Oa14.3

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)

Oa14.3

Post by shuffle »

Den skillnad jag upplever är främst högre upplösning, som man tagit bort en filt framför ljudet, kanske att dom blev lite väl ljusa till karaktären men detta tänker jag inte ge mig på innan elementen är väl inspelade, i dagsläget har dom gått ca: 25 timmar. Nu finns attacken i kantslagen, något som jag saknat även efter diskantbytet.
Tilläggas bör kanske att jag aldrig lyssnat till dom rekommenderade SCR-kondingarna utan använder papper-i-olja med kapacitans enl. SSC filterbeskrivning, således har jag ingen aning om hur stor roll detta spelar i sammanhanget :roll:
Man kommer säkert en lång bit på väg med dom också.
Härnäst på filterfronten blir det foliespole till basen, spännande att höra vad det ger :) Vad tycker ni andra om .3?

///Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: Oa14.3

Post by Jörgen »

använder .3 filter och dämpar diskanten 1,5ohm.foliekondensatorer(tennfolie/polypropen) och epoxiimpregnerade spolar.låter mycket behagligt med en övergång mellan bas/diskant som ej märks.
mvh//jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
karlstorck
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by karlstorck »

Utöka gärna diskussionen till att gälla även oa12 och od11 eftersom filtermodifikationen enligt SSC gäller även dessa konstruktioner. Själv är jag behäftad med ett par oa12:or, med fräscha kondingar, fel kabel, gamla spolar och gamla värden på alla kondingar samt diskanterna odämpade: dvs oa12.2. Jag upplever inte att en eventuell puckel hos diskanten skulle inverka menligt på ljudet, och jag finner det icke heller för ljust, så för dagen skall jag inte göra något. Men jag tänker följa tråden med intresse.

Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

karlstorck wrote:Utöka gärna diskussionen till att gälla även oa12 och od11 eftersom filtermodifikationen enligt SSC gäller även dessa konstruktioner.
Starta nya trådar om detta! Det är inte säkert att skillnaderna är domsamma, även om mycket i den grundläggande konstruktionen är lika.

Jonathan klagade på oss i somras att vi startade för få trådar.

Detta forum är som dom flesta: efter 5 - 7 inlägg börjar tråden ofta handla om nå't annat än vad rubriken anger.

Jag kan starta en tråd om tolvorna, eftersom jag har intressen där :wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply