OA6 typ 2

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: OA6 typ 2

Post by Jon »

Tyvärr har jag ingen möjlighet att skicka nån bild.

Dom sitter under högtalarna, med öppna "sidor" där det bara är nät för. Lite svårt att förklara. Men dom är dammiga, det kan jag lova!  :shock:
Roland Storm
Valued Contributor

Post by Roland Storm »

Bifogar en bild som visar hur slutsteget sitter monterat under en OA6 typ 2. Notera hur gediget byggd och med vilken kvalite denna högtalare är konstruerad.

Roland
Attachments
OA6 typ 2 undersida med slutsteg
OA6 typ 2 undersida med slutsteg
OA6 typ 2 botten_r.jpg (60.64 KiB) Viewed 6232 times
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
stacro-lkp
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by stacro-lkp »

Hur sitter sluttransistorerna monterade? Sitter de på insidan av den vinkelbockade plåten bakom högtalarelementet? Vilken typ av mellanlägg används? Kan man utesluta att nå'n fästskruv genom år av musik har "skramlat loss", så att nå'n transistor inte har full termisk kontakt med plåten? Byt till mellanlägg i "ledande gummi", ELFA har sådana, de är dessutom självhäftande på en sida, så de är lätta att hantera, man häftar fast dem på transistorerna innan man skruvar dessa på plats. En plan bricka närmst isolerbrickan (den i plast som man drar skruven genom) och där bakom två mot-vända, "()", kupade brickor (4 st, vända "(())") är en "extra bonus". Då bygger man in en viss fjädring i förbandet. Och använd låsmutter ("Loc-King" heter de).
Om det är plåten som blir varm, så kan man ställa ett par fläktar på högkant ovanpå "tvärslån" på undersidan. Luta dem dessutom lite neråt, så att de blåser lite ner åt golvet till.
Vad är det för övrigt som "brinner upp" först? Är det transistorerna eller "något annat"? Man kanske skall kyla på insidan. Är plåtkonstruktionens gavlar öppna bakom nätet på sidorna? I så fall, _täck för_ dem med varsin plåt (innanför gallret, ju) med en fläkt i. Vänd plåtarna så att fläktarna kommer diagonalt motstående. Den ena skall blåsa in i utrymmet, den andra suga ut. Nat-vis skadar det ju inte med 2+2 osv. fläktar. Att bara sätta ett par fläktar bakom nätet ger "luftkortslutning" runt fläktarna, tror jag. Med de i övrigt täckande plåtarna tvingar man verkligen luft genom utrymmet. Rent allmänt är det inte säkert att en fläktkyld apparat kyls bättre när man tar av kåpan. Oftast kyls den sämre, fläktarna "kortsluts", man får ingen tvingad luftströmning genom de varma delarna, bara lite självkonvektion.

/SC

ps.
Jag har ett svagt minne av att OA6-2 är en "pseudo-BiAmp". Dvs., den matas från ett fullbandbredds-slutsteg som driver mellöanregister/diskant via passiva delningsfilter, den innehåller enbart ett slutsteg för basen.
Stämmer detta?
/ds
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Jon »

Det stämmer att slutsteget i högtalaren bara driver basen, övrigt drivs av den andra förstärkaren. Jag kikat på dom tre stegen, inga skruvar har varit lösa. Dom har faktist en liten "låsbricka" framför sig. Trissorna som sitter i stegen orginal är nån lustig lite typ. Dom behövde inte isoleras tror jag, där satt ingen isolerskiva. Trissorna sitter monterade på en alu-plåt som är fäst i kretskortet, denna skruvas sedan fast i lådans främre plåt. På de slutsteg som jag har kikat på så är det utgångstrissorna som har gett sig. Kortis i flera och avbrott i en av dom. Alla kondensatorer är av plast-typ så dom tror jag är ganska friska än idag.  Drivertrissan  som sitter i anslutning till utgångstrissorna är av modernare typ i alla slutstegen, en TO220 som monterats upp och ner med sladdar till kretskortet. Troligen för att att den som var tänkt inte höll får trycket. Jag får se vad jag ska hitta på mad slutstegen.

Fortsättning följer.

Mvh
stacro-lkp
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by stacro-lkp »

Uppbyggnaden av slutsteget: Det låter som att transistorerna sitter under kortet, lödda från ovansidan. En så'n byggteknik har jag utgått från i ett slutsteg med MOS-transistorer som jag "sitter och filar på".

Viktigt att den termiska kontakten mellan transistorplåten och plåtkåpan är god.

Radikal tanke:
Helt nya slutsteg, och då en äkta BiAmp, som den rörbestyckade föregångaren var.
Delningsfiltret vid _förförstärkaren_, balanserade anslutningar, skärmad (gemernsam skärm torde räcka) LAN-kabel med flertrådiga ledare...
Jag har utvecklat detta i en OA2212-tråd...

/SC
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Jon »

Trissorna sitter ovanför kortet. Jo, jag förstår att den termiska kontakten är viktig.

Jag har också funderat över att bygga helt nytt. Men, med tanke på hur bra det trots allt låter när det väl funkar så undrar jag om det ens är lönt.  Slutsteget är ju trotts allt ganska "special" för just dessa högtalare. Målet är nu att återställa dom så likt orginal som möjligt.

Mvh
stacro-lkp
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by stacro-lkp »

Är kortet vänt så att man får lödsidan mot sig och alla komponenter vända från sig? Hur får transistorerna annars termisk kontakt med plåten?
Skulle min idé med två fläktar som fixar tvär- (diagonal-) strömning genom elektronikutrymmet funka?

Det speciella med slutsteget är, föreställer jag mig, den negativa utimpedansen. Är det en ren simulering av starkare högtalarmagnet eller är det något ACE-Bass-liknande? (MOS-slutsteget jag "filar på" är förberett för neagiv-utimpedans-återkoppling).

/SC
Roland Storm
Valued Contributor

Post by Roland Storm »

Daniel tipsar (i en annan tråd) om tyska eBay som har massor av bilder på en öppnad OA6 typ 2. Skynda er att kolla här medans bilderna finns kvar:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... otohosting

Roland
OA52, OA51, OA50
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Jon »

Japp, vänder man lödsidan mot sig så får man komponenterna ifrån sig. Trissorna sitter orginal skruvade mot en aluminiumplatta utan isolatorer. Man skulle nog kunna evakuera en del varmluft med en fläkt, men det finns inga kylflänsar i steget. Så frågan är hur mycket nytta en fläkt gör.

Jag vill inte verka negativ, men stegen har faktist funkat relativt bra i ganska många år. Och monterar man ännu tåligare trissor så kommer väl stegen säkerligen att hålla hela 9710: ornas kvarvarande livslängd.

Negativ utimpedans snackas det om ja, jag vet inte vad det är egentligen. Ska nämna lite lustiga detaljer. När man lägger en hårdre last på steget så ÖKAR det utspänningen! Dessutom så ska det ligga dc på utgången för att justera "basen" viloläge. Lite lustig uppbyggnad, har du tittat på nåt schema?

Tack för tipset om bilderna!

Mvh
Roland Storm
Valued Contributor

Post by Roland Storm »

Jag lade in ett schema över OA6 typ 2 i albumet:

http://carlssonplanet.com/forum/album_s ... pic_id=520

Roland
OA52, OA51, OA50
Post Reply