på CarlssonPlanet) kan jag nämna att jag inte kommer att koppla denna spelare till vare sig Sonabförstärkare eller Carlsson-högtalare, utan ett DIY-bygge med RIAA-kort->AD-omvandlare->DSP->DA-omvandlare->Klass-D-monoblock samt högtalare från Monitor Audio. Så jag kanske borde döpa om mig till Hädaren, Kättaren eller dylikt (?)...
/Pastorn