1. Köp mer faner än du behöver (om du har råd). På så vis kan du välja de bitar som blir vackrast. De färdigskarvade produkter som finns på marknaden har ganska tydliga skarvar = mindre vackert. Alternativet är faner i smala remsor som du skarvar själv. Men om man är noggrann är det inga problem att göra snygga skarvar där ådringen går ihop så att man knappt märker skarven. Jag använde 0,6 mm faner som kom i en bredd av 22 cm, vilket innebar att jag hade möjligheten att slippa skarva på fram och baksida, men då ådringsmönstret var "förskjutet" så valde jag att ändå skarva på framsidan. Baksidan mot väggen syns ju aldrig så där lät jag bli.

2. Till listerna på ovan och undersidan använde jag 2,6 mm tjock faner. Tyvärr måste man köpa hela remsor (ca 2,5 meter) så det blev en del över, men det hade nog varit omöjligt att göra med tunnare faner.
3. Rätt verktyg år ett måste:
Jag tillverkade en lååång slipkloss för att kunna slipa hela lådans bredd i ett svep

En lååång stållinjal är helt nödvändig för att skära rakt, finns billigt på Biltema. Likaså en bra kniv med många extrablad - jag gjorde säkerligen av med 40 blad.

4. Underarbetet är som vanligt viktigast. Slipa, spackla, slipa och använd långslipklossen för att inte göra runda hörn.
5. Skarvning av faner görs med maskeringstape, men först måste fanerkanten vara helt rak. Detta åstadkommer man med mycket vass kniv i kombination med stållinjalen. Ibland funkar inte det (ådringen gör ibland att det spricker när man skär), då kan man slipa kanten rak mellan 2 räta brädor, se bilden.

6. Använd en bra maskeringstape, den skall vara tunn men hållbar. Billig variant från biltema funkade inte. Hoptejpningen av faneren kan läggas så här:

7. Till limning använde jag vanligt trälim. Fördelarna är att man har gott om tid och resultatet blir bra. Nackdelen är att man måste ha möjligheten att sätta faneret under tryck under torkningen. Alternativet är kontaktlim av den vattenfasta sorten, Det sägs bli hyfsat, men kontaktlim tillåter inga misstag, dessutom är det lite "klistrigt" att jobba med. Pratar man med en möblesnickare så säger han garanterat trälim. Var noga med att stryka ut limmet speciellt i kanterna. En roller var oumbärlig.

8. Som tryck använde jag två gamla kasserade hyllplan, helt räta och så många tvingar jag kunde uppbringa (finns även dessa billigt på biltema). För att limmet inte skulle tränga igenom faneret och limma sig i hyllplanen la jag bakplåtspapper emellan. Jag var lat och gjorde två sidor åt gången, men det kräver både snabbhet och noggrannhet för att lyckas. Det är lätt hänt att faneret glider lite när man drar åt tvingarna.

9. När limmet torkat så skär man bort överskottet, förutom ca 2 mm - använd stållinjalen och ta det försiktigt. Om ådringen inte följer kanten till 100% utan lutar åt något håll så måste man skära i rätt rikting. (har tyvärr ingen bild - båda händerna upptagna
10. Det utan tvekan svåraste var att fixa listerna på över och undersidan. Dels var det svårt att skära i 2,6 mm faner, den flisade sig gärna, och dels var det ett mindre h-vete att limma fast dem. Eftersom jag inte kunden hitta något bra sätt att limma dem med tryck (mina tvingar var för små), så valde jag kontaktlimsmetoden. Tyvärr gjorde jag misstaget att använda vattenbaserat kontaktlim. Limmet fäste inte så bra som jag trodde till följd av att listerna höll på att lossna när jag skulle slipa ner dem. Ovansidan gick bra, men undersidan åt pipan. Det slutade med att jag spickade fast listerna på undersidan med mässingsdyckert av finaste modell (även här var båda händerna upptagna, dessutom fulla med kontaktlim
11. Ytbehandlingen bestod i slipning med finaste papper (grovlek 240). Efter slipning torkar man faneret med en våt trasa. Då reser sig träfibrerna igen och man kan slipa en gång till. Till sist lackade jag med en ljusbeständig halvmatt klarlack två varv med slipning emellan (grovlek 380).
Resultat har ni redan sett: