Quadraphonic sound

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: Quadraphonic sound

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Två saker far genom huvudet på mig när jag läser detta.

1. Finns ju även Luxor/Scantic som hade Ambifoni på sin tid. Brukar ju gå att hitta ibland för en billig peng.

2. Tidigare vet jag att Valutronic hade någon idé om detta. kommer inte ihåg hur de gjorde men det var mycket enklare tekniskt sett, bara en potentiometer tror jag.

Är det intressant kan säkert någon gräva fram / rekonstruera hur det var.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Norddan Fox
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Norddan Fox »

Kul att det blev en diskussion om quad, känns som det har varit relativt bortglömt i hifivärlden ett tag (medvetet kanske?)
Själv ska jag nu köpa en marantz 4240 till ett bra pris från en på forumet. Då får jag se om quad motsvarar mina förväntningar!

Hade några funderingar om man kunde använda en quadstärkare till något slags hemmabio-system?

Ambioboxen verkar vara en intressant liten sak förövrigt!

Mvh Anders
Keep On Rockin In The Free World!

2par OD11
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Bill50x »

Här finns en intervju med IÖ om just ambiofoni:
http://www.sonicdesign.se/matrix.htm

Mvh / Bjarne
SmedJan
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by SmedJan »

Är det flerkanaligt ljud eller Quadraphonic-apparaterna som intresserar dig? Är det flerkanalsljud, tycker jag att du borde fundera på flerkanals SACD/DVD-Audio istället. Du har inte skrivit vilken musik du lyssnar på, men det har släppts äkta quadraphonic-inspelningar från 1970-talet med Deep Purple (EMI), Sir Neville Marriner (Pentatone) m fl på SACD. Dessutom är en del av Philips nya SACD-skivor inspelade i 4.0-kanal (klassisk musik). På vissa skivor sprids instrumenten ut runt om, det ger mer en känsla av att vara med i replokalen än av en konsert. I fallet med Machine Head tycker jag det funkar, dessutom får ju varje instrument en högre upplevd upplösning.

Själv kör jag 4.0-kanal med en Pioneer DV-656A + två stereoförstärkare. Det finns ju en budgetlösning i Pioneer DV-565A (den är nyare och billigare än 656!). Vissa rock/popskivor (5.0/5.1) lägger sången i centerkanalen, men då kan man ställa in 4.0 i menyerna (egentligen tar man bort centerkanalen i setupen, och spelaren lägger då centerkanalens signaler i höger- och vänsterkanalerna). Jag kan förstå att du vill gå mot HighEnd-prylar från 70-talet, de är ju ganska snygga. Men väg det mot vilket underbart ljud du kan få SACD/DVD-Audio och det växande antalet titlar på SACD (snart 1500! titlar). Se: http://www.superaudio-cd.com/release_list.html , http://www.highfidelityreviews.com och http://www.sa-cd.net

Dock bör en varning utfärdas: Som alltid när man köper en ny sorts mediamaskin ökar inköpet av mjukvara (precis som skivbolagen tänkt sig). 2002 köpte jag skivor för ca 250 kr i månaden, nu har detta ökat till 700 kr (ungefär som när jag köpte min första CD-spelare 1993). Men jag tycker att jag får en intensivare musikupplevelse och dessutom tenderar man att prova nya artister och musikstilar.
Mats2
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Mats2 »

Jag har provat en harman kardon förstärkare med äkta CD4-surround.

Det var en besvikelse.

Okej, Shure V-15 är ingen speciellt anpassad CD4-pickup, jag labbade med ett par olika nålar och en av de olika shurenålar jag har gav bättre resultat än de andra när det gäller bärvågsdetekteringen i förstärkaren, men det märktes att bärvågen blev svagare i slutet av varje sida av skivorna. Det kan man såklart inte klandra annat än att jag hade fel grejer för.

