Hembygg modeller av OA-5
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hembygg modeller av OA-5
Hej!
Är det någon som har koll på om även OA-5 typ 2 fanns som hembyggmodell?
Undrar
Martin
Är det någon som har koll på om även OA-5 typ 2 fanns som hembyggmodell?
Undrar
Martin
Jag vet inte, vet du?
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

- Bo Sehlberg
- Internationalization Team

Re: Hembygg modeller av OA-5
Du finner jo en byggebeskrivelse på OA 5k på Carlssonplanet under oversikten på høyttalerene. Så passer du bare på at du ikke har kanter på topplaten. En Philips 9710 finner du nok brukt etterhvert. 
OA 4 mk 2, OD 11, OA 12, OA 50.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Vad jag letar efter är alltså om även OA-5 typ 2 såldes som hembygghögtalare. Jag har hittills endast sett typ 1, den med försänkt baffel.
Det är inte för att jag vill bygga en utan endast lite efterforskningar om högtalare. Jag har tillrräckligt många OA-5 och popboxar redan.
Är hembygghögtalarna för övrigt märkta på något speciellt sätt på typskylten?
Med vänlig hälsning.
Martin
Vad jag letar efter är alltså om även OA-5 typ 2 såldes som hembygghögtalare. Jag har hittills endast sett typ 1, den med försänkt baffel.
Det är inte för att jag vill bygga en utan endast lite efterforskningar om högtalare. Jag har tillrräckligt många OA-5 och popboxar redan.
Är hembygghögtalarna för övrigt märkta på något speciellt sätt på typskylten?
Med vänlig hälsning.
Martin
Jag vet inte, vet du?
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Jag har ett par OA5K. De har engen märkning med serienummer, tillverkare eller dylikt. Enbart Carlssonhögtalarnas vanliga märke med ljusa och mörka cirklar i likaledes ljusa och mörka kvadrater högsta upp på fronten skvallrar om ursprunget. Förutom att de är indentiska med de OA5K som presenteras på CarlssonPlanet förstås.
mvh/ Jörgen G
mvh/ Jörgen G
Jag vill minnas att min morbror, som har ett par vita OA-5 typ 2 - han använder dem än idag med sina Sentec för- och slutsteg! - någon gång sagt att han köpte dem som byggsatser. Jag försöker fråga honom om detta vid nästa familjesammankomst.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Ovannämnda familjesammankomst har nu ägt rum...
Det visade sig att min morbror och sex arbetskamrater snickrat ihop varsina par OA-6 typ 2 i arbetsplatsens verkstad, enligt uppgift efter ritning i Radio & Television. Elementen köptes på Clas Ohlson, lådorna byggdes (fullt hantverksmässigt kan jag intyga!) på egen hand.
Inte nog med detta: När fyrkanalsljudet blev en boom i mitten av 70-talet bestämde sig samma arbetskamrater för att bygga sig OD-11-or som kompletterande bakhögtalare. I min morbrors fall kom dessa aldrig till användning, utan ställdes i en garderob där de eventuellt lär stå än! Jag har anmält mitt intresse...
Det visade sig att min morbror och sex arbetskamrater snickrat ihop varsina par OA-6 typ 2 i arbetsplatsens verkstad, enligt uppgift efter ritning i Radio & Television. Elementen köptes på Clas Ohlson, lådorna byggdes (fullt hantverksmässigt kan jag intyga!) på egen hand.
Inte nog med detta: När fyrkanalsljudet blev en boom i mitten av 70-talet bestämde sig samma arbetskamrater för att bygga sig OD-11-or som kompletterande bakhögtalare. I min morbrors fall kom dessa aldrig till användning, utan ställdes i en garderob där de eventuellt lär stå än! Jag har anmält mitt intresse...
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
- Bo Sehlberg
- Internationalization Team

Det låter mer som om det var "Popboxen" de byggt, den har varit beskriven i Radio&Television (samt även i ett separat utgivet hembyggarnummer).
/Bosse
/Bosse