Ni som bytt till 62CT13 (på OA12, OA14, OA116 & OA2212)

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Erik Johansson
Valued Contributor

Ni som bytt till 62CT13 (på OA12, OA14, OA116 & OA2212)

Post by Erik Johansson »

Kan ni ta några bilder på hur ni gjort? Jag har själv lite olika funderingar hur jag ska göra... mina OA116 hade ju (innan jag skruvade loss dom) den senaste diskantplaceringen med en omriktad direktstrålande diskant och minskad uppåtvinkling på de två andra direktstrålande diskanterna (satt träklossar i urtagen i baffeln, den var således helt plan, inga urtag).

Som dom säger, en bild (eller ett par bilder :)) säger mer än tusen ord...

/Erik
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by peter j »

Detta med bilder tycker jag är en bra ide´. Dock har min nyinköpta digitalkamera löpt amok.
Vad menar Du med "den senaste" diskantplaceringen. Jag har på mina OA 116 tillverkat två typer av trä klossar med olika vinklar, en mer flack för direktstrålarna samt en mer uppåtriktad variant för de hörnplacerade.

Vore intressant att se om "Bremenmodifieringen" tar upp vinklingen och placeringen av diskantelementen. Är denna beskrivning klar för leverans ännu? ( Har fyllt i inbetalningskort till Carlssonplanet för att beställa modifieringsbeskrivningar)

mvh Peter J
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Med den "senaste" menar jag den som beskrivs i artikeln som någon postade... Från början antar jag att alla diskanterna satt monterade i sina originalurtag i baffeln utan klossar. Mina OA116 har 2 klossar per högtalare som vinklar ner de 2 direktstrålande diskanterna som sitter längst framåt.

Angående beskrivning så gör som redaktören rekommenderade mig att göra. Beställ nu för när den kommer ut kommer den kosta minst 400kr. Skickar du däremot inbetalningen nu får du den för 225kr.

/Erik
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by peter j »

OK! Nu förstår jag. Mina bafflar har inga klossar utan är gjutna med djupare hål för de diskanter som pekar "upp i taket".

mvh Peter J
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Hmm intressant... :)

/Erik
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by peter j »

Hej Erik! Du svarade följande:
.......Har du bytt diskanter redan alltså? Inga möjligheter att ta några bilder på hur det ser ut? Har du försänkt diskantens frontplatta ner i baffeln något för att gallret ska passa ordentligt (det finns ju bara cirka 3mm mellan galler och diskant med originaldiskanterna...)?........

Verkligen tack för denna iakttagelse! Jag hade redan sågat till ett försvarligt antal klossar som skulle inneburit att gallret inte passade alternativt vilade på två av diskanterna. (Jag har hittills spelat utan galler och med fästmassa som montering).
Nu har jag gjort följande: I baffeln har jag med lödkolv smält små spår som frontplattan/ underdelen passar i. Dessutom har jag sågat av motsatta sidan av frontplattan- dvs toppen. Nu passar gallret. Övriga fyra diskanter (med trubbigare vinkel) passar utan denna modifiering.
Återstår att tillverka nya klossar! Så fort kameran är fixad återkommer jag med bilder på hur det hela ser ut.

mvh Peter J
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Menar du att övriga diskanter passade utan någon modifiering, eller endast med spår i baffeln?

/Erik
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by peter j »

Ingen sågning/smältning nödvändig! Den trubbigare vinkeln gör att toppen på diskanten inte hamnar så högt upp, och genom att inte pressa ned gallret så mycket går diskanterna fria. Vill man vara extra noggrann kan man lägga en distans (ett par mm) på den runda kloss som stöder gallret i mitten och i spåret för gallret.

mvh Peter J
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Jag funderar hur stor skillnaden är med vinklarna på diskanterna... som sagt från början satt ju alla lika mycket uppåtriktade... kanske ska man montera dem så?

Hmm... vi får väl se helt enkelt... har du jämfört nu när du haft dem monterade med häftmassa?

/Erik
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by peter j »

Jag har inte jämfört olika vinklar, men av hänsyn till originalkonstruktionen har jag varit mycket noggrann med vinklarna. Betyder kanske inte så mycket för ljudet, men diskanterna är pga av sin stora radie relativt direktstrålande alltmer ju högre upp i registret man kommer. ( en dome diskant har större spridningsvinkel)

mvh Peter
Post Reply