Hej!
Jag kom för ett tag sedan över ett par OA5 mk 2 som jag släpade hem.
Direkt tyckte jag att ljudet var klent med nästan total frånvaro av bas. Det blir ganska platt och tunt ljud oavsett vilken källa jag än använder.
Jag provade även att byta ut originalbasarna mot ett par Visaton BG20 men resultatet blev detsamma. Jag har även provmätt kondingarna i delningsfiltret och dessa är helt ok. Ena högtalaren mäter annars 8,3 Ohm och den andra 7,6 Ohm. Vet inte om skillnaden spelar roll?
Finns det någon rekommendation på vilken effekt tillkopplad förstärkare bör ha?
Några fler tips på vad jag kan kolla?
Ps Har även kollat att "polerna" inte är felvända Ds
Klent ljud i OA5 Mk 2
-
dmbasshead
- (15+ posts)

Re: Klent ljud i OA5 Mk 2
Hej!
Du kanske har koll på sånt redan, men har du dom mot väggen?
Du kanske har koll på sånt redan, men har du dom mot väggen?
Se profil för prylar
Jodå, det har jag.
Börjar misstänka att förstärkaren är för klen dock.
Just nu kör jag med en Centrum från sjuttiotalet och den har nog inte alltför mycket tryck i portarna.
En senare Technics SA-5360 ligger och väntar hos utlämningsstället.
Får se om det blir bättre.
Börjar misstänka att förstärkaren är för klen dock.
Just nu kör jag med en Centrum från sjuttiotalet och den har nog inte alltför mycket tryck i portarna.
En senare Technics SA-5360 ligger och väntar hos utlämningsstället.
Får se om det blir bättre.
-
dmbasshead
- (15+ posts)

OK, oj verkar bra förstärkare vid första anblick den kan nog passa! Lycka till och väntar på rapport!
Se profil för prylar
-
dmbasshead
- (15+ posts)

Om du är säker på att det är en äkta så behöver du kanske inte tänka på följande, ej säker, men finns många kopior:
- Bottenplatta ska finnas så botten blir som basport, alternativt rätt höjd på fötterna
- Ej för höga möbeltassar om bottenplatta saknas
- Vadden ska inte rubbats så täcker för nån basport
Och justeringsskruvarna runt basen ska vara rätt inställda även på original (vilket de är nya från fabriken) men vet inte hur lite bas det kan bli av det. Sen om det är en kopia kan det ju vara lite vad som helst i lådan.
- Bottenplatta ska finnas så botten blir som basport, alternativt rätt höjd på fötterna
- Ej för höga möbeltassar om bottenplatta saknas
- Vadden ska inte rubbats så täcker för nån basport
Och justeringsskruvarna runt basen ska vara rätt inställda även på original (vilket de är nya från fabriken) men vet inte hur lite bas det kan bli av det. Sen om det är en kopia kan det ju vara lite vad som helst i lådan.
Se profil för prylar