Men, den stora besvikelsen är att så fort HK'n växlade över till CD4-mode (automatiskt när den detekterade bärvågen) så kopplades även ett filter in som skar diskanten på tok för lågt för min smak, säkert under 15kHz.

Kanalseparationen var dock inte så illa, säkert iaf över 20dB, vilket är väl rätt ok för att vara "fel" pickup.

Tyvärr var både stärkaren och skivorna lånade, jag hade inga större möjligheter att labba med dem vidare.
Annars var tanken att spela en CD4-skiva i halv hastighet (min gamla hederiga thorens TD-125 har 16rpm-läge) och mata signalen (efter riaa-korrektion, eller möjligen före, prova båda typ, antagligen hade halv riaa-korrektion, d.v.s. bashöjning men ingen diskansänkning varit det bästa i hårdvara, och göra diskantsänkningen i mjukvaran för att itne tappa bärvågen) till ljudkortet (jag har ett turtle beach med 20 äkta bitars upplösning, klarar 48kHz samplingsfrekvens) och sedan skriva en mjukvara som avkodar CD4-ljudet och sparar ut det i lämpligt format. Sedan kanske man kunde få hjälp av någon bekant i digitaltv-branschen att konvertera fyrkanalljudet till dolby digital eller dts-ljud för att bränna ned på en dvd-skiva.

Hur många av de här gamla CD4-inspelningarna finns på dvd/sacd eller liknande modernt mångkanalformat?

Appropå förstärkare minns jag att marantz hade ett uttag för en dekodermodul, så man kunde utrusta dem med den sorts dekoder man vill.

Jag har själv haft en tvåkanalare från den här tiden, en Marantz 2230.

Jag måste tyvärr göra er besvikna genom att säga att med det minsta form av komplex last, d.v.s. ungefär vad som helst förutom kanske marantz egna högtalare från då det begav sig, så lät den förstärkaren skit. Absolut noll dämpfaktor var största felet. Det går inte att jämföra med stärkaren jag har nu, en luxman l-430. Det hände mycket i förstärkarväg omkring de åren.

Men, om man hittar en stärkare med fyrkanals pre out och kombinerar den med ett modernt slutsteg (eller två, om man inte köper ett fyrkanalsteg) så kan man säkert få riktigt trevligt ljud. Man kan ju också koppla fyrkanalsbandspelar-rec-out till en analog 5.1-ingång på en modern surroundrigg för att kunna återge cd4-skivor samtidigt som anläggningen i övrigt är på modern nivå.
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Bill50x »

Mats2 @ December 30th 2004, 6:07 am wrote: Annars var tanken att spela en CD4-skiva i halv hastighet (min gamla hederiga thorens TD-125 har 16rpm-läge) och mata signalen (efter riaa-korrektion, eller möjligen före, prova båda typ, antagligen hade halv riaa-korrektion, d.v.s. bashöjning men ingen diskansänkning varit det bästa i hårdvara, och göra diskantsänkningen i mjukvaran för att itne tappa bärvågen) till ljudkortet (jag har ett turtle beach med 20 äkta bitars upplösning, klarar 48kHz samplingsfrekvens) och sedan skriva en mjukvara som avkodar CD4-ljudet och sparar ut det i lämpligt format. Sedan kanske man kunde få hjälp av någon bekant i digitaltv-branschen att konvertera fyrkanalljudet till dolby digital eller dts-ljud för att bränna ned på en dvd-skiva.

Men, om man hittar en stärkare med fyrkanals pre out och kombinerar den med ett modernt slutsteg (eller två, om man inte köper ett fyrkanalsteg) så kan man säkert få riktigt trevligt ljud. Man kan ju också koppla fyrkanalsbandspelar-rec-out till en analog 5.1-ingång på en modern surroundrigg för att kunna återge cd4-skivor samtidigt som anläggningen i övrigt är på modern nivå.
Det här låter som väldigt mycket arbete för att på några få vinyler uppnå - tja, vaddå?
Njut av musiken istället :-D

God Fortsättning önskar
/ B
Post Reply