Diskanter OA51

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Leif korkkinen
(40+ posts)
(40+ posts)

Diskanter OA51

Post by Leif korkkinen »

Hej är det någon som har prövat alternativa diskanter på OA51:orna, till exempel Scan speak 9500 eller 9700 vilka ofta kombineras med Scan-Speak 18W/8545 vilket är det element som sitter i OA51.3?
mvh leif
Erik Johansson
Valued Contributor

Re: Diskanter OA51

Post by Erik Johansson »

Det är ett specialelement designat av Ino Audio och tillverkat av Vifa.

EDIT: Så går det när man läser för snabbt. :)

/Erik
Leif korkkinen
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Leif korkkinen »

Erik menar du verkligen att alla alternativa diskanter är ett sämre val än Carlssons T-11. Detta oberoende pris och oavsett de subjektiva preferenser vi använder oss av när vi lyssnar på musik. Och jag håller mig med rätten att definiera min erfarenhet av hur ett stycke låter och hur det återges i min hemma miljö, men självklart är jag intresserad av andras erfarenheter och de är de jag efterfrågar.
mvh leif

P.S. jag ser nu att du Erik troligen har svarat på en fråga som inte finns i mitt inlägg, jag vet vilket element som sitter i OA51, men min fråga är vilket element som skulle kunna erätta det. D.S.
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Ja, jag anser mig vara helt säker på att alla ersättningselement skulle fungera sämre. Detta baserar jag dels på min vetskap om vem som ligger bakom elementet och vilka extrema (läs: extremare än alla andra elementkonstruktörer jag hört talas om) kravspecifikationer denna man arbetar efter. Den andra faktorn är att en diskant som ska monteras i OA51 har en mycket speciell uppgift vad gäller spridning, tonkurva, etc och det finns helt enkelt inga diskantelement med motsvarande låga distorsion (det finns knappt några alls med så låg distorsion för den delen) som uppfyller dessa krav.

Så jag säger inte att det inte finns andra element som man kan få att låta bra i dessa lådor, men bättre än T11oa lär man inte kunna uppnå. Och även om man mot förmodan skulle finna ett tillräckligt bra element, så kräver ju ombyggnaden stora kunskaper om filterdimensionering, de speciella mätprocedurer som krävs för att mäta på Carlssonhögtalare, etc.

Så för min egen del känns det som ganska onödigt jobb helt enkelt.

Men det är ju bara min åsikt... :wink:

/Erik
Post Reply