Nyfödd Carlsson ägare.
-
JONAS GUSTAFSSON
- (1+ posts)

Nyfödd Carlsson ägare.
Hej alla ! skriver min första tråd eftersom jag igår köpte ett par OA5 typ II.
Jag har lusläst allt på sidan förutom alla era trådar förstås.Jag gav 150 spänn för ett par och det kan man ju bara inte motstå.Ägaren har haft dom på vinden i många år,
vad han minns så var den ena högt,helt död.den andra fungerar.Jag har bara vågat inspektera dom ytligt men tänker följa renoveringstipsen.Dom är svarta till färgen och det är så snyggt gjort att jag undrar om det är original.Alla typbeteckn samt de små emblemen är intakta,fanns dom svarta?
I övrigt verkar dom orörda.
En fråga: dom här skruvarna som man helst inte ska röra finns det nån bild där man ser vilka det är.
TILL SIST: vad skulle ni göra\lägga ribban jag vet inte hur dom kan låta har ganska god kunskap om lödning bra snickarkunskaper hyfsad ekonomi.
Om ni byter terminaler vad sätter ni då dit för nåra.
Överös mej gärna med tips och ideer ni som verkar ha hållit på med detta ett tag.
Jag är sugen på att koppla in den som han sa funkar men det är kanske dumt eller?
Jag har lusläst allt på sidan förutom alla era trådar förstås.Jag gav 150 spänn för ett par och det kan man ju bara inte motstå.Ägaren har haft dom på vinden i många år,
vad han minns så var den ena högt,helt död.den andra fungerar.Jag har bara vågat inspektera dom ytligt men tänker följa renoveringstipsen.Dom är svarta till färgen och det är så snyggt gjort att jag undrar om det är original.Alla typbeteckn samt de små emblemen är intakta,fanns dom svarta?
I övrigt verkar dom orörda.
En fråga: dom här skruvarna som man helst inte ska röra finns det nån bild där man ser vilka det är.
TILL SIST: vad skulle ni göra\lägga ribban jag vet inte hur dom kan låta har ganska god kunskap om lödning bra snickarkunskaper hyfsad ekonomi.
Om ni byter terminaler vad sätter ni då dit för nåra.
Överös mej gärna med tips och ideer ni som verkar ha hållit på med detta ett tag.
Jag är sugen på att koppla in den som han sa funkar men det är kanske dumt eller?
Re: Nyfödd Carlsson ägare.
*bump*
Tycker han borde få hjälp här. Jag kan inte sånt här, men jag vet att det finns folk på forumet som kan...
Är det inte personer som Jonas som vi bör ta vara på??
Det behövs ju nytt folk eller hur
Tycker han borde få hjälp här. Jag kan inte sånt här, men jag vet att det finns folk på forumet som kan...
Är det inte personer som Jonas som vi bör ta vara på??
Det behövs ju nytt folk eller hur
Jonathan - Webmaster
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

-
JONAS GUSTAFSSON
- (1+ posts)

OK jag tror jag fattar.Man tackar för hjälpen,alltid kul med entusiaster som delar med sig av kunskaper. 8)
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Mitt tips när man fått tag i ett par högtalare är att jobba lite gradvis.
Det är roligare att fixa och uppgradera högtalarna när man kan se resultatet växa fram, tycker jag.
Börja med att få dem till att spela:
Kolla varför den ena är "död".
Gör rent högtalarna.
Kolla och fixa ev basarna (bredbandselementen) enligt "Renoveringstips".
Kolla diskanterna, sällan defekta. Finns säkert någon här som har några att avvara.
Byt kondingarna i delningsfiltret, förhoppningsvis är det inte svårt att komma åt delningsfiltret. På en del är baffeln skruvad i lådan på en del är den tyvärr limmad.
Snygga till dem
Allmän fixning av lådorna enligt renoveringstips
Lyssna in dig på högtalarna
Såpass länge att du börjar lära känna dina högtalare och börjar se vad du eventuellt tycker brister med dem.
Uppgradera
När du känner att du trivs med "Carlssonljudet" är det läge att börja tänka på att uppgradera.
OA-5 II låter trevligt från början men har en stor förbättringspotential.
Byte av diskanter och Y montering av diskanter ligger väl ganska nära till hands.
Hur mycket man vill göra varierar från person till person.
Här får man känna efter vad man vill ha själv.
Kom tillbaks och berätta hur det går och beskriv de problem du har så brukar folk här hjälpa till.
Med vänlig hälsning
Martin
Mitt tips när man fått tag i ett par högtalare är att jobba lite gradvis.
Det är roligare att fixa och uppgradera högtalarna när man kan se resultatet växa fram, tycker jag.
Börja med att få dem till att spela:
Kolla varför den ena är "död".
Gör rent högtalarna.
Kolla och fixa ev basarna (bredbandselementen) enligt "Renoveringstips".
Kolla diskanterna, sällan defekta. Finns säkert någon här som har några att avvara.
Byt kondingarna i delningsfiltret, förhoppningsvis är det inte svårt att komma åt delningsfiltret. På en del är baffeln skruvad i lådan på en del är den tyvärr limmad.
Snygga till dem
Allmän fixning av lådorna enligt renoveringstips
Lyssna in dig på högtalarna
Såpass länge att du börjar lära känna dina högtalare och börjar se vad du eventuellt tycker brister med dem.
Uppgradera
När du känner att du trivs med "Carlssonljudet" är det läge att börja tänka på att uppgradera.
OA-5 II låter trevligt från början men har en stor förbättringspotential.
Byte av diskanter och Y montering av diskanter ligger väl ganska nära till hands.
Hur mycket man vill göra varierar från person till person.
Här får man känna efter vad man vill ha själv.
Kom tillbaks och berätta hur det går och beskriv de problem du har så brukar folk här hjälpa till.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
-
JONAS GUSTAFSSON
- (1+ posts)

Tackar Martin skönt med lite ord på vägen jag ska börja med att rengöra och ta det lite gradvis det är nog förnuftigt.Jag hör av mej när jag kommer loss eller får nåt problem. 
Jodå dom gjordes även i svart.
Sten
Sten
-
JONAS GUSTAFSSON
- (1+ posts)

Ok då vet jag nu att dom är original i färgen "många bäckar små" 
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Har du fått liv i den "döda" burken?
Med vänlig hälsning
Martin
Har du fått liv i den "döda" burken?
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
För att vara nyfödd tycker jag du skriver ganska bra - hahaha 
Oavsett ålder, alltid kul med tillkommande Carlsson-ägare. Det är jag åxå, köpte mig ett par OA5-II för några månader sedan och ska väl så småningom börja renovera.
Fast redan nu funderar jag på att skaffa ett par begagnade OA14 och renovera dessa istället, någon som har synpunkter på detta? Om man är beredd på att byta diskanter, bygga nytt delningsfilter och renovera/nyanskaffa basarna, är det då inte större potential i OA14?
Mvh / Bjarne
Oavsett ålder, alltid kul med tillkommande Carlsson-ägare. Det är jag åxå, köpte mig ett par OA5-II för några månader sedan och ska väl så småningom börja renovera.
Fast redan nu funderar jag på att skaffa ett par begagnade OA14 och renovera dessa istället, någon som har synpunkter på detta? Om man är beredd på att byta diskanter, bygga nytt delningsfilter och renovera/nyanskaffa basarna, är det då inte större potential i OA14?
Mvh / Bjarne