OA5.2 i OA14-montering!

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

Det var ett bra tag sen jag gjorde det där, men jag vred faktsikt lite på diskanterna också så att ett par av dem pekade utåt rummet (det var den gamla sorten då). Alltihopa kom ju ut en bit från väggen också förstås, det blev mer som en kolbox kan man väl säga.
Nu får jag tänka efter noga för att komma ihåg vad jag tyckte! Om jag minns rätt blev resultatet av att luta dem säg 20 grader en viss ökad direkthet i ljudet med en aning bättre stereoperspektiv. Skillnaden var dock rätt marginell jämfört med att ha dem rakt upp. Men jag provade också att lyssna rakt på så att säga, och jag tror inte man skulle orka lyssna länge. Då hörs elementens färgning i övre mellanregister väldigt tydligt, på ett irriterande sätt. Men om man lyssnar på dom som SC själv tänkte sig, alltså rakt upp, blir denna förvrängning åt det hårda hållet inte lika tydlig. Den finns ju där, men diffuseras på nåt sätt av alla reflexer så man står ut med den. Så resultatet av experimenten blev väl att visst skulle man kunna luta dem 15-20 grader, men utan nån större vinst, och lutar man mer låter det inte bra längre.
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

Jag kan ju lägga till att jag har en kluven inställning till popboxarna med sina 9710:or  idag. De nya diskanterna är mycket bra, men 9710 har stora begränsningar, det går inte att komma ifrån. Popboxarna har en underbar plasticitet och rumslighet, men upplösningen i mellanregistret lämnar mycket övrigt att önska. Därför använder jag dem inte just nu, men funderar på att göra om dom till nån sorts OA14-korsning, eller OA51/popbox-hybrid, om nån sån går att tänka sig. :-) En ny baffel med vinklad 165:a eller 8535:a e d och CT62 i Y-konfiguration alltså. Och spara den gamla baffeln med 9710:orna för att kunna återställa till originalutförande.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: OA5.2 i OA14-montering!

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Är det någon som har hört ett par Kolboxar?
De är ju gjorda på just detta sätt med 9710 vinklad mera framåt och alltså med mera direktljud.
Jag har inte höret dem själv men det borde ju kunna ge en vink om hur det låter.

Någon annan som vet?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
mattepatte
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by mattepatte »

V-1 får ju också en viss vinkel mot örat som är lite större än OA-5:ans om den är golvplacerad.

Kolboxen ska tydligen låta förbluffande bra enl. de som hört den. Själv har jag inte haft det nöjet.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Kan bara säga att när jag renoverade (lättrenovering) ett par oa5 (2) åt min kompis för snart ett år sedan så gjorde jag precis samma sak som Roland nu har gjort med diskanterna. Upplevde också ett något renare, klarare stereoperspektiv. En väldigt enkel förändring som går på ett nafs om man föredrar något (inte väldigt mycket) lite mer riktverkan på ljudet.
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

Jag har hört kolboxar, på 60-talet! Så jag minns inte mycket, mer än att jag tyckte det lät bra. Mycket, mycket bättre än de stora radiogrammofonskommoder som folk annars hade på den tiden. Hur de lät jämfört med bra högtalare idag är svårt att säga, men rimligen bör även dessa lida av 9710:rnas begränsningar. Men de hade ju 10-tummare i botten för basen, vilket bör ha gjort det lättare för mellanregistrets 9710. De inbyggda rörförstärkarna och delningsfiltret för diskanterna bör ju ha dessutom ha varit designade med 9710:nas begränsningar i åtanke, så chansen att de verkligen lät mycket bra är nog god ändå. SC visste nog vad han gjorde.

Popboxen är ju en ytterst förenklad variant av kolboxen, utan inbyggda förstärkare och utan baselement. Under alla år jag använde popboxar (bortåt 30) gjorde jag många experiment med dem. Satte tex en passivt delad 10-tummare i botten på en av dem. Filtret kom från ett slaktat RT-horn (om någon minns denna mastodont) så elementet tog hand om lågbasen från båda kanalerna. Lät bättre än man kunde tro faktiskt. Jag flyttade också runt diskanterna, inspirerad av OA14, och fick mer direktljud. Jag brukade ibland ställa kuddar ovanpå dem mot väggen och fick en lugnare återgivning med bättre stereoperspektiv av det också. Och ibland satte jag klossar under de bakersta benen för att luta dem utåt rummet. Men då försvann basen. De lät klart bäst med elementet riktat rakt upp, och med dämpning av väggreflexerna med kuddar!

Jag lånade hem ett par OA6 typ II en gång, men jag tyckte popboxarna var bättre!

När jag i början på 90-talet bytte till "vanliga" högtalare återställde jag popboxarna till originalutförande men sparade dom, för jag tänkte att dom kanske blir kult nån gång i framtiden (jag fick rätt).

För ett par år sen plockade jag upp dom ur källaren igen i akt och mening att sälja dem men förbluffades av hur fantastiskt de ändå lät! Sålde de i stället "traditionella" och renoverade popboxarna med nya filter och nya CT62 i Y-liknande konfiguration.

Men trots allt så tyckte jag så småningom att de lät för grumligt i röster och violiner t ex och grötigt när många instrument är inblandade, så nu står de i källaren igen. Nu har jag ett par Rega Ela, superbilliga begagnat med och de har mycket högupplöst återgivning. Men ack så platt!

Likheterna mellan OA5 typ 2 och Popbox är rätt stor, så dessa iakttagelser bör väl i princip gälla dessa också, antar jag.
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

Alltså, med CT62 i Y-montering fick diskanten ett jättelyft! Vilket ledde till att 9710:nas begränsningar blev ännu mer uppenbara. Tyvärr! Vill jag tillägga. Så om jag ska använda popboxarna igen vill jag byta ut 9710:na, till vad är frågan.
stacro-lkp
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by stacro-lkp »

"9710-an vass i raktfram-riktningen":
Det stämmer. Den _är faktiskt byggd så_. Philips har inte eftersträvat en rak frekvensgång i nollgradersriktningen, utan att hålla utstrålad effekttäthet konstant över hela registret. En mycket sund princip, tycker jag, det är därför som 9710 blir (blev, rättare sagt) "bäst" om den fick "gå" lite via tak och väggar.
I gamla "ur-kolboxen" lutade mellanregister-9710-an lite framåt. Ett sätt att fixa en lite lutande 9710 i en "OA5" skulle kunna vara att "riva ur" ovansidan och sedan -faktiskt- såga av snett upptill, och montera in en ny ovansida, som nu blir lutande, "råämnet" inte längre rektangulärt, utan det blir en lite oregelbunden form.
Jag tror inte att det är så mycket den behöver luta, man komer att kunna behålla lådans totalvolym om man ser till att bakre-yttre hörnet av ovansidan går ända upp till lådkanten (sitter inte ovansidan på en original-OA5-a en bit ner i lådan?), främre-inre hörnet ungefär dubbelt så långt under ursprungliga lådkanten, som ovansidan från början sitter.
En "nätbur" kommer ju att krävas, och den skall vara "någorlunda snygg" på alla sidor. Vanligt tråd-nät kan vara knepigt, s.k. sträckmetall är nog lättare. T.ex. Häfla Bruks bet. 64/12507. Se under "sträckmetall" på http://www.hafla.se.
/Staffan cronström
Post Reply