Signalkabel....
Re: Signalkabel....
Hej
En kabel som jag rekommenderar är IBM:s datakabel. ELFA nr 55-748-08.
Den består av fyra ledare av oförtent koppar med isolering av gasfylld PE.
Varje ledare är individuellt skärmad och samtliga ledare är sedan skärmade med en
kraftig strumpa.Mycket låg dielektrisk absorbtion. Man använder lämpligast
2 st ledare + ytterskärm.High end för en struntsumma.
mvh/jörgen
En kabel som jag rekommenderar är IBM:s datakabel. ELFA nr 55-748-08.
Den består av fyra ledare av oförtent koppar med isolering av gasfylld PE.
Varje ledare är individuellt skärmad och samtliga ledare är sedan skärmade med en
kraftig strumpa.Mycket låg dielektrisk absorbtion. Man använder lämpligast
2 st ledare + ytterskärm.High end för en struntsumma.
mvh/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
-
Danne
- (245+ posts)

Jag har bytt från Van den hul thunderline till rg62 mellan cd o försteg,
rg62:an bjuder på lite mer detaljer i mellan o diskantregistren, trevligt tycker jag!.
Billigt o bra!.
rg62:an bjuder på lite mer detaljer i mellan o diskantregistren, trevligt tycker jag!.
Billigt o bra!.
En sa va nöjd!
OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
Bra att RG62 diskussionen har tagit fart igen. Jag och Magnus2 har några erfarenheter och frågor som kanske vi kan få svar på.
Våra erfarenheter ang RG62 är att kabeln är mkt bra. I mitten på 90-talet hade vi möjlighet att testa ett stort antal signalkablar från dom flesta kända fabrikanterna. RG62 låg i topp. Det fanns andra signalkablar som också lätt mkt bra men ingen av dessa kunde konkurera prismässigt med RG62. Vi har dock några funderingar efter 10 års användning av RG62.
Vi har nyligen inhandlat RG62 från ELFA och blev tveksamma. Fabrikatet är BEDEA och mittenledaren verkar vara av kopparöverdragen metall. När man tar kylskåpsmagneten och testar mittenledaren är den magnetisk. Magnus2 magnettestade två andra fabrikat av RG62 inköpta på 90-talet. Dessa var också magnetiska fast dom såg ut att vara gedigen koppar.
Vet någon om mitteledaren på RG62 ska vara magnetiska?
Kan det vara så att mittledaren på RG62 kan bli magnetiska under årens lopp?
När vi testade kabel som mest på 90-talet var vi också i kontakt med Sentec:s konstruktör Johan Bernström ang signalkabel bl a till Sentec PA9/SC9. Han rekomenderade då 4001 som han tydligen själv använde. Om vi inte missminner oss slängde Johan ur sig ang RG62 att "man kan väl inte spela på ståltråd". En av fördelanrna med 4001 skulle tydligen vara en stabilare uppbyggd mittledare som inte flyttar sig i förhållande till sitt hölje när den böjs eller viks. Då gick det att få tag i kabeln i England men man var tvungen att beställa minst 100 m.
Vet någon om 4001 har har omagnetsik mittledare?
Var får vi tag på 4001 idag?
Kan några tänka sig att dela 4001-kabel med oss om man måste köpa 100 m?
Vi tror att denna diskussionen ang RG62 funnits på andra forum. Är det någon som vet vilket forum? Har inte LTS som rekomenderar RG62 också diskuterat detta? Vad säger dom?
Magnus2 har lovat att skriva in fabrikaten på dom två andra RG62 som han magnettestat.
/mikael
Våra erfarenheter ang RG62 är att kabeln är mkt bra. I mitten på 90-talet hade vi möjlighet att testa ett stort antal signalkablar från dom flesta kända fabrikanterna. RG62 låg i topp. Det fanns andra signalkablar som också lätt mkt bra men ingen av dessa kunde konkurera prismässigt med RG62. Vi har dock några funderingar efter 10 års användning av RG62.
Vi har nyligen inhandlat RG62 från ELFA och blev tveksamma. Fabrikatet är BEDEA och mittenledaren verkar vara av kopparöverdragen metall. När man tar kylskåpsmagneten och testar mittenledaren är den magnetisk. Magnus2 magnettestade två andra fabrikat av RG62 inköpta på 90-talet. Dessa var också magnetiska fast dom såg ut att vara gedigen koppar.
Vet någon om mitteledaren på RG62 ska vara magnetiska?
Kan det vara så att mittledaren på RG62 kan bli magnetiska under årens lopp?
När vi testade kabel som mest på 90-talet var vi också i kontakt med Sentec:s konstruktör Johan Bernström ang signalkabel bl a till Sentec PA9/SC9. Han rekomenderade då 4001 som han tydligen själv använde. Om vi inte missminner oss slängde Johan ur sig ang RG62 att "man kan väl inte spela på ståltråd". En av fördelanrna med 4001 skulle tydligen vara en stabilare uppbyggd mittledare som inte flyttar sig i förhållande till sitt hölje när den böjs eller viks. Då gick det att få tag i kabeln i England men man var tvungen att beställa minst 100 m.
Vet någon om 4001 har har omagnetsik mittledare?
Var får vi tag på 4001 idag?
Kan några tänka sig att dela 4001-kabel med oss om man måste köpa 100 m?
Vi tror att denna diskussionen ang RG62 funnits på andra forum. Är det någon som vet vilket forum? Har inte LTS som rekomenderar RG62 också diskuterat detta? Vad säger dom?
Magnus2 har lovat att skriva in fabrikaten på dom två andra RG62 som han magnettestat.
/mikael
OA52
OA 5 typ II
OA 5 typ II
-
karlstorck
- (75+ posts)

RG62 diskuteras mycket på http://www.hififorum.nu/forum/default.asp. Jag har inte självt använt denna, däremot rg180, som jag tyckte var bra då. Den har kopparbelagt stål. Kan det vara samma sak som i rg62'an? Ickemagnetsika material brukar inte bli magnetsiska med tiden vad jag vet.
Kalle
Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
Jag provade ett par olika RG62 för ett par år sedan eftersom den var rekommende-rad från olika ställen.Måste dock säga att den lät inte speciellt bra i min anläggning.
Framför allt tyckte jag att diskanten lät oren.
Tyvärr är det så att många andra märkeskablar lät inte speciellt bra de heller.
Den med finast upplösning utan att bli vass som jag fastnat för är IBM:s datakabel.
mvh//jörgen
Framför allt tyckte jag att diskanten lät oren.
Tyvärr är det så att många andra märkeskablar lät inte speciellt bra de heller.
Den med finast upplösning utan att bli vass som jag fastnat för är IBM:s datakabel.
mvh//jörgen
Nuvarande högtalare:
Kringutrustning:
Kringutrustning:
För 10 år sedan kunde man välja mellan minst 2 sorters RG62 i Elfa-katalogen. Har noterat några RG62-beteckningar. Dock verkar alla mittledare vara mer eller mindre magnetiska.
- Alpha Wire-07 P/N9062A RG62A AWM STYLE 1478 (90-tal)
- M17/030 RG062 A.PASTA SGIULIANO M.SE (90-tal, är RG062 mini 62:an?)
- M17/30 RG062 ABBMK (90-tal, gul text)
- BEDEA 1087 RG62 (90-tal och nyinköpt 2004, i Elfa-katalogen står den även benämnd som M17/030)
Vore fint om någon som kan kabelbeteckningar kan berätta vad alla siffror och bokstäverkombinationer betyder.
/mikael
- Alpha Wire-07 P/N9062A RG62A AWM STYLE 1478 (90-tal)
- M17/030 RG062 A.PASTA SGIULIANO M.SE (90-tal, är RG062 mini 62:an?)
- M17/30 RG062 ABBMK (90-tal, gul text)
- BEDEA 1087 RG62 (90-tal och nyinköpt 2004, i Elfa-katalogen står den även benämnd som M17/030)
Vore fint om någon som kan kabelbeteckningar kan berätta vad alla siffror och bokstäverkombinationer betyder.
/mikael
OA52
OA 5 typ II
OA 5 typ II
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Kan någon som vet förklara varför det är kritiskt om kabeln är magnetisk eller ej?
Vilka av kabelns egenskaper är det som kan påverkas av detta?
Med vänlig hälsning
Martin
Kan någon som vet förklara varför det är kritiskt om kabeln är magnetisk eller ej?
Vilka av kabelns egenskaper är det som kan påverkas av detta?
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
En magnetisk kabel består av en ledare med stålkärna som är överdragen med
en mantel i koppar. Normalt brukar ledningsförmågan vara 30% av ren koppar.
Detta har man mer och mer gått ifrån,till stor del beroende på att den är dyrare
än ren koppar.
mvh//jörgen
en mantel i koppar. Normalt brukar ledningsförmågan vara 30% av ren koppar.
Detta har man mer och mer gått ifrån,till stor del beroende på att den är dyrare
än ren koppar.
mvh//jörgen
Nuvarande högtalare:
Kringutrustning:
Kringutrustning:
Vilket är då att föredra för audiobruk, solid koppar eller stålkärna?
///Janne P
///Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Borde detta inte betyda att den bästa kabeln skulle bli en kabel man gör genom att strippa en enkeltrådig installationskabel och som man sedan lägger i en tygstrumpa?
Bommul har väl ganska usla elektriska egenskaper vad gäller uppladdning
etc?
Undrar
Martin
"Rättat lite, måste haft boxhandskar på när jag skrev detta."
Borde detta inte betyda att den bästa kabeln skulle bli en kabel man gör genom att strippa en enkeltrådig installationskabel och som man sedan lägger i en tygstrumpa?
Bommul har väl ganska usla elektriska egenskaper vad gäller uppladdning
etc?
Undrar
Martin
"Rättat lite, måste haft boxhandskar på när jag skrev detta."
Jag vet inte, vet du?